Gå til innhold

16:9 på TV, kvifor svarte strekar oppe og nede?


Anbefalte innlegg

1. TV2 sender i letterbox format på analogt kabelnett (slik det er normalt å gjøre)

 

i 4:3 modus vil et slikt bilde på en 16:9 TV se slik ut:

 

letterbox169_43.jpg

 

For å få det bildet korrekt må man zoome i begge retninger og bildet blir da slik:

 

letterboxzoom.jpg

 

 

Jeg mistenker deg Zeph for å se sendingene slik: (for 16:9 strekker kun i bredden)

letterbox169_169.jpg

 

At du syns at teksten blir lang og merkelig tror jeg kommer av at du ser 4:3 sendinger strukket og at du dermed er vant med at ting er lengre enn det virkelig er og når du ser hvordan det skal være så syns du det blir unaturlig.

 

4:3 sendinger skal kun sees slik etter min mening:

babesplasma43.jpg

 

Når det gjelder just funksjonen så er den laget for folk som absolutt må bruke hele skjermbildet på 4:3 sendinger (TV'n tar ikke skade av å ikke bruke hele flaten ;) )

 

I just stillingen strekkes det kun på siden for at det i midten skal se rett ut, (for eks nyhetsoppleser) Da er som regel det på siden ikke så nøye. Eksempel her:

 

babesplasma43smart.jpg

 

(dama i midten er normal i trynet men de andre er for breie)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph; det er nok Tv2 som sender i feil format på det analoge nettet. Jeg har digital kabel, og der kunne jeg se TV2 fotball i 16:9, men i den analoge versjonen var disse berømte svarte stekkene. TV2 Zebra slitter med samme problem både på den digitale dekoderen og i vanlige analog får man strekkene.

 

Uten at jeg vet det, men det kan også være en gimmik fra kanalen. Kampene blir produsert med vanlige 4:3 kameraer, men strekkene blir lagt inn . Det skal gi deg  "kino følelse" tror produsentene.

 

Så det ingen feil med tv'n din eller instillinger. Alt tv produksjon i bredformat lages i 16:9(1:78:1). Andre formater som 2:35:1 eller 1:85:1 brukes i filmbasert materiell hvor man får strippene i mer eller mindre grad.

5922985[/snapback]

 

Beklager men her tar du feil:

 

TV2 sender i korrekt format på kabelnettet (letterbox). Når man mottar sendinger via digital tuner/dekoder er bildet strukket i høyden. Slik som dette:

 

anamorphon169in43modus.jpg

 

En 16:9 TV kompenserer for dette med å strekke bildet i bredden og resultatet blir slik som dette:

 

 

letterboxzoom.jpg

 

Den eneste forskjellen på digitale sendinger som overføres slik og analoge letterboxsendinger er at oppløsningen er ca 33% høyere med digitale sendinger. Ved korrekt innstilling på TV vil det se likt ut i begge tilfeller:

 

Les mer on denne teknikken her:

http://www.hjemmekino.no/guide/anamorph.asp

 

Om TV2 bruker 4:3 kamera (hvor de legger på striper) eller 16:9 kamera har ingenting å si på analogt kabelnett. Det blir letterbox sendinger med striper uansett.

 

På sendinger via digitale tuner kan det ha noe å si hvis TV kanalen ikke har utstyr for å gjøre om signalet til 16:9 anamorph. Da vil det ofte sendes i letterbox via digitalt også.

Endret av overLoad
Lenke til kommentar

Eg lurte på om det var noko sånt som låg bak ja, eg har sett på 16:9 i årevis, vart jo heilt på trynet å plutseleg sjå det i normalt størrelse igjen. Må kanskje prøve ei stund og sjå korleis det blir, men uansett blir det jo ikkje likt det formatet som er på sendingar utan svarte strekar oppe og nede og vil føre til at det ser rart ut.

Lenke til kommentar
Eg lurte på om det var noko sånt som låg bak ja, eg har sett på 16:9 i årevis, vart jo heilt på trynet å plutseleg sjå det i normalt størrelse igjen. Må kanskje prøve ei stund og sjå korleis det blir, men uansett blir det jo ikkje likt det formatet som er på sendingar utan svarte strekar oppe og nede og vil føre til at det ser rart ut.

