Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan koble til PC fra internett?


Anbefalte innlegg

Emne sier det meste.

 

Hvordan stter jeg opp muligheten for å koble til PC'en min i lokalt nettverk fra internett hos en venn eller familie? Tenker ikke på remote desktop.

 

PC'en kjører Windows XP PRO. Den er tilkoblet en router (Dlink 624) som har internett tilgang.

 

Etter jeg har satt det opp riktig, er det da bare å skrive inn min extern IP i en nettleser et annet sted en hjemme, og da bli automatisk routet til den ønskede interne IP adressen??

 

Hvordan gjør jeg dette?? :)

 

mvh

Tor Arve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Et alternativ kan være å sette opp en brannmur(programvare) som blokkérer internett. For eksempel ZoneAlarm.

 

Hilsen,

efikkan.

5828433[/snapback]

 

Flott med hurtig respons!

 

Du har desverre missforstått spørsmålet mitt.

Jeg er interessert i å kunne koble til en enhet på mitt private nettverk fra internett, hvordan gjøres dette??

 

mvh

BMW

Lenke til kommentar

Sett opp maskinen du vil aksessere i dmz/virtual server i routeren din,

altså den lokale ip til maskinen legger du inn her.

Da vil all trafikk inn mot din globale ip, som du f.eks kan finne på www.whatismyip.com,

bli redirecta til denne maskinen. Håper det var svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å nå PCen via en nettleser må du ha en http-server (evt. ftp). Dette følger med i XP (installeres som Windows-komponent via kontrollpanelet), og det finnes en rekke shareware og freeware-varianter.

 

Det er ikke noe automatikk i at du blir routet til riktig lokale IP-adresse. Du må sørge for portforwarding til riktig LAN-adresse i routeren din. Dette betyr at du må bruke faste adresser på LAN'et ditt. Én port kan bare forwardes til én (lokal) ip-adresse. Det betyr at du må bruke forskjellige porter for hver enkelt maskin du ønsker å nå fra utsiden.

 

Hvis du velger å sette maskinen din i DMZ som det foreslås her må du sørge for å sikre maskinen din godt da den står helt åpen for alle mulige angrep. Det er vel dessuten kun mulig å ha en DMZ-adresse på D-Link, så det begrenser seg til en maskin.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...