Gå til innhold

Mitt lille Chieftech FullTower prosjekt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trøtt i dag, Mikkel87? ;)

Tenk deg nå litt om: Høyst sannsynlig har du en lufttemperatur inn på radiatoren som ligger rundt 20grader.

I beste fall, med to stk vifter for fullt på raddisen, vil du klare en vanntemp som ligger 3 til 5grader over lufttemp.

Om CPU-blokka er 100% effektiv (noe som er dønn utenkelig!), vil du da kunne ende opp med 20+5grader, =25grader på CPU.

I praksis skal du ha en MEGET god blokk for å klare en (load)temp som blir liggende ned imot 10-12grader over vanntemp!

Dermed nærmer vi oss det faktum, at du høyst sannsynlig har en CPU-temp (load) som ligger mellom 35 og 40grader.

Idle kan nok ende opp nedimot 30grader, i heldigste fall.

 

En annen sak er at det er lite relevant å lese av temps umiddelbart etter start av maskinen. Den bør helst ha vært i drift en time eller to, før temperaturene stabiliseres.

 

Btw; Så jo nå at du hadde maskinen i garasjen!

Da er det nok snakk om litt andre lufttemperaturer enn de jeg opererte med, og dermed også noe lavere CPU-temp.

Men når du etterhvert flytter maskinen dit den hører hjemme, så vil du nok se at mine tall vil stemme ganske bra.

Leit med lekkasje da!

Smør silikon på gjengene, og monter niplene på plass igjen. Det vil nok gjøre susen!

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Trøtt i dag, Mikkel87?  ;)

Tenk deg nå litt om: Høyst sannsynlig har du en lufttemperatur inn på radiatoren som ligger rundt 20grader.

I beste fall, med to stk vifter for fullt på raddisen, vil du klare en vanntemp som ligger 3 til 5grader over lufttemp.

Om CPU-blokka er 100% effektiv (noe som er dønn utenkelig!), vil du da kunne ende opp med 20+5grader, =25grader på CPU.

I praksis skal du ha en MEGET god blokk for å klare en (load)temp som blir liggende ned imot 10-12grader over vanntemp!

Dermed nærmer vi oss det faktum, at du høyst sannsynlig har en CPU-temp (load) som ligger mellom 35 og 40grader.

Idle kan nok ende opp nedimot 30grader, i heldigste fall.

 

En annen sak er at det er lite relevant å lese av temps umiddelbart etter start av maskinen. Den bør helst ha vært i drift en time eller to, før temperaturene stabiliseres.

5971705[/snapback]

 

Jeppda..skjønner hva du mener...Men nå har jeg lekkasje på pumpa...så må fikse litt...

Dessuten hadde jeg idle temp på mellom 25 og 30 grader før...

Endret av Mikkel87
Lenke til kommentar

Mest sannsynlig viser hovedkortet ditt helt feil temperaturer. Mitt gjør i hvert fall det. Jeg trodde egentlig det viste ganske nøyaktig, fordi før lå jeg på 32-33c på idle med stock kjøler, men nå som jeg har vannkjøling ligger jeg på 25-26c på load. Det sier jo seg selv at må være feil :)

Lenke til kommentar

En fordel kan det jo være at kobberrør i teorien gir fra seg mer varme enn hva silikonslanger slanger gjør.

Dermed kan man få en ørrliten gevinst av dette, forutsatt at kabinettemperaturen er lavere enn vanntempen!

Pent danderte og blankpussede kobberrør er jo også litt eyecandy (hint-hint Mikkel).

Bruker man kobberrør "all over" som Mikkel87 her har gjort, så krever dette også at lengdene er nøye tilpasset i forhold til avstandene mellom kjølepunktene / blokkene.

Er eksempelvis røret for kort, vil det "dra" i blokkene, noe som i verste fall kan gi problemer med anlegget mot punktet disse skal kjøle.

En slange er jo mye mer tilgivende i så måte, og dermed har jeg også avdekket en ulempe ved bruk av kobberrør, om man ikke er påpasselig med tilpasningen.

Lenke til kommentar
En fordel kan det jo være at kobberrør i teorien gir fra seg mer varme enn hva silikonslanger slanger gjør.