5923201[/snapback]

 

 

Men zoom1 gir deg vel ingen sorte striper?

 

Du må bare slutte å se sendinger feil :-)

 

Å se sendinger i 16:9 format når de er 4:3 er greit når man er bestemor og ikke skjønner noe, men når man har 10000 innlegg på det mest tekniske forumet i Norge så burde man kanskje se det korrekt ;)

Lenke til kommentar
Eg lurte på om det var noko sånt som låg bak ja, eg har sett på 16:9 i årevis, vart jo heilt på trynet å plutseleg sjå det i normalt størrelse igjen. Må kanskje prøve ei stund og sjå korleis det blir, men uansett blir det jo ikkje likt det formatet som er på sendingar utan svarte strekar oppe og nede og vil føre til at det ser rart ut.

5923201[/snapback]

 

 

Men zoom1 gir deg vel ingen sorte striper?

 

Du må bare slutte å se sendinger feil :-)

 

Å se sendinger i 16:9 format når de er 4:3 er greit når man er bestemor og ikke skjønner noe, men når man har 10000 innlegg på det mest tekniske forumet i Norge så burde man kanskje se det korrekt ;)

5923210[/snapback]

Enig der... det gir et helt feil bilde ved å strekke det ut...

Jeg lever heller med sorte striper på vestre og høyre side. (heldigvis starter NRK med 16:9 den 16/9 i år, og fra 1. kvartal i 2007 vises alt i 16:9, tom. dagsrevyen).

Lenke til kommentar

Ser alt i 16:9-format eg, du ser stort sett heile skjermen og det er eit ork å skifte til 4:3, dessutan mister du jo litt av skjermen. Så enten må eg leve med svarte strekar oppe og nede på nokre 16:9 sendingar eller svarte strekar på 4:3-sendingar. Forresten, vil TVen bestemme format atomatisk på innstillingen Panasonic Auto? Har ikkje prøvd den noko særleg.

Lenke til kommentar
Ser alt i 16:9-format eg, du ser stort sett heile skjermen og det er eit ork å skifte til 4:3, dessutan mister du jo litt av skjermen. Så enten må eg leve med svarte strekar oppe og nede på nokre 16:9 sendingar eller svarte strekar på 4:3-sendingar. Forresten, vil TVen bestemme format atomatisk på innstillingen Panasonic Auto? Har ikkje prøvd den noko særleg.

5923220[/snapback]

 

 

Jeg har aldri sett en autofunksjon som har fungert noe særligt godt.

 

Autofunksjonen til panasonic er helt på trynet. Den strekker 4:3 sendinger i bredden.

 

Ok, men vi har iallfall funnet ut at problemet ligger i at du er gorre lat og ikke gidder å trykke på en knapp avhengig av sending ;-)

 

En fordel med å se slik du gjør er at man ikke vil oppdage hvor fet dama egentlig er. For på din måte så ser jo selv Jessica Alba litt lubben ut :-)

Lenke til kommentar
Enig der... det gir et helt feil bilde ved å strekke det ut...

Jeg lever heller med sorte striper på vestre og høyre side. (heldigvis starter NRK med 16:9 den 16/9 i år, og fra 1. kvartal i 2007 vises alt i 16:9, tom. dagsrevyen).

5923215[/snapback]

 

 

Har du noe mer info om den 16/9 i år?. Dette var ny informasjon som jeg ikke var klar over. (de begynte å sende flere sendinger fra 16. september i år i 16:9, men det var alt google kunne gi meg)

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=265330

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er nok mogleg at eg er ein smule lat, men eg synest det er merkeleg at eg ikkje har lagt merke til forskjellen når ein sending går i letterbox og så kjem neste i 4:3 og eg ikkje legg merke til noko dramatisk endring i kroppens proporsjonar ;)

 

Men som sagt, skal prøve meg litt fram, takk for svar frå alle saman, spesielt til overLoad som klarte å forklare dette til meg.

 

Edit: Ein ting til, filmar som er spelt inn i 2.35:1-format, skal dei og zoomast opp?

