Gå til innhold

"The Vaffalo" Auto. Vaffeljern update 25.04 Video


Anbefalte innlegg

Jess da har jeg startet et lite prosjekt nemmelig en Automatisert vaffel presse, "The vaffalo".

Kommenter: kommentarer

 

 

Det har ikke noe med pc'er å gjøre men jeg tror fortsatt at ideen, med å kunne spise vaffler hele dagen uten å måtte slave forran vaffeljernet, er et drøm for de fleste. :roll:

 

Den skal styres av pls. og penumatikk.

 

Får vel begynne med Funksjons beskrivende bilder fra sketchup:

autovaffel1lp.jpg

 

Som dere ser så er vaffeljernet avhengslet. og montert med hengsler på hver sin side av rammen.

neste bilde viser hvordan den tømmer, når vafflene er ferdige.

 

autotm1rz.jpg

 

så over til the real deal.

Bilde av jernet:

bilde0015it.jpg

 

valgte det, pga. vekt og størrelse i tillegg så så det lett ut å avhengsle.

 

bilde0025zr.jpg

 

Ting går litt fort i svingene, så jeg tok ingen bilder av jernet før avhengslingen. men som bilde viser, så gikk avhengslingen lett.

 

bilde0034le.jpg

 

her ser man hvordan varmeelementet er montert, det er et 110v element, så over og under elementet er seriekoblet.

 

bilde0062hp.jpg

 

Luft sylindrene, 2stk på 10cm lengde eller hva det kalles, 1 på 8cm og 1på 5cm

 

bilde0103pv.jpg

 

her ser du magnetventilene, for å kunne styre sylindrene. 3stk er koblet sammen, med felles luft inntak.

 

Så var det på tide med litt modifisering.

 

bilde0160mz.jpg

 

begynner med å fjerne det gamle hengsel festet, da det kommer til å komme i veien når bunnen reises for tømming.

 

La til link til tråd for kommentarer, og endret emnetittel litt.

Endret av Power-Z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemmer å ta bilder så det blir noen hopp i prosessen.

 

De nye hengslene for å feste over og under delen, til ramma. kvaliteten på bildet ble skuffende så kjører bare med liten versjon.

 

bilde0262xq.jpg

 

Forsterkningen i blikket som beskytter mot berøring av elementet og selve vaffeljernet, trenger forsterkning da den kommer til å bli utsatt for relativt mye kraft fra penumatikken.

 

bilde0281lp.jpg

 

Montert jernene med hengslene til ramma som ble bygd av din-skinner som brukes for å sette fast moduler i sikringeskap og større skap.

 

bilde0309tb.jpg

 

bilde0337de.jpg

 

blikk plate for å dekke hullene i toppen på dekselet på vaffelpressa., og feste for sylinderen for å åpne toppen.

 

Så et bilde av toppen med sylinderen montert. testing viser at den går perfekt, og at bunnen ikke kommer til å komme borti når den tømmer.

 

bilde0350av.jpg

 

Ja det var det for i dag. skal montere og lage festene for bunnsylinderen, som skal vippe opp bunnen, og resten av ramma i morgen.

Lenke til kommentar

Ny dag, og mer framgang.

fikk gjort en del i dag. Ting går overaskende lett, er nødt til å møte problemer snart.

 

bilde0551dn.jpg

 

Satt opp sylinderen for bunnen grovt for å finne ut hvor sånn ca, de skulle monteres. deretter så monterte jeg et vinkel jern. blikket virker svakt, men jeg har forsterket det på innsiden med ei stålplate.

 

bilde0509sn.jpg

 

Som dere ser så har jeg brukt patentbånd for å lage selve leddet på festet til jernet.

 

Sylinderen går helt perfekt. og løfter jernet ca 100-110 grader opp.

 

bilde0478qt.jpg

 

bildet viser hvordan ramma er montert, Bunnramma er mye mer massiv enn resten, og har mulighet for feste på alle sidene. for å stabilisere føttene, så bruker jeg vinkeljern av samme type som på vaffeljern festene til sylindrene.

