Gå til innhold

Hvordan fungerer heatpipes?


Mareng

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En heatpipe er et kobber(eller annet metall)rør som inneholder en væske som fordamper ved en viss temperatur. Den ligger i bunnen av røret, og når den varmes opp fordamper den, stiger opp til toppen av røret, kjøles ned, kondenserer og renner tilbake til bunnen av røret. Væsken transporterer varmen til toppen av røret, og slipper den fra seg der. Dette er en metode for å transportere varme over lengre distanser.

 

Dette var en enkelversjon. Forklarer kun teorien, selv om "skikkelige" heatpipes er bygd opp på en litt annen måte.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Jeg har en AC Freezer 7 Pro vifte som står utover.. Altså med vifta vendt sånn at luftstrømmen går bakover.

Fungerer veldig bra, men fordi jeg har en Prescott på 3,4GHz for jeg ikke mindre enn 55-60C idle...

Under spilling holder den seg på 60-65, veldig stabile temps, men skulle gjerne hatt den kaldere...

 

Ble litt off topic, menmen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det hadde vært interessant å se hvordan C/W endrer selg ved dynamisk effekt. Dersom ambient er 10* og effekten er 10W er det ikke sikkert at heatpipen har høyere C/W enn et kobberrør uten væske, men den vil nok bli mer og mer effektiv jo høyere effekt så det hadde vært kjekt å se om det egentlig er stor forskjell (I C/W og derfor dT) på en svak K7/K8/NW på 50W en EE/FX på 110W og en overklokket prescott på 150W.

 

Muligens en jobb for hw.no sin Innovatek T3 og kjølere med 2-4-6-8 heatpipes og nok airflow, men den nok desverre for svak og har feil kjernestørrelse til å gi et rett bilde av en moderne prosessor. :|

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...