Gå til innhold

Fysikkprosessering med SLI


Anbefalte innlegg

Dessuten tipper jeg Ageia blir en billigere løsning også. Du må vel godt over prisen til PhysX-kortet for å finne et skjermkort som gjør samme nytten...?

5804371[/snapback]

Uten å ha sett noen tester ennå så er det eneste jeg har å støtte meg på angående ytelse, uttalelsene ATI kom med. Det ser ut som det ikke trengs noe kraftigere enn Radeon X1600 eller geforce 6600 for å ha tilsvarende prosesseringskraft som Aeiga PhysX. Så det ser ikke spesiellt dyrt ut foreløbig.

 

Dvs. at i stedet for å kjøpe Radeon X1600 + PhysX så kjøper man et Radeon X1800 kort og får alt i samme kortet. Evt. et geforce 7600GT og får alt i samme kortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dvs. at i stedet for å kjøpe Radeon X1600 + PhysX så kjøper man et Radeon X1800 kort og får alt i samme kortet. Evt. et geforce 7600GT og får alt i samme kortet.

5804591[/snapback]

Håper du har rett, selvom det betyr døden for Ageia (uten at jeg nødvendigvis syns de på noen måte fortjener det... ;) ).

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg foretrekker Ageias løsning er rett og slett at jeg misliker tanken på at skjermkortet/skjermkortene skal måtte redusere grafikkytelsen sin pga fysikkberegningene.

 

For å sette det litt på spissen må man med Nvidias/Havocs løsning velge mellom én av to ting:

 

Alternativ 1) Best mulig 3D-ytelse fra skjermkortet/-kortenes side, men mangelfull/forenklet fysikk (skjermkortet/skjermkortene tar seg kun av 3D-grafikk på "tradisjonelt" vis). Dagens situasjon med andre ord, dvs ingen bruk av GPU til fysikkberegninger.

 

Alternativ 2) Redusert 3D-ytelse, men kraftige fysikkberegninger (noe av 3D-ytelsen forsvinner som følge av at ressurser i GPU benyttes til beregning av fysikk)

 

Man kan med andre ord ikke velge i pose og sekk med Nvidias/Havocs løsning. Sånn sett synes jeg derfor det virker mer fornuftig å kunne legge til en "fysikkakselerator" i form av et uavhengig tilleggskort, slik man altså får muligheten til med Ageias løsning. Da får man optimal 3D-ytelse kombinert med kraftige fysikkberegninger.

 

Hvorvidt Ageias første PPU-kort yter bra nok eller ikke sammenliknet med konkurrentenes alternativ er forøvrig en annen sak, det skal bli spennende å se sammenlikninger på dette etterhvert. Viser det seg at Ageias kort yter langt dårligere enn konkurrentes alternativ, blir jeg fort litt mer skeptisk.

Lenke til kommentar

Nå er det vel allerede klart at alternativ 1 er en epoke som kommer til å ta slutt. Dermed står valget mellom alternativ 2 og alternativ 3: Aeiga's løsning pluss skjermkort.

 

Aeiga's løsning er sikkert den beste for de som vil ha topp grafikkytelse og middels bra fysikkytelse. Med topp, så mener jeg svindyre toppmodeller i SLI eller crossfire.

 

Et alternativ er å bruke toppmodellene i SLI eller Crossfire for å få middels bra grafikkytelse og topp fysikkytelse. Dette alternativet er mest fleksibelt med tanke på lastbalansering. behovet for grafikkytelse og fysikkytelse varierer fra bilde til bilde gjennom spillene. Lastbalansering går ut på at ytelse fra fysikk kan ofres for å få bedre grafikkytelse og omvendt. Dette får man ikke ved Aeigas løsning.

 

Ennå et alternativ er nok det som er best for normale spillere: ok fysikkytelse og ok grafikkytelse, men til forskjell fra alternativene over: en edruelig pris. F.eks at man kjøper et geforce 7900GT eller radeon X8000Pro eller X1900XT til å ta seg av både grafikk og fysikk. Her vil også lastbalansering gjøre at man får mer for pengene enn "et halvt skjermkort til grafikk og et halvt til fysikk".

 

Jepp, det er litt trist at Aeiga kan drukne i konkurransen med ATI og Nvidia. Jeg skulle gjerne hatt en tredje stor konkurrent blandt de, men det er nå sånn det ser ut til å gå.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte bare alternativ 1 fordi det er den eneste muligheten man har til å utnytte skjermkortet/-kortene sine fullt ut til grafikkytelse dersom man skulle foretrekke det fremfor forbedret fysikk i et gitt spill.

 

Selv om jeg riktignok tviler på at dette vil bli særlig aktuelt i spesielt mange tilfeller i praksis vel å merke. ;)

Lenke til kommentar
Aeiga's løsning er sikkert den beste for de som vil ha topp grafikkytelse og middels bra fysikkytelse. Med topp, så mener jeg svindyre toppmodeller i SLI eller crossfire.

5805210[/snapback]

 

 

 

Eneste her er jo at straks en går bort fra ett spill som er kodet for ageia og til ett havokspill så blir PhysX trolig ubruklig. For en med bare ett skjermkort vil jo all fysikk forsvinne/bli kraftig redusert (nVidia og ATI har vel sagt at en ikke trenger to kort for litt fysikk). Og det samme skjer andre vei, fra havok til Physx så blir det utelukkende bra grafikk. Skal en være rustet for alt må en ha begge deler, men om folk vil ha de og om agiea overlever gjennstår jo å se.

Lenke til kommentar

Mulig dere har snublet over denne artikkelen selv, men jeg så den først nå. :

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1943831,00.asp

 

Ganske interessant, egentlig. Jeg visste ikke om det ATi driver med, må si jeg ble imponert over det!

 

What ATI is spending their resources working on is a general solution for using the GPU for not just physics, but almost any computational task that can take advantage of extreme parallelism in the floating-point pixel shader units. In the coming months, ATI will release an API that lets any developer map math operations to its pixel shader units, getting very "close to the metal" and bypassing the graphics-oriented DirectX API entirely. Havok FX translates a limited set of physics functions into Direct3D, where any Shader Model 3.0 card can perform the operations. ATI's API layer will let any developer perform whatever physics operations on the GPU they care to, but they'll have to do the programming work themselves. It will also allow developers to produce software like GPU-accelerated protein folding, video transcoding, fluid dynamics, AI pathfinding trees, you name it. Research into general-purpose computing on the GPU is growing quickly, and ATI's effort to let developers get low-level access to their pixel shader processors for GP-GPU work (including physics) should result in some really exciting stuff.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...