 

bilde0490xx.jpg

 

støttene for vaffeljernet i "hvileposisjon"

 

bilde0418eu.jpg

 

Tanken for røra, med påmontertventil. den skal stå rett over jernet, og vil benytte seg av tyngdekraften for å tømmes på jernet.

Skal montere på sylinder for å automatisere det.

 

bilde0404gp.jpg

nærbilde av ventilen.

 

 

Det var det for i dag, i morgen så skal jeg få ferdig penumatikken for røredispenseren. koble til slanger og strømforsyning til pls og magnetventiler. og forhåpentiligvis begynne med programmeringa.

Lenke til kommentar

Endelig har jeg funnet tid for å oppdatere loggen, etter et mislykket "radiostyrt luftputebåt" prosjekt, så er det back to work.

 

Røre dispenseren er nå ferdig, inkludert styringen for tømmeventilen.

 

bilde0632rz.jpg

 

over viser rørtanken, og styringen, sylinderen åpner og lukker kuleventilen,

 

Det viste seg at den låste seg i helt åpen posisjon. siden den kom i en "funny angle"

løste problemet ved å sette festet til sylinder armen, lengre ut på hendelen til kuleventilen. den åpner seg nå rundt 60% på max. Det tar lengre tid å få nok røre i vaffeljernet, noe som er bra siden da er det lettere å få perfekt mengde røre etter tid, siden ellers så ville tiden bli så kort.

 

bilde0576nv.jpg

 

her ser man mer detaljert hvordan jeg fikk rett vinkel og avstand iforhold til kuleventilen. ikke pent men det gjør jobben.

 

jeg mangler bilde av det, men det viste seg at bunnsylinderen hadde for svak vinkel, og dermed ikke klarte å løfte bunnen.

dette var heldigvis lett å fikse. men jeg måtte forlenge fotene på maskinen, valgte å gjøre det med å kappe til treklosser.

 

kjørte en kjapp testrunde, med et lite program på pls'en, og det viste seg at ventilene var allt for kjappe og kraftige. og hammret nesten i stykker det stakkars vaffeljernet.

 

Igjen fikset det lett ved å finne noen strupeventiler. skal laste opp bilder av de i morgen, og muligens en liten videosnutt av hele greia in action.

Endret av Power-Z
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Begynner å bli en stund siden sist oppdatering,

så da er det på tide med en ny,

Har fått gjort en del, og har kjørt en test runde med virkelig røre,

 

Får begynne med noen bilder av hvordan pls'en og programmeringsmaskinen ser ut:

bilde0781mj.th.jpg

20år gammel men er fortsatt kar nok for jobben (pls'en)

 

bilde0710he.jpg

 

Liker spesielt knappene på den.

 

bilde0759vu.th.jpg

her er pls programmet for de som har interesse av det.

 

bilde0767vj.jpg

Helhetsbilde, med røre tank montert.

 

bilde0815ao.jpg

tanken med røre, er ikke en fan av appelsinbrus fra coop, hvis dere lurte.

 

bilde0847gx.jpg

bildet sier vel allt, men det ligger en masse prøving og feiling for å få steketid og tømme røre tid.

 

bilde0800ah.jpg

her ble det for mye røre :p

 

bilde0825nf.jpg

Action shot! vaffelen slynges ut, og er i lufta når bildet blir tatt.

 

bilde0839yw.jpg

Vaffel klar for konsumering.

 

ja det var bildene fra test kjøringa, skal prøve å komme med video senere.

 

endret: resizet bilder

Endret av Power-Z
Lenke til kommentar

fikk laget ferdig Plexi kapslingen igår, men jeg hadde rotet vekk kameraet, så det ble et bilde med mobilen bare for å vise helheten.

 

bilde225pq.jpg

plexi hvitlakkert på innsiden, maskinen ser ulidelig stor ut iforhold til størrelsen på vaffelplata.

 

Personlig så syntes jeg effekten med speilfinishen på kassa er :dribble:

 

Får ikke tatt bedre bilder før etter påske, så det er dette jeg har. har en kort film av tørrkjøringa av maskinen, men den må redigeres først

 

Og et problem jeg visste kom til å skape vansker, er såklart den veldigsimple røre styringa, da vaffelrøra må alltid lages lik, Kan fortelle at det ble et helvettes søl i går.

