Gå til innhold

Svindel på bruktmarked, hjelp?


Anbefalte innlegg

Hei, har gått på en smell her.

 

Tok kontakt med selger på denne annonsen:

http://bruktmarked.hardware.no/annonse.php?a=49713

 

 

Blei enige om en pris og overførte penger til han 27/03-2006.

Sende også opp en pakkelapp til han slik at han bare kunne kliste denne på pakken, så ville det bli sendt til meg med bedriftspakke dør-dør på jobben.

Tar stort sett 1-2 dager, og jeg har pakkenummer.

 

Etter å ha sporet å sporet, med null resultat sendte jeg melding den 4 april, å fikk svar at den har blitt sendt.

 

Jeg har fremdeles ikke fått noe...

 

 

Noen som har noen tips til hva jeg kan foreta meg for å få igjen pengene mine?

 

Alle tips og tilbakemeldinger mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ikke lurt og betale sånne ting på forskudd...... bare et lite tips... :)

 

 

ja og tips til og få tilbake pengene dine.. skaff en stor type (dersom du ikke er en :p) og bank på døra hans... dersom dette virker litt for voldelig, skaff advokat ;))

Endret av Sweet
Lenke til kommentar
Sende melding til han på mandag om at vist ikke jeg fikk noe fornuftig tilbakemelding eller forklaring innen i dag, så kom jeg til å anmelde han. Har ikke hørt noe såklart... :-(

 

Noen som har noe erfaring om hvordan slike saker ender?

5909223[/snapback]

Slike saker ender som regel dårlig takket være inkompetente og lite villige politijurister.. De tar kun affære om det er snakk om større summer, og da må du selv kunne vise til fellende bevis.. Ikke regn med aty politi gjør noe, om fyren er sleip er eneste mulighet å bruke privat innkrevningsbyrå.. Og da mener jeg ikke inkasso..

Du kan alltids bruke advokat for å kontakte politiet, det eneste som skjer er at det går litt lenger tid før dem henlegger saken grunnet bevisets stilling.

 

Mitt råd er egentlig å bare gi opp, du kommer ingen vei.. Du vil bruke mer tid og penger på få det tilbake enn verdien av det tapte. Dette er noe du må være forberedt på når du betaler forskudd..

Ta det som en lærepenge og lev videre..

Lenke til kommentar

Først: Jeg føler din smerte. Hater svindlere, og har selv blitt utsatt for de. Trussel om politianmeldelse er faktisk ikke til å kimse av, fordi disse svindlerne ofte har tidligere relaterte saker på seg, noe som gjør politiet mer villige til etterforskning. Da jeg truet med politianmeldelse av min forrige svindler (ja, det har vært flere), fikk jeg raskt pengene tilbake - tro det eller ei. De prøver vel bare å strekke strikken for å se hvor langt kjøperen er villig til å gå. Gi han alle fakta som peker på at han er en svindler, og still ultimatum - enten pengene tilbake eller politianmeldelse med konkret tidspunkt for "betenkningstid".

Lenke til kommentar
Først: Jeg føler din smerte. Hater svindlere, og har selv blitt utsatt for de. Trussel om politianmeldelse er faktisk ikke til å kimse av, fordi disse svindlerne ofte har tidligere relaterte saker på seg, noe som gjør politiet mer villige til etterforskning. Da jeg truet med politianmeldelse av min forrige svindler (ja, det har vært flere), fikk jeg raskt pengene tilbake - tro det eller ei. De prøver vel bare å strekke strikken for å se hvor langt kjøperen er villig til å gå. Gi han alle fakta som peker på at han er en svindler, og still ultimatum - enten pengene tilbake eller politianmeldelse med konkret tidspunkt for "betenkningstid".

5909435[/snapback]

 

Velger man å betale på forskudd (noe som alltid er en risiko) bør man alltid forsikre seg om at man kan identifisere en faktisk person med navn, adresse og telefonnr. Jeg er blitt forsøkt svindlet engang på QXL - svindleren bare la på hver gang jeg begynte å prate om saken og ignorerte meldingene mine. Jeg skrev da et brev hvor jeg oppga all informasjonen jeg hadde om han (det var også litt - etter et google søk) og sa at jeg kom til å politianmelde ham + legge han ut som svindler på ulike forum osv... hvis han ikke tok kontakt med meg snarest. To dager senere ringte han og hadde en gjeng med unnskyldninger (merkelig type) og varen kom et par dager etterpå. Må bare slutte meg til det som blir sagt her, ikke gi deg - er alt for mange naive nordmenn som tror svindlere er folk man ikke kan gjøre noe med. Har du mulighet til å identifisere ham, synes jeg du er forpliktet til å gjøre noe før han svindler flere uskyldige jomfruer :whistle:

Lenke til kommentar
Godt råd. Ikke spør forumbrukere om jus.  Spander en time hos en advokat isteden. Det kan spare deg for både tid og penger lenger fram.

