Gå til innhold

hvilken regler gjelder ved nettkjøp


Anbefalte innlegg

jeg bestilte 2 lyktelister til min bil fra http://www.streetdesign.no/ De vil ha forskuddsbetalt det var i orden . De ringte i dag å sa at de ikke kunne sett å mottatt beløpet. (jeg sa at jeg ikke ville ha dem og at han kunne slette ordren) Men da sa han at det ikke gikk da varen var bestilt og betalt men det kan vel ikke stemme.

han sa at jeg måtte betale hele beløpet på 968kr hvist ikke kom det en purring på regningen.

 

er er bestillingsmailen

 

Takk for din ordre!

NB! Ingen ordrer blir satt i bestilling før innbetaling fra kunde er mottatt.

O R D R E #xxxxx

Tom

adresse

oslo

 

Best.ref :

Telefon : xxxxxxxx

Kundenr : xxxx

Biltype : MAZDA

Årsmod / dører : 1995 / 5

Annen info :

 

 

Kenth Auto & Tuning AS

Pb. 390

1601 Fredrikstad

 

Sentralbord: 452 99 995

Org: 985 557 268 MVA

Bank: 1644.27.56329

 

Ordredato: 14.03.06

 

 

 

kan han forlange hele beløpet? kan han forlange noe som helst da det står øverst i mailen at de ikke gjør noe før pengene er på deres konto?

om noen av dere vet hvordan dette fungerer kan dere svare. Gjerne gjerne ut noe fra kjøpsloven om dere kan

 

hilsen tom

Endret av PoNdUs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lærte i forretningsjussen var at man kan avbestille når som helst. I værste fall var man nødt å betale for eventuelle forberedene handlinger som butikken har gjort. F.eks. å samle sammen alle artiklene til ordren. jf. fkjl. §41

§ 41. Avbestilling før levering

 

      Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

 

      Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

      Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

 

Ellers kan du gjøre slik gorber foreslår å bruke angreretten, men da må du mest sansynlig betale portoen.

Du bør i tillegg lese deg opp på forbrukerkjøpsloven (antar at du kjøper varene som forbruker). Du bør kanskje lese kapittel 11 for å se hva gebyret maksimalt kan være på.

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
Det jeg lærte i forretningsjussen var at man kan avbestille når som helst. I værste fall var man nødt å betale for eventuelle forberedene handlinger som butikken har gjort. F.eks. å samle sammen alle artiklene til ordren. jf. fkjl. §41
§ 41. Avbestilling før levering

 

      Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

 

      Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

      Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

 

Ellers kan du gjøre slik gorber foreslår å bruke angreretten, men da må du mest sansynlig betale portoen.

Du bør i tillegg lese deg opp på forbrukerkjøpsloven (antar at du kjøper varene som forbruker). Du bør kanskje lese kapittel 11 for å se hva gebyret maksimalt kan være på.

 

mvh.

Valentino

5822508[/snapback]

 

 

jeg må betale porto på hva? har ikke fått noe tilsendt enda.

Lenke til kommentar

Ikke betal en dritt..

Etter det som står i § 41. Avbestilling før levering

Så er det avtalt følgende:

NB! Ingen ordrer blir satt i bestilling før innbetaling fra kunde er mottatt.

Det vil si at du ikke skal betale mannen noe som helst...

 

Skulle fyren finne på å sende deg regning så kast dem,Får du inkassokrav så sender du et brev til innkasso selskapet og bestrider kravet.

 

Makan t Tulling

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke angrerettlove her fordi du ikke har motatt sendingen.

 

Det du kan bruke og som ble nevnt før er fkjl. § 41.

 

Bare skriv en mail til de at du avgår fra kjøpet etter fkjl. § 41.

 

Sender de deg da inkasso på HELE beløpet så kan du bare motstride dette, da de kan kun belaste deg for utgiftene de har hatt med din bestilling.

Lenke til kommentar
Referer kort og greit til "lov om angrerett". Du finner den på lovdata.no

 

I korte trekk sier den at ved fjernkjøp, når du ikke fysisk har vært i butikken deres, har du minimum 14 dager UBETINGET rett til å gå fra avtalen.

5822040[/snapback]

 

Angreretten gjelder fra varen er mottatt. I dette tilfellet trenger du ikke gjøre en dritt.

Send dem en mail om at du kansellerer og la det være.

 

Får du regning, kaster du den. Du har ikke mottatt noen varer fra dem uansett. De kan ikke kreve noe av deg.

Lenke til kommentar

faktisk så gjelder deler av "lov om angrerett" her også;

 

§ 23. Leveringstidspunkt

 

      Dersom ikke annet er opplyst og avtalt, skal varen eller tjenesten leveres innen rimelig tid og senest innen 30 dager etter den dagen da forbrukeren innga kjøpetilbud (ordre).

 

§ 24. Varer og tjenester som ikke kan leveres

 

      Dersom selgeren eller tjenesteyteren ikke kan levere den bestilte varen eller tjenesten, skal det gis melding om dette snarest mulig.

 

      Dersom avtalen heves skal eventuelt forskuddsinnbetalte beløp betales tilbake til forbrukeren snarest mulig og senest innen 14 dager etter at avtalen er hevet.

 

Siden butikken ikke har klart å levere varen så har de i bunn og grunn brutt den ingåtte avtalen og du ahr all rett til å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...