 

Et annet problem er at vaffelen ikke alltid kommer ut selv med dobbelt så mye smør i røra enn det står på pakken.

 

Men etter litt tweaking først når man tilsetter ny røre, så blir det supert,

 

skal legge ut sketchup tegninger senere til en annen versjon av en aut. vaf. presse. mer effektiv, designet kom til meg av ordet vaffeltrakter altså noe som ser ut som en kaffetrakter men lager vaffler.

Kommer ikke til å lage denne, da jeg har fått nok av vaffler med det første :p

Lenke til kommentar

legger til 2bilder til av plexi kassa, desverre med mobil, men skal skaffe meg et sony minnekort så jeg får brukt mitt ordentlige kamera.

 

det ene bildet viser rillene på toppen for å få ut den varme steke osen. planker som jeg har kappet skrå spor i, og skrudd fast i ramma, den skal lakkeres hvit den og.

 

3vippebrytere for start og reset + bryter for de kommende knightrider lysene.

 

Jeg skal nemmelig montere en slik lysrekke slik kitt i knightrider har. vedlagt bilde viser hvordan den skal kobles opp, men jeg kjører med 2leds i serie på hver utgang.

post-14345-1144501545_thumb.jpg

post-14345-1144501558_thumb.jpg

post-14345-1144501752_thumb.jpg

Endret av Power-Z
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ja da var det på tide for en liten update igjen da, har kommet til det punktet at maskinen i praksis er sågodt som ferdig, og jeg små lei av vaffelmaskiner,

 

Vaffeljernet har fått den uvane at den steker hardere på topp delen, og dermed setter seg fast i toppen.

Derfor måtte jeg legge til i koden at den rister engang når toppen er i åpentilstand, for å sikre at vaffelen detter ned på bunnplata og blir med når den tømmer.

 

Vel lettere sagt enn gjort, siden måten jeg hadde skrevet programmet, gjorde det meget vanskelig å finne ut en måte å få lagt inn en ekstra puls,

(se vedlagt bilde.) etter en heldel tenking så kom jeg på en måte, endte med like mange linjer kode som hele det gamle programmet, og det bare for den ene pulsen!

 

Uansett det var en hel del problemer på ferden, men det ser ut til å ha ordnet seg,

 

Legger også et bilde av hele maskinen i sin fulle glory. liker finishen til plexien,

kommenter

post-14345-1145644575_thumb.jpg

post-14345-1145644764_thumb.jpg

Endret av Power-Z
Lenke til kommentar

skrev tidligere at jeg skulle legge ut su skisser av konseptet mitt til en vaffelmaskin som passer for å hjemme, Den er vel kanskje 50% større enn en medium stor kaffetrakter, Jeg kaller konseptet for en Vaffel trakter.

 

post-14345-1145840809_thumb.jpg

Som du ser så er selve steke elementene itoppen av det runde. eller tilsvarende der hvor filteret er på kaffetrakteren, den andre tegningen viser vel ganske lett hvordan ting beveger seg, bunn elementet vris 180grader mens toppen heises opp tilsvarende halve bredden. ( så bunnen kan vri seg rundt.)

post-14345-1145840818_thumb.jpg

Vaffelen detter ned på den plata med håndtak. For rengjøring så kan man åpne selve steke dekselet, forran du ser håndtaket for å åpne.

 

Kom gjerne med innvendinger om konseptet, designmessig og funksjonsmessig. Laget skissene litt sent og kjapt, så vær forbeholden mot mindre feil.

Endret av Power-Z
Lenke til kommentar

jess da har jeg tatt noen video klipp, de er desverre tatt med mobilen, så kvaliteten er på det beste søppel, men de viser da hvordan den virker.

 

 

Det er 3videoklipp:

1. som viser heleprosessen, kjører igjennom hele uten røre, og med kortere timinger.

2. viser med røre.

3. viser tømming av ferdig vaffel.

 

 

alle 3 i en zip

vaffel.zip

 

quicktime funker til å spille de av ivertfall,

 

Kommenter gjerne,

Endret av Power-Z
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...