Endret av zeph
Lenke til kommentar

MY GOD! folkens... løsningen er allerede kommet fram fra Kewell.

har du parabol så vil Tuneren sende 16:9 til TVen via scart.. mens sending på Etheren er gammel Pal standar som ikke støtter 16:9 oppløsning. derfor legger NRK TV2 osv på Letter boks slik at det blir rett format for dem som ikke har 16:9 tv.

 

bare digital tv som greier vise widescreen, har du analog og/eller tvantenne blir det svart øverst og nederst

 

enkelt og greit!!?

5901831[/snapback]

Lenke til kommentar
MY GOD! folkens... løsningen er allerede kommet fram fra Kewell.

har du parabol så vil Tuneren sende 16:9 til TVen via scart.. mens sending på Etheren er gammel Pal standar som ikke støtter 16:9 oppløsning. derfor legger NRK TV2 osv på Letter boks slik at det blir rett format for dem som ikke har 16:9 tv.

 

bare digital tv som greier vise widescreen, har du analog og/eller tvantenne blir det svart øverst og nederst

 

enkelt og greit!!?

5901831[/snapback]

5923298[/snapback]

Mulig det, men det gav ikkje noko klart svar på kva innstilling eg skal benytte meg av, dessutan lærte eg mykje av denne tråden :yes:

Lenke til kommentar
Enig der... det gir et helt feil bilde ved å strekke det ut...

Jeg lever heller med sorte striper på vestre og høyre side. (heldigvis starter NRK med 16:9 den 16/9 i år, og fra 1. kvartal i 2007 vises alt i 16:9, tom. dagsrevyen).

5923215[/snapback]

 

 

Har du noe mer info om den 16/9 i år?. Dette var ny informasjon som jeg ikke var klar over. (de begynte å sende flere sendinger fra 16. september i år i 16:9, men det var alt google kunne gi meg)

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=265330

5923263[/snapback]

Teknisk direktør Arild Hellgren i NRK under seminaret i Digital-TV-forum: "Per i dag sender vi en blanding av 4:3 og 16:9-bilder, men fra 16. september (16/9) i høst skal vi sende nesten alt i 16:9. Tidlig i 2007 blir absolutt alt i 16:9.". Dette er hentet fra Elektronikkbransjen 2/2006.

Lenke til kommentar
Ser alt i 16:9-format eg, du ser stort sett heile skjermen og det er eit ork å skifte til 4:3, dessutan mister du jo litt av skjermen. Så enten må eg leve med svarte strekar oppe og nede på nokre 16:9 sendingar eller svarte strekar på 4:3-sendingar. Forresten, vil TVen bestemme format atomatisk på innstillingen Panasonic Auto? Har ikkje prøvd den noko særleg.

5923220[/snapback]

 

 

Jeg har aldri sett en autofunksjon som har fungert noe særligt godt.

 

Autofunksjonen til panasonic er helt på trynet. Den strekker 4:3 sendinger i bredden.

 

Ok, men vi har iallfall funnet ut at problemet ligger i at du er gorre lat og ikke gidder å trykke på en knapp avhengig av sending ;-)

5923251[/snapback]

Autofunksjonen til Panasonic er treg og strekker bildet mye, særlig i ytterkant. Men for en som ikke gidder å trykke på knappen vil vel likevel auto være det lureste for da vil letterbokssendingene bli riktige. Hvis han alltid bruker 16:9 så vil ingen sendinger vises korrekt.

Lenke til kommentar
Enig der... det gir et helt feil bilde ved å strekke det ut...

Jeg lever heller med sorte striper på vestre og høyre side. (heldigvis starter NRK med 16:9 den 16/9 i år, og fra 1. kvartal i 2007 vises alt i 16:9, tom. dagsrevyen).

5923215[/snapback]

 

 

Har du noe mer info om den 16/9 i år?. Dette var ny informasjon som jeg ikke var klar over. (de begynte å sende flere sendinger fra 16. september i år i 16:9, men det var alt google kunne gi meg)

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=265330

5923263[/snapback]

NRK forbereder seg på mogendagens TV. En viktig dato (slett ikke tilfeldig valgt) er 19. september.

