Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

5 av 15 pc-er får ikke ip lenger - jælp!


Anbefalte innlegg

Jeg er lærer, og glad i å la elever bruke pc. Jeg trodde jeg hadde litt peil, men nei. Da hadde jeg jo greid opp i dette sjøl, og jeg har prøvd en stund nå...Poenget er at elevene på skolen min får det mindre gøy uten www og nettverk. Håper ekspertisen her kan trå til nå.

 

- base: Proxim Orinoco AP-600g.

- PC: 15 stk med XP, og innebygd intel pro 2200BG trådløskort.

Når vi satte opp dette første gangen i høst, virket alt helt fint. Nå er det plutselig 5 av pc-ene som ikke får ip lenger, selv om signalstyrken er utmerket. De samme 5 hver gang. Hva kan grunnen(e) være? Dette er prøvd og sjekket på alle:

- motta ip automatisk

- koble til ssid-en automatisk

- reinstallere nettv.kortene

- skrive inn wep-nøkkel på nytt

 

Blir glad for all hjelp!

VH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også prøve å sette fysisk ip-adresse på maskinene ved 1 oppstart, sånn at ruteren skjønner at det er forskjellige maskiner. Har desverre opplevd at XP maskiner klikker sånn mht ip-adressene. Den ene av faderens bærbare prøver på det stadig vekk hjemme.

Lenke til kommentar

Hei!

 

- Hva med en firmware oppgradering på selve routeren?

- Mangler problemmaskinene noen innstillinger som DNS?

- Hva med å sette fast IP adresse, fungerer det?

- Har du sjekket maskinene for virus, spam?

 

HAJ

Endret av hansaj
Lenke til kommentar
Jeg er lærer, og glad i å la elever bruke pc. Jeg trodde jeg hadde litt peil, men nei. Da hadde jeg jo greid opp i dette sjøl, og jeg har prøvd en stund nå...Poenget er at elevene på skolen min får det mindre gøy uten www og nettverk. Håper ekspertisen her kan trå til nå.

 

- base: Proxim Orinoco AP-600g.

- PC: 15 stk med XP, og innebygd intel pro 2200BG trådløskort.

Når vi satte opp dette første gangen i høst, virket alt helt fint. Nå er det plutselig 5 av pc-ene som ikke får ip lenger, selv om signalstyrken er utmerket. De samme 5 hver gang. Hva kan grunnen(e) være? Dette er prøvd og sjekket på alle:

- motta ip automatisk

- koble til ssid-en automatisk

- reinstallere nettv.kortene

- skrive inn wep-nøkkel på nytt

 

Blir glad for all hjelp!

VH

5813205[/snapback]

 

1. På hver av maskinene som ikke får ip

Start/kjør/cmd

i komandovidu skriv:

ipconfig /renew

 

Promt bør returnere etter 10sek.

Skriv så:

ipconfig og sjekk resultatet.

Ipadresse,

nettverksmaske og

default gateway skal som minimum ha verdier.

 

2. Sjekk med samme ipconfig kommando at maskinene faktisk bruker router som gateway og ikke en XP maskin. XP har maks 10 tilkoblinger. Dersom mer enn en enhet er satt opp som dhcp server kan det være ganske tilfeldig hvilken av dem som brukes.

Man kan for eksempel tenke seg at trådløs router fungerer kun som aksesspunkt og at de andre kobler seg opp mot en xp-maskin ett eller annet sted i nettet som så går tom for koblinger.

 

Edit: Reinstall av xp er skjelden eller aldri nødvendig dersom man legger litt energi i å finne feilen. Man risikerer til og med å lære noe prosessen. med 15 stk reinnstall kan med fordel legge en del tid i å finne feilen.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

Dumt nok som det er, så har jeg opplevd at lignende problemer har løst seg ved

at jeg bare har først satt en fast ip på maskinen, for så å sette tilbake til DHCP.

 

Ellers så høres jo forslaget om å benytte seg av de nyeste driverne som et godt forslag:)

Lenke til kommentar
Dumt nok som det er, så har jeg opplevd at lignende problemer har løst seg ved

at jeg bare har først satt en fast ip på maskinen, for så å sette tilbake til DHCP.

 

Ellers så høres jo forslaget om å benytte seg av de nyeste driverne som et godt forslag:)

5822464[/snapback]

Dette funket på den første jeg prøvde. Kult!

Prøve med flere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...