Gå til innhold

DDR RAM- SD RAM Grafikkort


Snoop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-26 14:47, skrev Snoop:

Hei, Jeg har nå et SD RAM grafikkort og skal bytte det ut, funker det da å få DDR RAM?


 

Hva er det du mener ?

Hvis du lurer på om det finnes DDR Ram på grafikkort, så er svaret ja. Alle nye grafikkort er med DDR Ram :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Jørgen-aa på 2002-09-26 14:57 ]

Lenke til kommentar

hmm.. han har bare ikke så veldig mye peiling og har blandet sammen ram på hovedkort og skjermkortet.

 

Samme hva slags hovedkort du har spiller det ikke noen rolle om skjermkortet bruker ddr-sdram eller sdram. skjermkortet plugger du i agp-slot'n og ram'n sitter på skjermkortet.

 

ram til hovedkortet kommer løst og settes i hovedkortet. du vil ikke kunne gå fra sdram til ddr-sdram på samme hovedkort hvis ikke hovedkortet har sdram og ddr-sdram slot'r (noen VELDIG FÅ hovedkort som har dette).

Lenke til kommentar
Quote:


Snoop skrev (2002-09-26 14:57):

Herregud da man,

Jeg har nå et Geforce 2 GTS 32 SD RAM kort!

Jeg skal kjøpe et kort med DDR ram!

Vil DDR ram kortet funke på dataen?


Først trudde eg om du spurte om du kunne bytte ramen på skjermkortet ditt. Ja det vil funke om du kjøper nytt skjermkort med ddr. Er vel ikke mangen i dag som bruker sd-ram på nye grafikkort. Eg har forresten Geforce 2 med ddr-ram.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-26 14:57, skrev Snoop:

Herregud da man,

Jeg har nå et Geforce 2 GTS 32 SD RAM kort!

Jeg skal kjøpe et kort med DDR ram!

Vil DDR ram kortet funke på dataen?


Ikke for å ødelegge alt for deg. Men et Geforce 2 GTS kort har DDR SD-ram.

Det er kun Geforce 1 og Geforce 2 MX kortene som kommer med SDR SD-ram i Geforce familien. (Mulig at det minste Geforce 4 MX også leveres med SDR SD-ram. Men det er jo strengt tatt et "omdøpt" Geforce 2 MX kort allikevel).

Lenke til kommentar

Kan jo utdype litt hva de forskjellige betegnelsene betyr:

 

Det finnes to hovedtyper minne som brukes på grafikkort:

 

SDRAM = Synchronous Dynamic Random Access Memory.

og

SGRAM = Synchronous Graphics Random Access Memory.

 

SDram er samme type minne som brukes i dagens minnebrikker for hovedkort. Mens SGram er spesielt beregnet for grafikkort. Hvorfor de fleste grafikkort bruker SDram er jeg faktisk ikke 100% sikker på. Men en vill gjetning tilsier at det er fordi SDram har utviklet seg mye raskere enn SGram slik at SDram faktisk er både et raskere og billigere alternativ.

 

 

SDR betyr Single Data Rate.

 

DDR betyr Double Data Rate.

 

Hvis du har en SDR SDram brikke og en DDR SDram brikke som begge kjører på xxxMhz (f.eks 133) så vil DDR brikken være dobbelt så rask som SDR brikken(hvis man kun fokuserer dataoverføringshastighet). Dette er fordi DDR brikken gjør to operasjoner på samme tid som SDR brikken gjør en.

Lenke til kommentar

Quote:


ExcaliBuR skrev (2002-09-26 23:32):

Quote:


Den 2002-09-26 19:33, skrev Cursed:

....men i praksis er ikke DDR dobbelt så raskt som SDR.


 

Snakk om å tråkke i salaten...

 

I praksis med riktige chipsett (eg. KT266A, KT333 osv. KT266 var mellom 10-30% raskere (da 100% er dobbelt så raskt)) så er DDR baserte RAM-brikker dobbelt så raske!

 

Nope, Er ikke dobbel så raskt nei. En økning på 10-15% er mere riktig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...