Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

pc finner ikke andre pc'er på nettverket:


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har 2 andre maskiner som finner hverandre. De har jeg ikke kjørt veivseren.

 

Bærebaren er kobla til trådløst, mens de 2 andre maskinene er kobla til kablet til en svitsj som igjen er kobla til den trådløse routern, men det skal vel ikke ha no å si?

 

Alle maskinene er i samme arbedisgruppe (Q2).

Lenke til kommentar

Har du sjekka at det ikke er noen gale instillinger på AV'en på pcen din. I så fall kan det være at du ikke har tillat nettverkskortet du bruker for å koble deg opp på nettverket med de andre pcene.

 

*Komer du på internett?*

 

Hvis ikke kan det være at du ikke har riktig type kabel. For å ta et eksempel: Jeg er crew på et lan-party med 200 besøkende, og der var det en som trengte hjelp. Jeg sjekka allt, og det så bra ut, men så tengte jeg at han kanskje hadde feil med kabel, så vi jekka om det funka med en annen, og det gjorde det.

Det viste seg at han brukte isdn kabel for å koble seg opp på nettverket :p

 

Men sjekk allt mulig som kan være feil, så finner du det nokk ut.

 

Lykek til.

Hilsen Alexanderhagen

Lenke til kommentar
Har du sjekka at det ikke er noen gale instillinger på AV'en på pcen din. I så fall kan det være at du ikke har tillat nettverkskortet du bruker for å koble deg opp på nettverket med de andre pcene.

 

*Komer du på internett?*

 

Hvis ikke kan det være at du ikke har riktig type kabel. For å ta et eksempel: Jeg er crew på et lan-party med 200 besøkende, og der var det en som trengte hjelp. Jeg sjekka allt, og det så bra ut, men så tengte jeg at han kanskje hadde feil med kabel, så vi jekka om det funka med en annen, og det gjorde det.

Det viste seg at han brukte isdn kabel for å koble seg opp på nettverket :p

 

Men sjekk allt mulig som kan være feil, så finner du det nokk ut.

 

Lykek til.

Hilsen Alexanderhagen

5930072[/snapback]

 

Kommer på nett ja. Bruker trådløst.

 

Har du på brannmur på pc-ene?

Har hatt problemer med det før, men etter å ha disabla den så funker det...

5930077[/snapback]

Bruker NIS2006, men det gikk bra med når han brukte kabel, men finner ingen på trådløst.

Lenke til kommentar
Har 2 andre maskiner som finner hverandre. De har jeg ikke kjørt veivseren.

 

Bærebaren er kobla til trådløst, mens de 2 andre maskinene er kobla til kablet til en svitsj som igjen er kobla til den trådløse routern, men det skal vel ikke ha no å si?

 

Alle maskinene er i samme arbedisgruppe (Q2).

5929946[/snapback]

 

 

Litt avhengig av oppsett og utstyr kan det hende du har to DHCP servere som gir fra seg forskjellige ip-range. Derfor:

 

Sjekk om alle er i samme Ip range.

På hver enkelt PC:

 

Start/run/cmd

>ipconfig

Noter ipadresse

Alle maskiner skal typisk ha enten

10.0.x.x

eller

192.168.0.x

Det viktige er at alle er i samme område.

Så:

> Ping <ipadresse-til-en-av-de-andre>

Fungerer dette kan du forsøke

>ping <nodenavn-til-en-av-de-andre>

Lenke til kommentar
Har du sjekka at det ikke er noen gale instillinger på AV'en på pcen din. I så fall kan det være at du ikke har tillat nettverkskortet du bruker for å koble deg opp på nettverket med de andre pcene.

 

Dette må du fortelle mer om. Hvor kan jeg finne en slik innstilling?

5933545[/snapback]

 

For eksempel jeg som bruker F-Secure går inn på kontrolpanelet der. Beskrivelse:

 

F-secure kontrolpanel -> Avasert -> Internett Skjold -> Brannmur -> Instillinger, også velger jeg hvilket nettverkskort som jeg bruker, og som er tilkoblet. Hadde ikke jeg gjort det, så hadde det hvertfall ikke funka for meg.

Lenke til kommentar
Har du sjekka at det ikke er noen gale instillinger på AV'en på pcen din. I så fall kan det være at du ikke har tillat nettverkskortet du bruker for å koble deg opp på nettverket med de andre pcene.

 

Dette må du fortelle mer om. Hvor kan jeg finne en slik innstilling?

5933545[/snapback]

 

For eksempel jeg som bruker F-Secure går inn på kontrolpanelet der. Beskrivelse:

 

F-secure kontrolpanel -> Avasert -> Internett Skjold -> Brannmur -> Instillinger, også velger jeg hvilket nettverkskort som jeg bruker, og som er tilkoblet. Hadde ikke jeg gjort det, så hadde det hvertfall ikke funka for meg.

5935929[/snapback]

 

Aha, det er altså brannmuren du konfigurerer og ikke nettverkskortet. Det var det jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Har du sjekka at det ikke er noen gale instillinger på AV'en på pcen din. I så fall kan det være at du ikke har tillat nettverkskortet du bruker for å koble deg opp på nettverket med de andre pcene.

 

Dette må du fortelle mer om. Hvor kan jeg finne en slik innstilling?

5933545[/snapback]

 

For eksempel jeg som bruker F-Secure går inn på kontrolpanelet der. Beskrivelse:

 

F-secure kontrolpanel -> Avasert -> Internett Skjold -> Brannmur -> Instillinger, også velger jeg hvilket nettverkskort som jeg bruker, og som er tilkoblet. Hadde ikke jeg gjort det, så hadde det hvertfall ikke funka for meg.

5935929[/snapback]

 

Aha, det er altså brannmuren du konfigurerer og ikke nettverkskortet. Det var det jeg lurte på.

5937983[/snapback]

 

Ja, det er enten instillingene på kortet, windows brannmur eller anti-virus det er noe galt med. Og kanskje noen ganger kabelen, som hvis du f.eks prøver å bruke isdn kabel :p

Lenke til kommentar
Har du sjekka at det ikke er noen gale instillinger på AV'en på pcen din. I så fall kan det være at du ikke har tillat nettverkskortet du bruker for å koble deg opp på nettverket med de andre pcene.

 

Dette må du fortelle mer om. Hvor kan jeg finne en slik innstilling?

5933545[/snapback]

 

For eksempel jeg som bruker F-Secure går inn på kontrolpanelet der. Beskrivelse:

 

F-secure kontrolpanel -> Avasert -> Internett Skjold -> Brannmur -> Instillinger, også velger jeg hvilket nettverkskort som jeg bruker, og som er tilkoblet. Hadde ikke jeg gjort det, så hadde det hvertfall ikke funka for meg.

5935929[/snapback]

 

Aha, det er altså brannmuren du konfigurerer og ikke nettverkskortet. Det var det jeg lurte på.

5937983[/snapback]

 

Ja, det er enten instillingene på kortet, windows brannmur eller anti-virus det er noe galt med. Og kanskje noen ganger kabelen, som hvis du f.eks prøver å bruke isdn kabel :p

5939960[/snapback]

 

Det er nok mange flere faktorer som kan forkludre nettverkskoblinger en det og lite sannsynlig at disse er problemet for trådstarter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...