Gå til innhold

Prisnivå i Polen og Tyskland


Grith

Anbefalte innlegg

Klassen min reiser til Auschwitz på avslutningstur denne uken. Vi skal være i Berlin en dag og i Krakow i tre dager. Det jeg lurer litt på hvordan prisene er der?

 

Tenker mest på klær og elektronikk. Hvis jeg f.eks. har lyst på en MP3-spiller. Er slike ting noe særlig billigere i Polen? I Tyskland har jeg hørt at prisene er nokså normale i forhold til Norge. Fint hvis noen har noen eksempler på hva enkelte ting koster der i forhold til Norge.

 

Noen som vet om noen god butikker i Krakow og Berlin. Tenker vel mest på klær, sportsutsyr, musikk og spill. Er det billigere for dataspill der?

 

Hvor billig er egentlig mat i Polen!

 

Kjenner at jeg begynner å glede meg nå! Vi reiser på lørdag og skal være borte i 9 dager. :w00t

 

Skal vel ha med ca. 3 tusen, og forventer å være blakk når jeg kommer hjem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lidl er ihvertfall veldig billig.

Det er også et marked i Polen, nær den tyske grensen, der er det mye billige saker (Kvalitet ikke garantert.).

I Berlin er det bare å dra til Kurfürstendam, flust med butikker, og et par kjøpesentre. Bra utvalg, men ikke noe voldsomt billig, elektronikk intet unntak.

Og husk for all del at marked i Polen kan det være veldig lett å prute på.

 

NB: Det polske markedet jeg nevnte, tok euro, og jeg mener å huske at euro tas imot andre steder, men zlotys må du nok ha.

Lenke til kommentar

Har vært i både Krakow og Berlin, men ble mest juggel og sånn på meg... :ermm:

 

Men det er billig med mat i Polen i hvert fall.. Som mye annet der borte...

 

Er ikke så dyrt i Berlin heller sånnn egentlig... Men det kommer til å virke sånn etter å ha vært i Krakow først..

Lenke til kommentar

I Polen er det billig og god mat. Stor bigmac m/ stor pommfri og brus= 14kr :D Selv kjøpte jeg en del sko, t-skjorter, juggel og annet sløseri. Lette etter et godt headsett, men frant ingenting. Polen er ikke stedet for elektronikkshopping.

 

I Berlin var prisnivået tilnærmet norsk. Utvalget var dog en god del større. Anbefaler deg å besøke NikeTown og KDW. Spessielt NikeTown :love:

Lenke til kommentar

Klær og sko var ikke så altfor dyrt. Mat kostet nærmest ingenting (macdonaldsmeny for under 20kr). Elektronikk var ikke så innmari billig, men billigere enn i norge for å si det sånn. PSP kosta kanskje 200 kr mindre enn her... Spillutvalget var ganske så magert. Kjøpte et headset fra et ukjent merke for 50 zloty (100 kr), er ikke akkurat det beste menmen :p Øl kosta rundt 8 kr.. Og sigaretter kostet 12 kr.

 

I Tyskland var det endel dyrere, men en god slump mer utvalg av det meste. Var tilogmed EBgames der vi var.

Lenke til kommentar

Besøk KaDeWe, Kaufzentrum Des Westen (elns, tror det var ca det) i Berlin. Masse fint der! :)

 

Ellers er det egentlig masse dere bør gjøre i Berlin, men det spørs vel på alderen osv. Har du vært på en gresk øy og fått dilla på retten gyros får du dette ganske sentralt i berlin på et sted som heter gyroshouse. Og som kjehaako sa så er Kurfürstendam er fint sted å gå og kikke.

 

Kos deg masse på tur!

Lenke til kommentar

Var i Tyskland når det var CeBit, og ble generelt overraska over det høye prisnivået.. Greit nok med mat og drikke, men elektronikk og slikt var dyrt syntes jeg.. Men det er veldig opp og ned.. Men det er ihvertfall ikke dyrere enn i Norge, men ca. det samme..

Lenke til kommentar

Jeg var i Berlin i 2 månder ved Oktobertider i fjord. Prisnivået er som sagt likt som i norge.

Det du bør huske på når du drar dit er at du må vite hvor du skall, siden alt er så stort risikerer du å stå en dag å måpe ved u-bane kartet.

 

Liker du higtech saker er det et must å stikke til Sonycenter mm. som ligger ved Potsdamer Pladz.

