Gå til innhold

Hva skjer med norge når oljen tar slutt?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132
Når olja tar slutt kommer vi til å angre på hvem vi har latt sitte med makta.

 

Edit: første gang en så grov skrivefeil har kommet inn i innleggene mine

5955820[/snapback]

 

 

Hvem og hva mener du burde blitt gjort annerledes? Jeg sier det igjen, vi kan takke sosialdemokratene for at vi er hvor vi er, selv tror jeg aldri noen andre hadde klart det de klarte i etterkrigstiden.

5955935[/snapback]

Nja. Jeg vet ikke helt. Det er AP, SV og de der partiene vi snakker om, right?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan tenke meg at det sakte men sikkert vil bli til et u land ? :hrm:

 

Det er liksom altfor lett å bare tenke : Hvorfor bry seg ? vi lever sikkert ikke da uansett. Må vel begyne med andre ting. Lete etter ny olje ? Har hørt at det skal være mulig å lage egen olje, men tviler ;)

Lenke til kommentar
Når olja tar slutt kommer vi til å angre på hvem vi har latt sitte med makta.

 

Edit: første gang en så grov skrivefeil har kommet inn i innleggene mine

5955820[/snapback]

 

 

Hvem og hva mener du burde blitt gjort annerledes? Jeg sier det igjen, vi kan takke sosialdemokratene for at vi er hvor vi er, selv tror jeg aldri noen andre hadde klart det de klarte i etterkrigstiden.

5955935[/snapback]

Nja. Jeg vet ikke helt. Det er AP, SV og de der partiene vi snakker om, right?

5955945[/snapback]

 

Perioden etter 2. verdenskrig er preget av mye AP dominans i politikken. Høyre hadde noen perioder som regjering, men ellers var det AP som styrte.

Lenke til kommentar
AP's oppstandelse kommer ifra Karl Marx "Det kommunistiske manifest." Så for å si det slik, så er egentlig AP kommunistisk.

5956108[/snapback]

 

Nei, for å si det slik, så er egentlig AP basert på sosialisme, som igjen er basert på kommunisme.

 

:)

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
AP's oppstandelse kommer ifra Karl Marx "Det kommunistiske manifest." Så for å si det slik, så er egentlig AP kommunistisk.

5956108[/snapback]

 

Nei, for å si det slik, så er egentlig AP basert på sosialisme, som igjen er basert på kommunisme.

 

:)

5956133[/snapback]

Da har vel begge riktig på hver sin måte :)

 

AP's oppstandelse kommer ifra Karl Marx "Det kommunistiske manifest." Så for å si det slik, så er egentlig AP kommunistisk.

5956108[/snapback]

 

Ap er vel strengt talt sosialdemokratisk.

5956140[/snapback]

Demokratisk? Tsk...

Lenke til kommentar
AP's oppstandelse kommer ifra Karl Marx "Det kommunistiske manifest." Så for å si det slik, så er egentlig AP kommunistisk.

5956108[/snapback]

 

Nei, for å si det slik, så er egentlig AP basert på sosialisme, som igjen er basert på kommunisme.

 

:)

5956133[/snapback]

Da har vel begge riktig på hver sin måte :)

5956150[/snapback]

 

Nei, du har ikke riktig på noen måte.

Du sier at AP egentlig er kommunistisk, men la oss se på en annen ting.

Nemlig farge-tv, farge-tv er basert på svarthvitt-tv, men farge-tv er ikke svarthvitt-tv, skjønner?

Lenke til kommentar
AP's oppstandelse kommer ifra Karl Marx "Det kommunistiske manifest." Så for å si det slik, så er egentlig AP kommunistisk.

5956108[/snapback]

 

Ap er vel strengt talt sosialdemokratisk.

5956140[/snapback]

Demokratisk? Tsk...

5956150[/snapback]

 

Forklar meg hva som ikke er demokratis med AP?

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Men til gjengjeld går vi i overskudd. Det er er fortsatt olje igjen, og de driver med saker som gjør at Norge kan bli enda rikere, dog sier jeg at Norge må tenke litt fremover.

 

Vi må ta et tak, og bruke penger på noe som vi trenger. Hva trenger vi?

 

Men HVA skal Norge investere i ? Økonomisk har vi en enestående sjanse. Noen som husker IT-Fornebu prosjektet for 10-12 år siden? Var liksom snakk om store planer og Norge som ledene IT-nasjon osv. Har ikke hørt noe nytt om det og jeg vil anta at dette "ikke ble noe av". I mellomtiden har land som India og Kina seilet opp som IT-land og disse kan vi vel uansett ikke konkurrere med. Skal vi bygge fabrikker? Hva skal de produsere?

Lenke til kommentar
Men HVA skal Norge investere i ? Økonomisk har vi en enestående sjanse. Noen som husker IT-Fornebu prosjektet for 10-12 år siden? Var liksom snakk om store planer og Norge som ledene IT-nasjon osv. Har ikke hørt noe nytt om det og jeg vil anta at dette "ikke ble noe av". I mellomtiden har land som India og Kina seilet opp som IT-land og disse kan vi vel uansett ikke konkurrere med. Skal vi bygge fabrikker? Hva skal de produsere?

