Gå til innhold

Spørsmål om SLI


Roug

Anbefalte innlegg

Kanskje et litt noob spørsmål!

 

men når jeg ser på bilder av SLI oppsett, så ser jeg at der er en slags "bru" mellom kortene fysisk!

 

spør fordi jeg har bestilt ett til grafikk kort, også lurer jeg på hvor skaffer jeg en slik "bro" mellom kortene? eller trenger jeg det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje et litt noob spørsmål!

 

men når jeg ser på bilder av SLI oppsett, så ser jeg at der er en slags "bru" mellom kortene fysisk!

 

spør fordi jeg har bestilt ett til grafikk kort, også lurer jeg på hvor skaffer jeg en slik "bro" mellom kortene? eller trenger jeg det?

5791230[/snapback]

Ja du trenger den broen, ellers vil du få KRAFTIG nedsatt ytelse. En slik bro skal følge med alle hovedkort (da avstanden mellom kortene varierer ifra hovedkort til hovedkort), dette er da kunn på de hovedkortene som støtter SLI. (to pci-e innganger)

Hvilket hovedkort har du, siden det er noen få DFI hovedkort som man må kjøpe dette separat på.

 

Husk å ha en kraftig nok strømforsyning.

 

EDIT: Ser at du har et hovedkort som støtter SLI svært bra, og med det hovedkortet så skal det følge med. ;)

 

Husk også å snu en liten chip på hovedkortet, som tillater deg å bruke 2 skjermkort.

(anbefaler å lese i hovedkort manualen, alt står der)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Andrull: Nå gir jeg deg snart advarsel for jug og fanteri.

Du får ikke KRAFTIG nedsatt ytelse, jeg merker faktisk INGEN forskjell om jeg bruker broa eller ikke, noe som er tilfelle for ørten andre også! Så vær så vennlig, spar oss alle (nok en gang) for slike utsagn!

5791324[/snapback]

Uansett om den enkelte bruker ikke får svært nedsatt ytelse, så er det dumt å ikke bruke den. Og Nvidia står å melder ifra om at broen mangler og gir deg nedsatt ytelse. Finnes flere som har lurt på hvorfor SLI'en deres ikke fungerer så bra, og det var fordi de ikke brukte noen bro.

 

Det er faktisk ikke uten grunn at Nvida faktisk har laget teknologien. Dette da de må sammarbeide over Pci-e bussen, som da er ganske så unødvendig bruk av den.

Og det kommer vell en del opp til hovedkortet, om hvor nedsatt ytelse du vil få.

 

Jeg kan ikke se for meg en eneste god grunn til IKKE å bruke broen, og nadsatt ytelse er alltid nedsatt ytelse.

Lenke til kommentar
Andrull: Nå gir jeg deg snart advarsel for jug og fanteri.

Du får ikke KRAFTIG nedsatt ytelse, jeg merker faktisk INGEN forskjell om jeg bruker broa eller ikke, noe som er tilfelle for ørten andre også! Så vær så vennlig, spar oss alle (nok en gang) for slike utsagn!

5791324[/snapback]

 

 

lit dumt spørsmål kanskje, men hva gjør egentlig den brua der hvis det ikke er bruk for den? litt noob jeg og her :yes:

Lenke til kommentar

Er ikke ekspert på området, men tipper det er en databru for kommunikasjon mellom kortene. Ved å bruke en slik bru kan man øke den teoretiske ytelsen for kommunikasjon fordi man da ikke er begrenset til PCI-express bussens teoretiske hastighet. Også blir det vel mindre trafikk på PCI-e bussen :)

Lenke til kommentar
Andrull: Nå gir jeg deg snart advarsel for jug og fanteri.

Du får ikke KRAFTIG nedsatt ytelse, jeg merker faktisk INGEN forskjell om jeg bruker broa eller ikke, noe som er tilfelle for ørten andre også! Så vær så vennlig, spar oss alle (nok en gang) for slike utsagn!

5791324[/snapback]

 

 

 

 

 

 

Ja ok jeg merker forskjell hvist ikke brua er der. i 3dmark får jeg samme som et kort uten den brua.... Mens med brua får jeg mye mere. Så merker ikke du forskjell er det veldig rart.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å innrømme at det varierer fra kort til kort, og at det ikke skader å sette på brua? Herregud, det er jo flaut å lese denne kveruleringen! Du som brukermoderator skuffer særlig, oysfaerg. :thumbdown:

 

On a side note: det er jo tilfelle at brua ikke er nødvendig i det hele tatt på alle SLI-kort opp til 6600GT.

