Gå til innhold

Noen som har prøvd Microsoft Office 2007/12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke fått prøvd så mye ennå men den virker ok litt uvante menyer og rullgardiner men ser bedere ut enn "standar oppsett for offispakker"

Skrevet

Og hva skal liksom overbevise meg om å bruke noe nyere en Office 2000? Gjør akkurat samme nytten uansett. Office 2000 og XP er jo prikk like, og hva er 2007 annet en et fanzy Vista-style skin?

Skrevet

Har kjørt Office 12 / 2007 beta i et par uker nå.

Outlooken har fått flere nye fancy funksjoner. Noe av det beste er en To-do-bar, som vises på høyre siden når du er i Mail-visninge. Da har du kalenderen og Tasks der hele tiden, så du vet hva som står på kalenderen din i dag, uten å måtte gå til Kalender-visning. Du har også en search-bar direkte i visningen, som er ganske så fin.

Outlook har fått Send to Onenote-knapp, som gjør at mailer åpnes i OneNote. OneNote er et av mine beste verktøy nå. Fint program til å holde orden på alle notater, både av tastatur-tekst og sånn Ink, dvs skrive på f.eks. TabletPC og PDA'er. Har også fått mulighe til å hente inn InfoPath-skjemaer.

Word og Excel:

Høyreklikking gir deg bedre menyer, med flere visuelle hjelpemidler. Du kan bl.a. skifte font direkte fra høyreklikk-menyen. Og hvis du markerer noe du har skrevet inn, og vil endre på stiler, så holder du bare over det eksempelet du vil se på, og så gjøres endringen. Litt sånn som preview i Adobe PhotoShop, men du trenger ikke å klikke på endringene. Du kan få mange lekre charts og tabeller i Excel, uten å kunne stort om det fra før.

SharePoint:

SharePoint er blitt mer brukervennlig, og nå får man bare se de knappene man faktisk har lov til å trykke på...

Generelt:

Save to PDF, sånn 3 år etter... Veldig kjekt, trenger ikke egne PDF-mekke-programmer.

The Ribbon Bar - kontekstavhengig menysystem. Kan bruke litt tid på å lære dette effektivt, men det er ganske smart. Finnes ikke i OneNote enda,

men i Word, PowerPoint og Excel, og enkelte visninger i Outlook.

Stavekontrollen er også blitt mye bedre.

2 minus så langt: Det er ikke helt knirkefritt å bruke betaen når man ikke er lokal admin på boksen. Og man må gjøre full avinstallering før man gjør installering av ny betaversjon. Men det vil bli bedre etterhvert.

Kirikiri

Skrevet
Og hva skal liksom overbevise meg om å bruke noe nyere en Office 2000? Gjør akkurat samme nytten uansett. Office 2000 og XP er jo prikk like, og hva er 2007 annet en et fanzy Vista-style skin?

5855086[/snapback]

Av det jeg har sett demonstrert kan følgende trekkes fram (jeg bruker ikke Office 2007 i produksjon selv, enda):

• Lynkjapt søk i Outlook (selv på Vista ;) )
  • Mye mer brukervennlig design
  • Støtte for mye større regneark
  • Mark as final på dokumenter
  • Calculated Columns i Excel

Skrevet
OT: stavekontrollen i alle office versjoner er forferdelig.

5857656[/snapback]

Og hva benytter du som sammenligningsgrunnlag? OpenOffice, eller hva?

5857693[/snapback]

Til grunnlag har jeg nok kun MS sine Office versjoner. Jeg har ikke prøvd noe annet, dessverre.

Bruker f. eks Clue om jeg lurer på noe.

Skrevet

Stavekontrollene på norsk var ikke spesielt bra i Office 95, 97 eller 2000. Men 2003-versjonen var ganske så mye bedre, og 2007 virker enda bedre.

Beta kan være litt herkete. Har nettopp sittet og editert et ganske langt worddokument. Mye er enklere, men pokker om jeg får laget en Table of Contents. Det blir enten ingen ting, eller all teksten - med sidetall på slutten. Muligens fordi jeg har kopiert det inn fra HTML...

...teste...teste....

Etter å ha kjørt hele teksten gjennom Notepad, så var Word litt mer villig til å lage en TOC. Kopiering av tekst fra websider ser med andre ord ut til å være litt ustabilt fremdeles.

Kirikiri

Skrevet

Jeg kan heller ikke klage på den norske stavekontrollen som er i Office 2003,

det sies at Office 2000 og Office XP er nesten helt like, ja det er sant, akkurat som Windows 2000 og Windows XP er ganske like. De er jo nesten laget på samme tid også, så hva forventet du? Men derimot Office 2003 er ett skritt vidre i utviklingen!

Som sagt, det er noen skikkelig bra oppdateringer i stavekontroll hvergang!

Untatt fra 2000-XP da, da tror jeg det faktisk er den samme.

Men det var stor forbedring på den i 2003, men det som var dårlig var at jeg som kjøpte internasjonal/engelsk Office 2003, måtte betale noen ekstra hundrelapper for Proofing Tools 2003 for i det heletatt og få norsk stavekontroll.

Men uansett, jeg gleder meg til Office 2007, blir sikkert supert, men må jeg kjøpe Proofing Tools da også? Hvis jeg kjøper den internasjonale/engelske utgaven?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...