Gå til innhold

The vaffalo [kommentarer] logg oppdatert 25.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe skulle vel ha stillt opp på skaperen, og blitt ledd av som alle de andre tullingene.

 

Har aldri laget et worklog før så hvis det er noe dere savner som burde være med så bare skrik ut.

 

får bare beklage at jeg glemte å ta bilder av rammen og slike ting.

 

Satser også på at jeg rekker å begynne på pls programmet imorgen, men først må det mekaniske være i orden. og sikker på at det ikke er ustabilt på n0en måte.

Lenke til kommentar

For en artig idé!

 

Håper du får den til å fungere slik du har tenkt :thumbup:

 

Men lurer på: Skal "The Vaffalo" være helautomatisk, dvs, skal man kunne sitte i et annet rom mens vaffelstabelen vokser?

 

I så fall: Hvordan skal du posjonere røra? Og hva med smøring av jernet? Er det ikke en fare for at vaffelen blir hengende fast i den øvre del av jernet? (det siste pleier vel ikke være et problem når jeg tenker meg om)

 

Regner med du har noen smarte løsninger på dette :)

Lenke til kommentar

"The Vaffalo" skal være helautomatisk ja, den skal kjøre i loop til tanken er tom. Men skal ha mulighet å kunne stoppe den etter en runde eller to.

 

Har lekt meg litt med tanken om å ha en sensor som gir ut signal når tanken er tom, og stopper programmet, etter at den er ferdig med siste runde etter signalet. Men det blir nok mestsansynlig bare at man må manuelt stoppe jernet.

 

Posjoneringen har jeg tenkt mye på, det finnes mange muligheter.

Men tids og utstyrsbegrensninger tilsier at systemet må være relativt simpelt.

De to mest akutelle mulighetene, er:

 

Timer kontrollert, med buffertank: Man har en ventil fra hovedtanken og inn i en buffertank, som er like stor som en porsjon røre for ei vaffelplate. og buffertanken har igjen enda en ventil, denne er stillt til å være åpen lengre enn hva tiden for å tømme tanken er. Dette er for å være sikker på at tanken er helt tom. Denne måten er veldig nøyaktig men, krever mer utstyr og programmering.

 

Andre metode som jeg har valgt å benytte meg av er:

Timer kontrollert ventil, man bruker en ventil som er koblet rett til hovedtanken, og stiller den inn på en målt tid. for at dette skal være aktuellt så må røra alltid være like tykk, for ellers blir det katastrofe.

 

jeg valgte den metoden pga utstyret jeg har, og tidsramma for prosjektet.

 

Jernet har et "slipp belegg" fra før, og i tillegg så kommer røra til å være veldig feit. tror dette er nok i seg selv. men...

 

For å være helt sikker (aldri helt sikker men 99%) så skal over delen når den løftes før tømming, settes til å riste/pulsere kjapt for å sikre mot at vaffelen setter seg fast i toppen (skjer sikkert 1 av 10 ganger.). Vaffelen detter da ned på bunndelen av jernet, som så vipper opp for å tømme.

 

Bunndelen kommer til å slås opp fort dermed "slynge" vaffelplata ut, hvis dette viser seg under testing for å være en ueffektiv metode så vil jeg legge inn, risting alà toppjernet.

Endret av Power-Z
Lenke til kommentar
Update,

 

Har montert ferdig sylinderen for underdelen av vaffeljernet

og laget røre tanken.

 

mangler enda penumatikk for røredispenseren og pls'en noe som vil bli laget i morgen.

 

helhetsbilde5bw.jpg

 

helhetsbilde av slik den er foreløpig.

 

Se resten av loggen:

Workloggen

5795874[/snapback]

 

pneumatikk tror jeg det skrives;)

 

Burde egentilig være 100% sikker jeg da vi gjennomgikk det for 2 uker siden på mekaniske fag :whistle:

Lenke til kommentar

ser at det å lage problemet er mye arbeid.

sitter å lurer på hvordan jeg skal snekre sammen allt, tror foreløpig noe alà dette:

 

vurderer å kjøre ei RS vippe, og sette opp en merker på utgangen av vippa, og la den starte en timer og ei anna rs vippe, hvor timeren erstillt inn til å resette den andre vippa når den går høy, dette er for å styre røre tiden.

 

altså når den første vippa går høy etter man har trykket start, så begynner den å tømme røre mens en timer teller ned og så stopper den andre vippe og dermed stenger av røre ventilen,

 

etter det i programmet så setter jeg en annen timer som starter samtidig som den første vippa starter men som varer lengre enn den første, Denne styrer topplokket, og skal lukket noen sekunder etter røre ventilen er stengt.

 

den samme timeren skal starte en tredje vippe, som igjen gir output til en annen timer som teller selve stekingen.

 

Etter den timeren teller seg ut så resetter den topplokk vippa som da åpner topplokket, og så gir den output til en annen timer som er stillt slik at bunnen åpner 1sek etter toppen åpner.

 

noen som har en formening om dette? gjerne med litt pls erfaring.

Lenke til kommentar

HE HE, litt vanskelig å skjønne, men skal du bruke timere på alt, og stille inn tider den skal slå seg av og på, sant? Og vippene er de som hever og senker f.eks. lokket.

 

Right? For da skjønner jeg ;) Men høres fryktlig komplisert ut, og høres ut som om du kommer til å få en diger klump i steden for en nett vaffelsteker :tease:

 

Uansett, spennende prosjekt! Stå pÅ! ;)

 

Øyvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...