Gå til innhold

Er Canon S3 IS et klokt valg?


Anbefalte innlegg

Fikk dette kameraet i går så nå blir det mye testing/knipsing fremover :)

Batteriene som fulgte med virket ikke  :roll: , men hadde andre oppladbare som var klare så det var ikke noe stort problem. Kjøpte med SD Extreme III 1024MB, så det holder vel til noen bilder.

6086899[/snapback]

Fikk også mitt i går. Har testet masse, og er storfornøyd. Liker spesielt supermacro funkjonen. Batteriene mine virket, så ædda bedda:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
S3 IS har 6MP og 1/2.5 sensor, så bildekvaliteten er bedre på Ixus 750 med 7.1MP og 1/2.5...

Det var vel en litt kjapp konklusjon. Mulig jeg tar feil, men ting som kvaliteten på optikken og elektronikken i kameraet påvirker også bildekvaliteten.

 

Uten å ha sett bilder fra noen av kameraene vil jeg bli meget overrasket hvis Ixusen har bedre bildekvalitet.

5929983[/snapback]

 

Jeg har IXUS 700 og den har vell samme sensor som 750?

Har også S2 IS, og kan fortelle at IXUS'en leverer søpplebilder i forhold til S2 IS'en.

Tviler vell på at S3'en leverer dårligere bilder enn S2'en, det er jo bare tull å tro at det kun er antall MP og sensorstørrelse som betyr noe..

Optikken og programvaren i kamera betyr enn hel del også...

Så enig med deg Ovrebekk

 

Selv så liker jeg min 5D best ;-)

Lenke til kommentar

Har selv et over 3 år gammelt Canon S45. Det er like før jeg bestiller S3 IS, men er skeptisk til endel bilder jeg har sett på nettet, der røde/grønne felt kommer på hver side av f.eks flaggstenger, skarpe kanter osv.

 

S3 IS bør vel gi bedre bilder enn S45? (Men S45 gir veldig gode bilder for å være 3 år, synest jeg:))

Lenke til kommentar
Har selv et over 3 år gammelt Canon S45. Det er like før jeg bestiller S3 IS, men er skeptisk til endel bilder jeg har sett på nettet, der røde/grønne felt kommer på hver side av f.eks flaggstenger, skarpe kanter osv.

 

S3 IS bør vel gi bedre bilder enn S45? (Men S45 gir veldig gode bilder for å være 3 år, synest jeg:))

6090866[/snapback]

 

 

Hei hei! Nå har jeg testet ut litt! Får ikke noen røde/grønne felt på bildene mine

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Vurderer sterkt å kjøpe meg S3. Til dere som har det: Er det muligheter for manuell fokus? Hvor stort minnekort bør jeg ha? Vurderer 1GB, men er usikker på hvor mange bilder det ca er plass til...

Endret av Chasin
Lenke til kommentar

Manuell fokus: Ja, ved å holde inne MF og trykke på opp/ned. En firkant i sentrum av skjermen forstørres for at det skal være lettere å se om ting er i fokus.

 

Antall bilder: Kameraet påstår at det er plass til 361 bilder ELLER 7 minutt og 49 sekund film på et nyformatert 1-gigabyte-kort.

 

Kikket igjennom endel bilder jeg har tatt hittil, og de ligger på 2-4 megabyte pr bilde i beste kvalitet (SuperFin Large). På bilder med høy ISO blir de lett mer enn 4 også ser det ut til.

 

Sjekket et videoklipp nå: 1 minutt film = 120megabyte.

 

Edit: Om en skal filme bør en ikke ha de tregeste kortene. Usikker på hvor mye en MÅ ha, men de tregeste fungerer ivertfall dårlig til det.

Selv har jeg 1 gigabyte + 512megabyte i reserve.

Endret av Jove
Lenke til kommentar

Jeg liker det godt, supert å ha alt fra 0cm supermacro til 12x optisk zoom + bildestabilisator i en og samme enhet. Kameraet er litt stort til å få med seg i en jakkelomme, og med veske går det ikke (ikke i mine lommer ivertfall).