Lenke til kommentar

Ar`Kritz: Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev er fordi det gjentatte ganger blir sagt en usannhet, uten noen som helst form for bevis. Jeg kverulerer ikke, selvsagt skader det ikke å sette på broa, men hvis du er uheldig å ha mista den du har, er det ikke så nøye.

 

For å ha spurt - jeg ser du også kjører SLI, hva er din ytelsesforskjell?

Du kjører jo Asus-kort, jeg kjører DFI.

Lenke til kommentar

Du kan poste en kjøpsannonse på bruktmarkede for SLI-bru for hovedkortet ditt. Er garantert noen med samme hovedkort som deg som ikke benytter seg av SLI-mulighetene og som kunne tenke seg å hjelpe en stakkar i nød :)

 

Men dersom det stemmer hva de lærde strides om i postene over, så skal det ikke være nødvendig med SLI-bru.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Sånn, nå her jeg tatt noen benchmark tester med og uten SLI bridge. Resultatene overrasket også meg!

 

I call of duty 2, med full grafikk, 1280*1024, 4x AA, snostropich filitreringog SLI optimalising.

(NB pga store svingninger tokk jeg testen 3 ganger, da jeg var usikker på om noe kunne ha skjedd, men det ble ca samme score hver gang).

 

callofduty2fpstabell0fp.th.jpg

 

Og med Fear, så er alt på fullt med 4x AA, 1280*1024, 8x Anostrophic (ingen Soft shadows)

 

fearfpstabell4ai.th.jpg

 

jeg testet også 3Dmark 06, og der var resultatene så like at jeg ikke gidder å ta dem med engang. 100 poeng mindre, av 4600 poeng (altså ca 4500 poeng).

 

Men i spill er det stor forskjell, aner ikek hvorfor det er slik i 3Dmark06. :ohmy:

 

Men sånn generelt så kan jeg på det ALLER høyeste anbefale SLI bridgen som følger med! Også på DFI kort.

Det blir antagelivis større forskjell på bedre skjermkort, da mitt ikke overfører så mye over pci-e porten som to bedre skjermkrot hadde gjort. ;)

 

NB:"avg" står for average=i gjennomsnitt, og det er dette som teller.

"min" står for minimum

max står for maximum=maksimum, og det teller heller lite.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Uten SLI-bru vil driverene falle tilbake til backup-modus.

 

Da overførres all data over PCIe busen. Her vil nok nForce4 SLI x16 yte bedre enn vanlig nForce4 SLI.

 

Selv om PCIe busen har høy båndbredde så er forsinkelsen (latency) ikke optimal. Mer bus-spessifikke parametere som burst-tider osv. er heller ikke optimale.

 

Edit: Ytelsestapet uten SLI bru blir større etter som grafikkortet blir mer high-end...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Uten SLI-bru vil driverene falle tilbake til backup-modus.

 

Da overførres all data over PCIe busen. Her vil nok nForce4 SLI x16 yte bedre enn vanlig nForce4 SLI.

 

Selv om PCIe busen har høy båndbredde så er forsinkelsen (latency) ikke optimal. Mer bus-spessifikke parametere som burst-tider osv. er heller ikke optimale.

 

Edit: Ytelsestapet uten SLI bru blir større etter som grafikkortet blir mer high-end...

5794675[/snapback]

Men synes fortsatt at det er svært merkelig at 3Dmark ikke utsettes for dette ytelsetapet. :roll:

Lenke til kommentar
Raptor,22/03-2006 : 18:32]Uten SLI-bru vil driverene falle tilbake til backup-modus.

 

Da overførres all data over PCIe busen. Her vil nok nForce4 SLI x16 yte bedre enn vanlig nForce4 SLI.

 

Selv om PCIe busen har høy båndbredde så er forsinkelsen (latency) ikke optimal. Mer bus-spessifikke parametere som burst-tider osv. er heller ikke optimale.

 

Edit: Ytelsestapet uten SLI bru blir større etter som grafikkortet blir mer high-end...

5794675[/snapback]

Men synes fortsatt at det er svært merkelig at 3Dmark ikke utsettes for dette ytelsetapet. :roll:

5794762[/snapback]

 

andrull ja :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...