5909352[/snapback]

Jeg synes det var et veldig dårlig råd!

 

Man får svært liten glede av en advokat med mindre "svindleren" ikke vil gjøre opp for seg og heller ikke har midler det kan gjøres beslag i. Det eneste man da har oppnådd er enda større utgifter.

 

 

Midt råd: Prøv å kom i dialog med han (telefon) og få fakta på det rene. Har han sendt varen. Press han på dette, når, hvor osv.

 

Hvordan han foreslår at dere kan løse denne konflikten.

 

Hvis fyren har lurt deg og ikke har penger eller andre verdier (solgt anlegget med bilen) så er det bare å anmelde han. (leser du kommetaren hans så er det også en annen som har mistet varen "i posten")

 

Har han midler så kan du sette i gang inkasso, her trenger du hjelp av proffer vil jeg tro.

 

Siden han er såpass ung er det også en mulighet å prøve å få tak i foreldrene og legge frem problemet ditt :whistle:

Lenke til kommentar
Må bare slutte meg til det som blir sagt her, ikke gi deg - er alt for mange naive nordmenn som tror svindlere er folk man ikke kan gjøre noe med.  Har du mulighet til å identifisere ham, synes jeg du er forpliktet til å gjøre noe før han svindler flere uskyldige jomfruer :whistle:

5909550[/snapback]

Ja, det er mange naive mennesker der ute som betaler forskudd, og det er faktisk ikke mye du kan gjøre med en hardbarka svindler som driter i alt. Det er naivt å tru at alle svindlere er 14 år gamle gutter som er redde for et politi som aldri gjør noe.

Om svindleren ikke vil gi deg pengene eller utstyret du har betalt for så er pengene tapt.. Du vil aldri se dem mer igjen, eneste som skjer i ytterste tilfelle er at han må i fengsel.. Men dette skjer kun etter utallige timer med forsøk på å finne bevis mot fyren og gjerne mange måneder med ergrelse. Og selvsagt må fyren ha svindlet flere, dette må også bevises.

Jeg flirer bestandig når folk sier dem skal politianmelde et eller annet, som om dette vil hjelpe.. Eneste grunnen man/jeg bruker politianmeldelse er for å få noe igjen på forsikringen.

Tipper de største svindlerne har enda mindre respekt for politiet enn meg, å tro noe annet er NAIVT.

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar

Hei.

For å få penga tilbake må du ha et hevingsgrunnlag, dersom han ikke betaler frivillig.

For å være på den sikre siden, kan du gi ham rimelig tid til å sende varen, samtidig som du gir beskjed om at du hever kjøpet dersom han ikke leverer innen fristen. (Jfr. kjl. § 25).

Hvis dette ikke fører fram, må du levere en forliksklage. Det koster nesten 1000 kr.

Her må du altså kreve penga tilbake, renter og erstatning for utgifter (bl.a. rettsgebyr).

Ofte får man uteblivelsesdom i forliksretten. Således har man et tvangsgrunnlag.

Dette gis til namsmannen. Namsmannen vil dernest ta utlegg i vedkommendes eiendeler, formue eller inntekt.

Hvis banditten ikke har noe, så får heller ikke du noe. Man risikerer altså å tape alle penga, pluss de utgiftene man har hatt. Har man engasjert en advokat i tillegg, så kan det jo virkelig balle på seg...

Denne prosessen tar dessuten lang tid.

 

Derfor er det veldig viktig å ta noen grep for å unngå at man havner i en slik ulykkelig situasjon. Å betale 15.000 i forskudd til en ungdom man ikke vet noe særlig om, er langt utenfor den risiko jeg er villig til å ta, men det er nå min mening.

 

Når det gjelder politiet, så må det sies at det ikke er straffbart å bryte en avtale. Selgeren kan selvfølgelig ha gjort seg skyldig i noe annet, f.eks. svindel, men dette kan være vanskelig å bevise. Mange saker henlegges også pga. kapasitetsproblemer.

