Gå til innhold

2 OS instalert, vil få et av dem bort


Anbefalte innlegg

Hei Jeg har to operativ systemer instalert, xp og win2k.

Men win2k er slettet, men win2k står der fortsatt på oppstarten av maskinen. Selv om det er tomt når jeg klikker på den. Problemet er at jeg ikke vil ha den der engang, jeg vil kun ha xp alene. Så hvordan kan jeg hviske den fra å vises på start up?

 

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Jeg har to operativ systemer instalert, xp og win2k.

Men win2k er slettet, men win2k står der fortsatt på oppstarten av maskinen. Selv om det er tomt når jeg klikker på den. Problemet er at jeg ikke vil ha den der engang, jeg vil kun ha xp alene. Så hvordan kan jeg hviske den fra å vises på start up?

 

takk på forhånd

5857946[/snapback]

ok prøvde det og så det, men jeg vil jo få den bort og ikke bare ignorere den. jeg vil få den ut av systemet.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevt må du endre boot.ini. Det kan du enten gjøre ved å redigere den direkte eller bruke kommandoen "msconfig". Det sikreste er å bruke msconfig. Velg fanen "boot.ini" og klikk kontroller alle oppstartsbaner. Om du har slettet win2k vil du nå få beskjed om at 1 oppføring ikke leder noen plass og spør om du ønsker å slette denne. Aksepter dette og du vil ikke lenger bli spurt om valg av operativsystem ved oppstart.

Lenke til kommentar

Begge de to alternativene som er foreslått over fungerer greit.

 

Eks. på din 'boot.ini':

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows 2000 Professional" /fastdetect

 

Her er det bare å slette siste linja med Windows 2000 og du skal være kvitt problemet ditt.

 

Reinstallering av operativsystem som noen foreslår er ikke nødvendig for ett så enkelt problem som dette.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

hve med meg da, jeg innstallerte en fresh winxp pro (format så installerte) og når jeg startet maskinen kom det opp et valg der jeg kunne velge winXP eller winXP, altså den samme (går jeg ut ifra, har ikke turt å teste den andre, så bruker bare den første)...

 

vil de to metodene over funke for meg også? jeg har bare en windows, det vet jeg, så jeg er bare interessert i å få vekk valget... det tar sånn tid i oppstarten... :p selv om jeg har satt ned valgtiden til 1 sekund

Lenke til kommentar
hve med meg da, jeg innstallerte en fresh winxp pro (format så installerte) og når jeg startet maskinen kom det opp et valg der jeg kunne velge winXP eller winXP, altså den samme (går jeg ut ifra, har ikke turt å teste den andre, så bruker bare den første)...

 

vil de to metodene over funke for meg også? jeg har bare en windows, det vet jeg, så jeg er bare interessert i å få vekk valget... det tar sånn tid i oppstarten... :p selv om jeg har satt ned valgtiden til 1 sekund

5859368[/snapback]

 

Dersom maskinen booter greit på "default" valget, fjerner du bare den som ikke er "default"

Lenke til kommentar
hve med meg da, jeg innstallerte en fresh winxp pro (format så installerte) og når jeg startet maskinen kom det opp et valg der jeg kunne velge winXP eller winXP, altså den samme (går jeg ut ifra, har ikke turt å teste den andre, så bruker bare den første)...

 

vil de to metodene over funke for meg også? jeg har bare en windows, det vet jeg, så jeg er bare interessert i å få vekk valget... det tar sånn tid i oppstarten... :p selv om jeg har satt ned valgtiden til 1 sekund

5859368[/snapback]

 

Følg min metode over, vet at den fungerer på det problemet du beskriver. Eller så kan du gå direkte inn i boot.ini og slette den oppføringen du ikke ønsker, som beskrevet av Falconer, men pass bare på at du sletter riktig! ;)

 

Edit: Falconer kom før meg..

Endret av BigSkippy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...