Dermed kan man få en ørrliten gevinst av dette, forutsatt at kabinettemperaturen er lavere enn vanntempen!

Pent danderte og blankpussede kobberrør er jo også litt eyecandy (hint-hint Mikkel).

Bruker man kobberrør "all over" som Mikkel87 her har gjort, så krever dette også at lengdene er nøye tilpasset i forhold til avstandene mellom kjølepunktene / blokkene.

Er eksempelvis røret for kort, vil det "dra" i blokkene, noe som i verste fall kan gi problemer med anlegget mot punktet disse skal kjøle.

En slange er jo mye mer tilgivende i så måte, og dermed har jeg også avdekket en ulempe ved bruk av kobberrør, om man ikke er påpasselig med tilpasningen.

5981007[/snapback]

 

Så sant så sant, Men her har jeg vært noget nøye med tilpassing, samt silikonslange i skjøtene. Så dette "drar" ingen vei! Hensikten med rør var jo at det skulle se tøft ut. Du har jo mye slanger i din maskin også, men jeg tenkte det ville være kulere å ha bare rør, derfor ble det det! Det funker fint, veldig lett å montere/demontere, bortsett fra røret som går fra cpublokka til tanken, det er litt kjinky å få til pga strømforsyningen og sånn. Men det går. Alt i alt ble jeg veldig fornøyd.

 

Og det noen sa med at pumpa kanksje ville trekke luft, gjør ikke det faktisk, vannspruten står inn i tanken så pumpa har hvertfall ikke noe problem, tross 5 meter med rør :tease:

Lenke til kommentar
Jeg har lurt på en stund: Gir det noen fordeler å bruke kobberrør framfor silikonslanger feks? Synes det virker så tungvint å bruke kobber...

5980299[/snapback]

 

Er faktisk ikke tungvindt, loddinga er drit lett og tar ikke langt tid, det som derimot tar tid er tilpassing og kutting av rør og finne ut hvordan ting skal være. Brukte omtrent 2 timer på røret fra pumpen til radiatoren :p

Lenke til kommentar
Jeg har lurt på en stund: Gir det noen fordeler å bruke kobberrør framfor silikonslanger feks? Synes det virker så tungvint å bruke kobber...

5980299[/snapback]

 

Er faktisk ikke tungvindt, loddinga er drit lett og tar ikke langt tid, det som derimot tar tid er tilpassing og kutting av rør og finne ut hvordan ting skal være. Brukte omtrent 2 timer på røret fra pumpen til radiatoren :p

5985646[/snapback]

 

Jeg brukte 10 minutter på å klippe opp og koble til mine silikonslanger :) . Nei, jeg kommer nok ikke til å bruke kobberrør noen gang ;) (med mindre det plutselig dukker opp en enorm fordel :p )

Lenke til kommentar

Jeg brukte 10 minutter på å klippe opp og koble til mine silikonslanger :) . Nei, jeg kommer nok ikke til å bruke kobberrør noen gang ;) (med mindre det plutselig dukker opp en enorm fordel :p )

5985901[/snapback]

 

Heh, jeg gjorde det egentlig mest for syns skyld :D

Fikk faktisk veldig billig silikonslange, 63kr for 1.5meter

Lenke til kommentar

Hagr : Kan nok hende temp'ene er litt gale, men det får heller gå! Skal få inn en tempmåler på vannet nå snart. Bygger det egentlig mest for utseende...

 

Også er det mulig jeg gjør om oppsettet litt. Tanken blir snudd slik at niplene peker nedover så jeg slipper at pumpen er utsatt for å suge luft, og at niplene er under vann til en hver tid. Det funker fint nå også men er ikke mer enn maks 1 cm fra vannspeilet til niplene...

Lenke til kommentar
Tanken blir snudd slik at niplene peker nedover så jeg slipper at pumpen er utsatt for å suge luft, og at niplene er under vann til en hver tid.

 

Hmm, jeg har en merkelig følelse av å ha hørt det der før? :!:

5992892[/snapback]

 

Heh...den suger ikke luft nå, men gjør det for sikkerhets skyld! Jeg ser nå at det er mange andre måter jeg kunne gjort ting på, men sånn er det alltid!;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...