Som nevnt er det best å være i forkant av situasjonen. Ta kontakt med det lokale politiet, dersom du har en velfundert mistanke om ulovlig virksomhet. Således kan man få et råd om dette er en figur man bør unngå å handle med.

Forøvrig bør man sjekke tlf, adresse, _inntekt_, evt. firma, etc. Notoriske svindlere har ofte lav inntekt.

 

HH

Lenke til kommentar
Må bare slutte meg til det som blir sagt her, ikke gi deg - er alt for mange naive nordmenn som tror svindlere er folk man ikke kan gjøre noe med.  Har du mulighet til å identifisere ham, synes jeg du er forpliktet til å gjøre noe før han svindler flere uskyldige jomfruer :whistle:

5909550[/snapback]

Ja, det er mange naive mennesker der ute som betaler forskudd, og det er faktisk ikke mye du kan gjøre med en hardbarka svindler som driter i alt. Det er naivt å tru at alle svindlere er 14 år gamle gutter som er redde for et politi som aldri gjør noe.

Om svindleren ikke vil gi deg pengene eller utstyret du har betalt for så er pengene tapt.. Du vil aldri se dem mer igjen, eneste som skjer i ytterste tilfelle er at han må i fengsel.. Men dette skjer kun etter utallige timer med forsøk på å finne bevis mot fyren og gjerne mange måneder med ergrelse. Og selvsagt må fyren ha svindlet flere, dette må også bevises.

Jeg flirer bestandig når folk sier dem skal politianmelde et eller annet, som om dette vil hjelpe.. Eneste grunnen man/jeg bruker politianmeldelse er for å få noe igjen på forsikringen.

Tipper de største svindlerne har enda mindre respekt for politiet enn meg, å tro noe annet er NAIVT.

5909742[/snapback]

 

Jeg synes Dre@m_Lord har et godt poeng at det finnes noen barkete svindlere der ute som det er lite gøy å betale på forskudd til. Å betale på forskudd er i utgangspunktet svært risikofylt, du vet jo aldri hvilken stand varen er i heller og svindleren kan gi deg feil vare, påstå at du lyver osv... Men hvis man først blir utsatt for svindel er det viktig å ikke la det gå ubemerket hen - gjør man det bidrar man til svindel ved å være passiv. Mange saker mot svindlere henlegges fordi folk ikke er flinke nok til å sikre seg at det er en faktisk person man handler med og at folk ikke anmelder. Anmeldelser hjelper hvis folk er sitt ansvar bevisst og ikke bare gir faen:

 

1. Krysssjekk opplysningene som oppgis i annonse med annen info på nettet. Hvis personen synes uvirkelig etter googling og jeg ikke finner ham i telefonkatalogen på flere måter, vil jeg stå ansikt til ansikt med personen ved handel og betaling.

2. Anmeld svindel til politiet og si ifra i forum - hjelp folk så de ikke havner i samme situasjon som deg.

 

Svindlere er mange forskjellige typer mennesker alt fra farlige til desperate pingler, det som betyr noe er mer hvordan vi forholder oss til svindel.

Lenke til kommentar

Les i kommentarfeltet for selgeren. Det er en annen stakkar som også har opplevd det samme. Lurt å sjekke sånt før forskudd?

 

Edit: Navn, telefonnr og adresse matcher. Sannumveien 20, ca 1 mil fra Lillestrøm utenfor Oslo. Personlig oppmøte??

Endret av Millmax
Lenke til kommentar

Vi på forumet her burde lage et kontaktnett der man kan be folk på forumet møte opp personlig hos selger for å sjekke fyren ut..

Jeg bor i Narvik og kunne tilbydd meg å gjøre dette her om noen ønsker å kjøpe noe herfra.. Men dette krever at jeg om ønskelig ville kunne bruke det på samme måte i andre deler av landet.. Dette hadde vært eneste måten å unngå svindel på.

Er sikkert ikke så lett å få til og krever initiativrike mennesker som har litt tid å skape et slikt nettverk..

Lenke til kommentar

mange lange kjedelige innlegg her, jeg har ikke lest de...

 

greit nok at fyren havna på sykehuset, men sa han ikke at han hadde sendt den? er posten avhengig av om avsenderen er oppegående?

hm...

