Gå til innhold

Kjapp single core v. treg dual core. Og andre ting


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en av de billigere dobbelkjerneprosessorene fra AMD (da er jo X2 3800+ veldig interessant). Jeg har nå en Shuttle SN25P med en A64 3500+ 'Venice'.

 

For det første så lurer jeg på om en X2 3800+ (som er på 2x2.0GHz) vil yte like bra / bedre enn min 3500+ (1x2.2GHz) i spill med støtte for Dual Core? De tester jeg har sett sammenligner gjerne en dual core mot en tilsvarende kjapp single core, mens jeg er interessert i å vite om jeg vil nedgradere hvis jeg kjøper en 3800+. I eldre spill vil jeg tro en 3800+ vil være rask nok uansett. Tenker mer på tyngre fysikk og AI i nyere spill som kanskje kan utnytte dual core, selv om jeg spiller på veldig høy oppløsning (1920x1200) som tradisjonelt er begrenset av GPU.

 

Jeg lurer også på om det er noen laveffekts prosessorer som kan brukes (Opteron evt. mobile utgaver)? Dette tror jeg ikke er nødvendig, siden shuttle sin 350W PSU skal være ganske god, men siden jeg regner med å oppgradere grafikkort i framtiden kan det være greit å ha litt å gå på uansett.

 

Jeg lurer også på om det er nødvendig med reinstallering av Windows (XP x64) når jeg butter CPU til dual core, eller om jeg i verste fall må reaktivere?

 

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dual Core er knaill bedre ;) Det forundrer meg ikke om noen spill i framtiden vil utvikles slik at spesifikke deler av spillet blir behandlet av en core alene, eksempel at Artificial Intelligence blir en core, basis handling og data av en core, grafikk av gpu og fysikk av en ppu. Fantastisk at alt dette kommer til å skje :)

 

Mvh. Rise

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg kommer til å klokke CPUen, så det er ikke noe viktig.

 

Jeg lurer også på å kjøpe meg Dual Core akkurat nå pga. Oblivion (og videoencoding osv. i tillegg). Har du sett noen tester av dual core versus single core på Oblivion? Jeg har ikke klart å finne noen...

Lenke til kommentar

Til videokoding er dualcore totalt overlegen singlecore. Dersom valget står mellom A64 3500+ og X2 3800+ så tror eg ikkje det er noen merkbar forskjell i spill i praksis. Du vil se litt forskjell i benchmarks som ikkje støtter dualcore, men i likhet med de fleste så kjøper vel du en PC du skal bruke til noe annet enn å kjøre benchmarks med ;)

 

Til alle andre ting en enkelte spill så er dualcore veldig mye bedre. I windows oppleves alt som mye glattere, du merker aldri noe heng eller lagg uansett kva som skjer. Hos meg så fyrer feks Norton antivirus opp en system scan kl 8 på fredagskveldene, eg merker det faktisk ikkje når eg sitter og spiller samtidig. DVS, eg hører at disken jobber febrilsk, det er det eneste. Veldig behagelig når du er midt oppe i ett heftig online spill :)

 

Eg vil absolutt annbefale en dualcore :)

 

Du snakker om laveffekt. AMD skal komme med en 65w utgave av X2 i Juni, kanskje en ide å vente til det? Den du har duger godt nok til den nye utgaven kommer.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Kommer det nye X2 til gode gamle s939 altså? Det hadde jeg ikke trodd. Selv om å vente høres smart ut, så er jeg nok ikke så tålmodig :)

 

Lurer på i alt rotet med forskjellige kjernerevisjoner osv. om det er noen forskjell på X2 3800+ og X2 4200+ annet enn klokkefrekvensen? Tenker om 3800+ er en nyere kjerne som bruker mindre effekt eller noe sånt? Lener mer mot 4200+ hvis det er ca. det samme, siden prisøkningen ikke er så stor over 3800+.

Lenke til kommentar
Kommer det nye X2 til gode gamle s939 altså? Det hadde jeg ikke trodd. Selv om å vente høres smart ut, så er jeg nok ikke så tålmodig :)

 

Lurer på i alt rotet med forskjellige kjernerevisjoner osv. om det er noen forskjell på X2 3800+ og X2 4200+ annet enn klokkefrekvensen? Tenker om 3800+ er en nyere kjerne som bruker mindre effekt eller noe sånt? Lener mer mot 4200+ hvis det er ca. det samme, siden prisøkningen ikke er så stor over 3800+.

5839290[/snapback]

Nei, tror ikke det var 939 socket, men den nye S1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...