Gå til innhold

Stryker på trådløs sikkerhet


Anbefalte innlegg

På Cebit er det et det noen firmar som tilbyr trødløs tilgang

Disse er da ikke kryptert,men man treger å opgi en for for betaligs for for å bruke det

 

 

men på kvelden så prøvde jeg å fine noe net i den byen vi sov i og ser var det lite å fine

ca90% av det vi fant var kryptert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satt på toget tidligere idag og hadde litt av en opplevelse. På andre siden av midtgangen satt det en gruppe pensjonister, og istedet for å snakke om oldebarn som nå hadde begynt på gymnaset, diskuterte de trådløst bredbånd og kryptering. En av damene fortalte at selgeren var nok en kjekk ung mann, men skikkelig krypto hadde han ikke peiling på.

 

Jeg regner fra nå av med at om noen ikke setter på krypto, er det fordi de da ønsker at det skal være åpent.

Lenke til kommentar

I juleferien hadde jeg med meg laptopen til "gamla". Fant 3-4 nettverk i nærheten som var åpne, og som gav meg internettilgang. Hendig det, men jeg kunne dermed fint sitte å følge med på hva de andre surfet, sendte epost o.l. Hadde jeg ikke hatt såpass til samvittighet kunne jeg garantert funnet ut endel info de sikkert ikke ville dele med meg.

 

Selv har jeg WPA kryptert WLAN'et mitt og MAC-begrensninger.

Har ikke sett vitsen med å sette opp WPA+TKIP vha radiustjener og sertifikater da det kun er meg selv som bruker nettet. (På jobb derimot har jeg satt opp sånt opplegg..)

Lenke til kommentar
Det var da en dristig ekstrapolering.
Vel, når mimrende oldemødre på toget er oppdatert om kryptostandarder synes jeg en kan ekstrapolere ganske så langt. Manglende kunnskap er neppe noen unnskyldning lengre.
Den er ikke motivert av ønsket om å snylte på andres nettverk vel? ;)

5789582[/snapback]

Neida, ikke har jeg trådløst utstyr her (istedet er kåken kablet opp), og det er heller ikke trådløse sendere i nærheten heller.
Lenke til kommentar
Det var da en dristig ekstrapolering.
Vel, når mimrende oldemødre på toget er oppdatert om kryptostandarder synes jeg en kan ekstrapolere ganske så langt. Manglende kunnskap er neppe noen unnskyldning lengre.
Den er ikke motivert av ønsket om å snylte på andres nettverk vel? ;)

5789582[/snapback]

Neida, ikke har jeg trådløst utstyr her (istedet er kåken kablet opp), og det er heller ikke trådløse sendere i nærheten heller.

5794454[/snapback]

 

hører mange sier at de lett kan se hva andre surfer osv.. Men er det nå så mange av dere som FAKTISK vet hvordan dere kan klare å se hva andre surfer?? er faktisk ikke så lett det.. å se hvilke ip-adresser de kommuniserer mot er ikke så aldeles vanskelig, men du kan ikke uten videre sitte å se hva de skriver i sine eposter osv..

 

Ellers så ER faktisk ikke mac-filtrering så dumt for de fleste.. For 99,9% av de som går inn på (prøver) andres nett gir opp veldig raskt.. det er jo så mange andre nett å velge! så om du ikke har noe hemmelig så er mac-filter MYYYYYYYYE bedre enn å ikke ha noe begrensing i hele tatt..

Lenke til kommentar

Mange som har det, du slår kryptering på aksesspunktet av og kobler deg til via en vpn-klient. Du trenger en egen server mellom aksesspunktet og internett-tilknytningen din som minimum kjører en VPN-server, gjerne en firewall også. Relativt omfattende løsning for privatpersoner (med mindre elkjøp selger en boks som gjør hele greia for deg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...