 

sist gang jeg ble svindlet for 2500 for en mobil, anmeldte jeg fyren og fikk vite på poltihuset at han hadde ca 40 anmeldelser på seg... dom har falt, og han må betale tilbake 300k tilsammen + sitte i fengsel 6mnd (5mnd betinget)

hoho... krav om tilbkaebetaling ble sendt for 2 år siden (gammel sak), og har enda ikke fått noe penger... :p

han svindlet bla bankia bank, color line og andre banker... drev å skrev ut kredittkort på foreldrenes navn, og han var eneforsørger for en datter på 6år... :no:

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Vi på forumet her burde lage et kontaktnett der man kan be folk på forumet møte opp personlig hos selger for å sjekke fyren ut..

Jeg bor i Narvik og kunne tilbydd meg å gjøre dette her om noen ønsker å kjøpe noe herfra.. Men dette krever at jeg om ønskelig ville kunne bruke det på samme måte i andre deler av landet.. Dette hadde vært eneste måten å unngå svindel på.

Er sikkert ikke så lett å få til og krever initiativrike mennesker som har litt tid å skape et slikt nettverk..

5910324[/snapback]

Dårlig forslag. Hvordan sjekker man ut en fyr? Med personlighetstest og utåndingsprøve? Fakta er at slik svindel kan en aldri gardere seg mot. Moralen er ganske enkelt: Aldri "money up front"

 

Men dersom det viser seg at denne karen er en svindler, bør han ikke få lov til å avvertere her på HW forumet. Håper han kommer på bedre tanker, og returnerer pengene dine, eller gir deg varene :innocent:

Lenke til kommentar

Synes det var et bra innlegg du skrev Han Henning!

 

Proffe svindlere passer godt på identiteten sin, synes som om dette er en amatør hvis det er han som er synderen. Han som har svindlet selger er såvidt jeg forstår utefra et kjapt søk ganske ung og har visse interesser som tyder på at han har noe som kan inndrives. Således er det jo et grunnlag for å forsøke å gjennomføre det Han Henning beskriver. Hvis man kontakter ham pr brev og viser at det blir konsekvenser av denne svindelen, er det vel muligheter for at han gjør opp for seg...

 

Hvis han nekter kontakt er det kanskje en ide å se om det er mulig å prate med foreldrene hans? Selger er jo ganske ung og virker jo ikke akkurat moden for alderen i sine aktiviteter. Jeg hadde iallefall blitt flau hvis noen hadde ringt morra mi om at jeg forsøker å svindle på nettet. Er vel også sjanser for at foreldrene hans blir misfornøyde :p

 

Han har forøvrig stengt nettsiden sin, kanskje han prøver å gjemme seg nå som svindelen hans blir et tema?

Lenke til kommentar

Morsomt: Har dere lest kommentaren til annonsøren!

Forfatter:dreylos

Skrevet:

Kommentar:

Selger virker seriøs. Jeg kjøpte et DiNovio trådløst tastatur, men tydeligvis har forsendelsen gått tapt i Posten. Trolig er ikke dette selgers feil, men jeg sitter uansett med 400,- mindre på konto & ingen vare 3 uker senere )

 

Dette lukter lang vei.........

Lenke til kommentar
Vi på forumet her burde lage et kontaktnett der man kan be folk på forumet møte opp personlig hos selger for å sjekke fyren ut..

Jeg bor i Narvik og kunne tilbydd meg å gjøre dette her om noen ønsker å kjøpe noe herfra.. Men dette krever at jeg om ønskelig ville kunne bruke det på samme måte i andre deler av landet.. Dette hadde vært eneste måten å unngå svindel på.

Er sikkert ikke så lett å få til og krever initiativrike mennesker som har litt tid å skape et slikt nettverk..

5910324[/snapback]

Dårlig forslag. Hvordan sjekker man ut en fyr? Med personlighetstest og utåndingsprøve? Fakta er at slik svindel kan en aldri gardere seg mot. Moralen er ganske enkelt: Aldri "money up front"

 

Men dersom det viser seg at denne karen er en svindler, bør han ikke få lov til å avvertere her på HW forumet. Håper han kommer på bedre tanker, og returnerer pengene dine, eller gir deg varene :innocent:

5910467[/snapback]

Mente ikke at det var et godt forslag, men eneste muligheten om man vil være mest mulig sikker. Man kan og skape et slikt kontaktnett for å ta svindlerne i etterkant..

"HW.no-innkrevningsbyrå"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...