 

Sendinger i bredformat er et viktig skritt mot morgendagens høyoppløste TV. Teknisk direktør Arild Hellgren i NRK fortalte under seminaret i Digital-TV-forum om overgangen til brede bilder:

- Per i dag sender vi en blanding av 4:3 og 16:9-bilder, men fra 16. septemer (16/9) i høst skal vi sende nesten alt i 16:9. Tidlig i 2007 blir absolutt alt i 16:9.

 

:)

Lenke til kommentar
Autofunksjonen til Panasonic er treg og strekker bildet mye, særlig i ytterkant. Men for en som ikke gidder å trykke på knappen vil vel likevel auto være det lureste for da vil letterbokssendingene bli riktige. Hvis han alltid bruker 16:9 så vil ingen sendinger vises korrekt.

5923470[/snapback]

 

Godt argument Mr D.

 

Det var en del vanligere med "smarte" autofunksjoner tidligere. Problemet med disse var ofte at de står å veksler format alt etter om det er tekst i bildet eller ikke. Å se Lost på TVn er et mareritt med en slik TV. (siden de legger teksten feil)

Lenke til kommentar
Hehe, ja det er nok mogleg at eg er ein smule lat, men eg synest det er merkeleg at eg ikkje har lagt merke til forskjellen når ein sending går i letterbox og så kjem neste i 4:3 og eg ikkje legg merke til noko dramatisk endring i kroppens proporsjonar ;)

 

Så lenge du ser alt i 16:9 modus vil ikke proporsjonene endre seg alt etter om det er 4:3 eller letterbox. Alt er like galt. (derfor vil du heller ikke tenke på at noe er galt)

Lenke til kommentar
Hehe, ja det er nok mogleg at eg er ein smule lat, men eg synest det er merkeleg at eg ikkje har lagt merke til forskjellen når ein sending går i letterbox og så kjem neste i 4:3 og eg ikkje legg merke til noko dramatisk endring i kroppens proporsjonar ;)

 

Så lenge du ser alt i 16:9 modus vil ikke proporsjonene endre seg alt etter om det er 4:3 eller letterbox. Alt er like galt. (derfor vil du heller ikke tenke på at noe er galt)

5923756[/snapback]

Så det finnes ikkje sendingar i 16:9 på Ethernet, vanlige antenne altså. Enten er det letterbox eller 4:3? Så eg bør skifte mellom 4:3 og Zoom, alt etter kva format programmet kjem i.

 

Eg nevnte film tidlegare, kva er riktig her? Nokre filmar er vel i 16:9, mens andre i eit format som lagar strekar oppe og nede, dei er vel lite å gjere med?

Lenke til kommentar
...  Så det finnes ikkje sendingar i 16:9 på Ethernet, vanlige antenne altså. ...

Må bare få korrigere deg litt:

Ethernet er arkitektur for lokalt nettverk (LAN).

Lokale TV- og radiosendinger som taes imot med vanlige antenner kalles etersendinger.

 

 

Nokre filmar er vel i 16:9, mens andre i eit format som lagar strekar oppe og nede, dei er vel lite å gjere med?

Nyere program/filmer produsert for TV er i 16:9, mens nyere kinofilmer ofte er i (vesentlig) bredere format. Når du ser disse på en 16:9-TV får du sorte striper oppe og nede (ofte ca halvparten av tykkelsen av stipene på 19:9-sending på 4:3-TV). Hvis du ser slike filmer på 4:3-TV så får du sorte stiper som dekker ca 25% av skjermen oppe og nede, og får et bildefelt som tilsvarer omtrent bare halvparten av høyden på skjermen.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
Så det finnes ikkje sendingar i 16:9 på Ethernet, vanlige antenne altså. Enten er det letterbox eller 4:3? Så eg bør skifte mellom 4:3 og Zoom, alt etter kva format programmet kjem i.

Helt korrekt via analogt signal vil du aldri få behov for 16:9 stillingen.

 

Eg nevnte film tidlegare, kva er riktig her? Nokre filmar er vel i 16:9, mens andre i eit format som lagar strekar oppe og nede, dei er vel lite å gjere med?

5924024[/snapback]

 

På film via analog system er det fortsatt letterbox og zoom vil være rett stilling uansett (men zoomingen vil ikke få fekk all sorte striper på 2.35:1 filmer)

 

DVD spiller eller digital tuner er eneste gangen man har bruk for 16:9 innstillningen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...