 

Kameraet er veldig kjapt i forhold til hva jeg er vandt med fra før (Canon S45 og HP R707).

 

Les gjerne testen på Dpreview

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sett bort fra USA og i østen så finnes det ingen land som er stort billigere enn Norge på forbrukerelektronikk. Kun i spesielle tilfeller som f.eks. Fuji S 3 Pro i GB, så er de andre europeiske landene ofte litt dyrere enn Norge. Det skulle forundre meg stort om Estland er billigere enn Norge, når ikke engang Gibraltar er billigere.

Bil, skinke og ost får du nok billigere i Estland. Ikke fotoaparater.

 

En annen sak er det sikkert finnes mange russiske/ukrainske analoge kameraer å få tak i. Halvautomatiske kompaktkameraer som Lomo og Kiev (de har en tro kopi av Minox) er lette å kvitte seg med (gjerne med fortjeneste), hvis det ikke skulle være noe for deg.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en s3 IS men var langt fra fornøyd med eksponering og fokus på kamera. Mulig dette var ett mandagsprodukt....

 

Uansett har jeg nå kjøpt en Nikon D50 som koster ca 1000 kr mer, den er større og har mindre zoom (tele) enn s3 IS men ett teleobjektiv kan kjøpes.

 

Vil bare nevne at D50 (og sikkert speilrefleks generelt) er en heeeelt annen verden enn det ett avansert kompakt er. Så er du i sikte på noe i den prisklassen så vurder speilrefleks, selv har jeg ikke angret ett sekund.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel, kameragutten... etter å ha lest dine innlegg angående Canon PowerShot S3 IS, så er det enten noe veldig galt med deg (altså hvordan du tar bilder), eller så var du uheldig og fikk et kamera med fabrikasjonsfeil.

 

Siden du før hardnakket har påstått at det ikke er hos deg feilen lå, tror jeg vi alle trygt kan konkludere at det er kameraet som hadde fabrikasjonsfeil (eller mandagsprodukt som man ofte kaller det). Du trenger altså ikke si "mulig dette var et mandagsprodukt" - da det burde være rimelig klart at det i dette tilfellet virkelig var fabrikasjonsfeil.

 

Jeg har sett de eksempelbildene du har lagt ut, og det ser sant å si ut som om du har gått inn for å få bildene verst mulig. Det burde være rimelig innlysende av signaturen min at jeg har kameraet selv, og bildene jeg har tatt har aldri vært i nærheten av å være så dårlige som de du la ut. Og nei, ikke engang på auto-innstillingen heller. Ta f.eks. en titt på testbildene til DPReview, så får du se bilder som er det stikk motsatte av dine.

 

Som du nevner er speilrefleks en helt annen verden enn kompakt. Dette er jo innlysende og burde ikke sjokkere noen. Grunnen til at mange evt. velger kompakt foran speilrefleks er f.eks. at de ikke vil "styre" med flere forskjellige objektiv for å få bra bilder, speilreflekskameraene blir for store/dyre etc. Dessuten, skal du ha optisk bildestabilisator (noe S3 IS har) til speilrefleks er det så dyrt at ofte koster selve objektivet mer enn et en splitter ny PowerShot S3 IS. Pr. nå har vel mindretallet av speilrefleks bildestabilisator, mye pga pris, og jeg har flere ganger fått skarpere og tydeligere bilder enn speilreflekskamera ved full zoom fordi jeg har optisk bildestabilisator.

 

Til slutt: Det er faktisk folk som setter seg grenser for hvor mye man vil bruke på et kamera. Skal man ha et kamera til rundt 4000 skal man lete lenge før man finner et bedre alternativ enn Canon PowerShot S3 IS, hvis man ser på bildekvalitet, optikk og funksjonalitet. Hvis noen skulle tro at jeg sier dette bare fordi jeg har et selv, er det bare å lese konklusjonen som ble trukket på DPReview, eller generelt andre tester som ligger ute på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...