5956478[/snapback]

IT-Fornebu er et typisk eksempel på hva som skjer når det offentlige skal blande seg borti ting..

Lenke til kommentar
Kan tenke meg at det sakte men sikkert vil bli til et u land ?  :hrm:

Blir? Hva med et det allerede er? Norge er en typisk råvareprodusent: vi selger strøm, olje, gass, rund laks, tømmer med mer som råvarer til utlandet, og halvfabrikata som papir og etanol likeså. Vi har ikke etanol i bensin i Norge, men vi selger etanolen som svenskene blander inn i sin miljøbensin. Det er helt villt.
Det er liksom altfor lett å bare tenke : Hvorfor bry seg ? vi lever sikkert ikke da uansett. Må vel begyne med andre ting. Lete etter ny olje ? Har hørt at det skal være mulig å lage egen olje, men tviler  ;)

5956015[/snapback]

Det er mange prosjekter på gang, alt fra biodiesel fra tømmer og resirkulert tre, til dyrking av oljeplanter i Afrika til bruk som drivstoff.

 

Av andre energiformer er det også mye interessant, bl.a. planer om å fylle deler av Nordsjøen med vindkraftverk. Solenergi har også sine nisjer, de fleste blir overrasket når de hører det er så mye som 1 KW pr. kvadratmeter innfallende sollys, hvorav en kan ta ut 10 - 30 prosent i form av strøm.

Lenke til kommentar
Solenergi har også sine nisjer, de fleste blir overrasket når de hører det er så mye som 1 KW pr. kvadratmeter innfallende sollys, hvorav en kan ta ut 10 - 30 prosent i form av strøm.

5957152[/snapback]

 

For Norges vedkommende snakker vi da om en halv kilowatt-time per kvadratmeter per døgn, som årlig gjennomsnitt.

 

http://www.solar4power.com/map11-global-solar-power.html

 

Tar sånn cirka en 10-20 år å nedbetale et solcelle-panel, avhengig av hvor lite effektivt det er.

Lenke til kommentar
sol og vindkraft er dyrt, se bare på Danmark der de delvis baserer seg på det. har mye høyere priser der  enn i Norge.

5960212[/snapback]

Du kan ikke konkludere slik på grunnlag av strømprisen i et land, da flere land er tilknyttet strømnettet. Mulig danmark har et underskudd på strømbalansen, ikke vet jeg. Danmark driver vel også kullkraft?

Lenke til kommentar
For Norges vedkommende snakker vi da om en halv kilowatt-time per kvadratmeter per døgn, som årlig gjennomsnitt.

 

http://www.solar4power.com/map11-global-solar-power.html

Gjør vi? Fra diagrammet: "Average Low Peak Sun Hours". Det er beskrevet som "The Peak Sun-Hours reflected in the global solar power maps may differ from other sun-hour figures available because these global maps represent the worst case seasonal PSH (Kilowatt-hrs/m²/day) values used for calculating year-round applications."

 

Det er en forskjell på worst case og gjennomsnitt, en halv kilowatt-time per kvadratmeter per døgn ville være stusselige greier.

Tar sånn cirka en 10-20 år å nedbetale et solcelle-panel, avhengig av hvor lite effektivt det er.

5959008[/snapback]

Noe av attraksjonen er portabilitet (f.eks. i soldrevne klimaanlegg i bil og hyttestrøm uten støyende aggregat) og spesielt i Norge der en kan spare mye penger ved å slippe å bruke el-installatør, f.eks. om en vil legge inn lys i garasjen og den står litt unna huset.
Lenke til kommentar
Gjør vi? Fra diagrammet: "Average Low Peak Sun Hours". Det er beskrevet som "The Peak Sun-Hours reflected in the global solar power maps may differ from other sun-hour figures available because these global maps represent the worst case seasonal PSH (Kilowatt-hrs/m²/day) values used for calculating year-round applications."

 

Det er en forskjell på worst case og gjennomsnitt, en halv kilowatt-time per kvadratmeter per døgn ville være stusselige greier.

 

Da leser vi "seasonal values used for calculating year-round" forskjellig.

 

Men all den tid jeg ikke har kikket nøyere på hva dem legger i "worst case" i forbindelse med årstidene, er det selvsagt opp til deg om du velger å komme med andre opplysninger.

Lenke til kommentar
Gjør vi? Fra diagrammet: "Average Low Peak Sun Hours". Det er beskrevet som "The Peak Sun-Hours reflected in the global solar power maps may differ from other sun-hour figures available because these global maps represent the worst case seasonal PSH (Kilowatt-hrs/m²/day) values used for calculating year-round applications."

 

Det er en forskjell på worst case og gjennomsnitt, en halv kilowatt-time per kvadratmeter per døgn ville være stusselige greier.

 

Da leser vi "seasonal values used for calculating year-round" forskjellig.

Utvilsomt
Men all den tid jeg ikke har kikket nøyere på hva dem legger i "worst case" i forbindelse med årstidene, er det selvsagt opp til deg om du velger å komme med andre opplysninger.

5964567[/snapback]

Da velger jeg å referere til Meteorologisk institutt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...