Gå til innhold

Kjølepasta, ja eller nei?


noWay

Anbefalte innlegg

Driver og bygger meg ny pc i skrivende stund, og har kommet til at jeg skal montere en brukt prosessor og ny Scythe Ninja passiv kjøling. Jeg har hørt at man egentlig ikke trenger å bruke kjølepasta mellom prosessoren og kjøleløsningen, så lenge man ikke overklokker og har ellers god luftflyt i kabinettet. Stemmer dette? Noen som kan linke til en goop-guide/gi meg en kort-versjon?

 

Jeg har senere tenkt å overklokke prosessor litt, så kanskje jeg bare kan legge på litt kjølepasta/goop på prosessoren uansett.. Har kjøpt en PAPST 16,5 dB 120mm vifte som jeg skal sette på Ninjaen, viss det blir plass i kabinettet. :)

 

Specs:

AMD Athlon XP 4000+ (kjøpt brukt)

DFI Lanparty UT NF3 Ultra-D m/AGP, 2000FSB

Hiper 525W, 20/24pin/ ATX12v 2,2/ 3x 80mm vifte/ 18-20db (kjøpt brukt)

Scythe SCNJ-1000 Ninja

Papst vifte 120x120x25mm (16,5db)

APLUS Case Qubic, Sort Midi tower, 140mm vifte foran, 120mm bak (kjøpt brukt)

3 stk. TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 (hadde fra før + kjøpt brukt)

2 stk. Samsung SpinPoint 250GB S-ATA II 7200 RPM 8MB cache

IBM Deskstar IDE 120GB 2MB cache (hadde fra før)

AOpen GeForce 6600 GT 128MB AGP (hadde fra før)

+ 1 stk. CD-brenner, 1 stk. DVD-brenner og 1 stk. DVD-ROM (hadde fra før)

 

Tror ikke det var noe mer enn det... :hmm:

 

Noen bilder:

 

smaal_270306_001.jpg smaal_270306_003.jpg smaal_270306_006.jpg

 

 

Ellers, har dere noen tips til meg når jeg driver og bygger? Har ikke skaffet meg anitstatisk armlenke, men tar i vasken som er godt jordet iblant, så håper for all del at det går bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruk ALLTID kjølepasta uansett om du skal klokke eller ikke.

5821317[/snapback]

Jupp! Varmen må ledes. Og for all del IKKE klask på den dæsj. Ha på en bitte liten dært og bruk ett barberblad eller lignende til å lage en TYNN hinne med kjølepasta på kjølern for å fylle porene i metallet sånn at kontaktflaten mellom CPU og kjøler blir så effektiv som mulig.

Lenke til kommentar

Har lagt på goop nå. Men lurer på om det ble litt mye...:hrm: Temperaturen for CPU i BIOS ligger på rundt 37 grader idle. Mens noen ganger hopper den ned på 17 grader (dette kan nok ha med gammel BIOS-versjon å gjøre). Men her er iallefall noen bilder (litt dårlige pga. gammelt digitalkamera):

 

smaal_P3260808.JPG smaal_P3260809.JPG

 

smaal_P3260810.JPG smaal_P3260811.JPG

 

Slik ble PCen til slutt (skal gjemme litt av kablene senere):

 

smaal_P3260818.JPG

 

Tror dere det kan bli bedre temperatur om jeg forsøker å ta av litt goop? Hvordan skal jeg gøre dette? Skal installere ny Windows og nye BIOS-drviere osv. i morgen. Håper det kan bli mer stabil monitoring da.

Endret av noWay
Lenke til kommentar

0.1mm over flaten og 0.2 mm i midten cm`2 hvor kjernen og varmen i utgangspunktet er plassert. en usynlig antydning til en hump i midten på cpu. hvis det ikke er x2 cpu, som i ditt tilfelle. bruker du artic silver, så har jeg forstått det sånn at du kan bruke 20 dråper uten det har for mye å si. iforhold en standard kjølepasta du får 10 gram for 5kr eller noe sånt

Lenke til kommentar

Klinte rett ned på prosessor med en tube? Tror jeg husker den, ble litt overrasket. Men har akkurat laget en liten video selv, og ble klar over at hva man filmer og hva man gjør i praksis ikke nødvendigvis trenger å være helt likt. For eksempel kan det godt hende de skrapte av pasta etter de filmet, men at de brukte mengden som grunnlag. Synes selv det er lettere å starte med litt pasta her og der, deretter smøre fram og tilbake, og til slutt skrape av. Et renset bankkort fungerer bra :) Hovedsaken er vel likevel at man oppnår kontakt, når har for mye pasta grillet en CPU?

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...