 

Eller om dere vil stikke på en heftig klubb så ligger det ved holdeplass Senefielder platz (U2?)

 

Polen aner jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Kanskje bra ta vi skal til Berlin først da.  :)

 

Vi skal også overnatte i Stettin, nordvest i Polen på et SAS Radissen-hotell. Noen som har vært der?

5795364[/snapback]

 

Har hus / leilighet i Stettin :)

SAS hotellet er veldig fint.

Husk å ta deg en tur opp til toppen.. du vil se hele byen og mer enn det.

Kan også si at Stettin er verdens kjekkeste by, og europas grønneste (mest parker, trær, busker o.l.) :)

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg spurt læreren om å få bli i Stettin, og heller holde seg der / oppe med kysten.

Valget er, vil du være oppe med kysten med strender lengre enn øyet kan se, priser lavere enn lommebokens minste mynt og temperaturer høyere enn du finnner i Syden.

Eller vil du være i sør, som ser fattig ut, er mye dyrere (pga. turismen), kaldere, og regner veldig ofte.

 

I stettin har du 5 Store handlesenter, alle nesten like bra.

Rundt det ene senteret (Turzyn kalles det, som betyr torg på polsk) er det er stort torg.

Du finner de meste der.

Finnes også en stor El-butikk som er på størrelsen med en sånn stor Obs butikk her.

 

Grensene ville jeg ikke ha handla på siden prisene der er som oftest dobbelt av det du finner lengre inni polen.

 

Finnes også mange motebutikker i Stettin om du bryr deg om sånt.

Og elektriske ting er dyrere i Polen enn i Norge..

 

Når er det dere skal reise?

Er det samtidlig som jeg er der nede, så kan jeg gledelig guide dere litt rundt jeg :p

Er der nede ca. 1-2 mnd'er hver år.

 

Kan også legge til at pappa driver og hjelper folk med tips om å reise til polen, og hjelper med å skaffe biletter o.l. i tilfelle noen av dere føler for å reise alene og trenger litt info / tips / hjelp.. :p

Endret av Stealth-
Lenke til kommentar

Ah... missunner deg. Var på Hvite busser-turen selv i fjor vår. Jeg vil i allefall annbefale at dere besøker TV-tårnet i Berlin (som raver noen hundre meter over bakken), og besøker toppen der. Det er en helt utrolig opplevelse. I tillegg er det en klesbutikk i nærheten av tårnet, som heter "New Yorker", som var helt grei på pris, i forhold til andre klesbutikker i Berlin.

 

Polen er som nevnt over, sykt billig på mat og drikke. Klær og sko var billigere enn i norge, men ikke grisebillig.(avhenger selvsagt av butikken)

Elektronikk er jeg ikke sikker på, men jeg tror det er nesten det samme som i norge, hvis du vil ha skikkelig kvalitet.

Lenke til kommentar

Den hvite busser turen er helt utrolig bra, går egentlig ikke ann å forklare følelsene jeg fikk da jeg gikk inn på Auschwitz.... Har sett det på film, og da tenkte jeg... ''fy faen, det er svært'', men da vi kom inn så blei jeg helt sjokka... området er enormt stort.

 

Når man går inne i bygningene som har trapper av betong (trur jeg det var, stein var det i værtfall), så kan man se hvor utslitte trappetrinna er, og da skjønner man hvor mange mennesker som har gått rundt der.

 

Pluss at Polen er billig og har masse gode drikkevarer å by på :D

Lenke til kommentar

De turene er helt fantastiske! Var der i fjor og hadde reist igjen uten å tenke eigang!

 

Polen er BILLIG, kjøpte ordentlig fine sko til 200kr. Så sko, klær, merchandise og mat/drikke er veldig billig! Brente en del penger på Metal sjappa i Krakow. hehe

 

McDonalds er vel den eneste maten der nede som nærmer seg samme standard som her hjemme men men... så er det svinbillig igjen! Og anbefaler på det sterkeste å ta en tur på en FIN restaurant i Krakow. Vi var en gjeng som var innom der og betalte 40kr for svær biff med tilbehør og 0,5l drikke!

 

Berlin derimot er temmelig dyrt! STYR for all del unna eurpacenteret! verste møkka av et harryhøl jeg har vært henni.

Brukte for det meste Berlin til å kikke å ha det morro, kjøpte ikke no der(utenom donuts og bratwürst!) :D

Og så stikker du innom Hard rock cafe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...