Gå til innhold

Kritikk på bilde av and.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
anda ser ut som om den er animert!

5779751[/snapback]

Du mener kanskje andimert? :!:

 

Vel, jeg hadde også vært fornøyd med dette bildet om jeg hadde tatt det, men jeg ville nok også fjernet vanndråpene. Hadde de vært tydligere hadde det kanskje vært OK, men slik de er nå blir det bare noe "rusk"...

 

Er bildet tatt med kraftig zoom eller var du så nære?

Lenke til kommentar

Jeg sier, behold vanndråpene.

 

Du har fanget et bilde av en and som tar av, og å fjerne vanndråpene ville ikke jeg gjort.

 

Jeg er litt prippen på sånt, men jeg liker bilder som ikke er tuklet med. Forøvrig var ikke vanndråpene noe forstyrrende. Det jeg fokuserer på her er hodet og vingene til anden (morsomt med nebbet åpent).

 

Fint fanget. :)

Lenke til kommentar

Lyse pixler rundt anden, som gjør at det ser ut som om den er limt inn på en blå bakgrunn, kommer ofte dersom en er for hard på oppskarping. Du kan lett se det dersom du bruker et stort tall på "radius" i unsharp mask. Det vil nok virke litt mer realistisk om du stiller radius litt ned.

 

Jeg reagerte også litt på dråpene med det første. Bildet fremstår kanskje renere dersom du fjerner dem. Ellers er det bra fanget. Fine farger og god skarphet.

Lenke til kommentar
Det ser veldig kunstig ut. Lys piksel langs hele anda tyder på at anda er klippet ut fra et bilde og montert på en ensfarget blå himmel.

 

.............................................................................

 

... Har beskjært vekk en del blå himmel, ...

 

Hvor mye er "en del"? Noen tekniske opplysninger du vil ut med? EXIF-info er tatt bort slik at vi ikke kan se kamera, objektiv, etc.

5780569[/snapback]

 

Anda er ikke klippet ut fra et bilde og montert på en ensfarget blå himmel. De lyse pikslene langs hele anda skyldes nok oppskarpingen. Litt mindre radius hjelper nok litt.

 

Her er originalbildet ubehandlet i full oppløsning, og som dere ser er det klippet bort ganske mye blå himmel:

 

post-1255-1142845527_thumb.jpg

 

Tekniske opplysninger:

 

Nikon D70 m./ Sigma 70-200 F/2.8

f/4.0 - 1/4000s - iso200 - 165mm

 

Hadde ikke tatt exif-data bort med vilje :)

 

Hadde akkurat fått satt på objektivet da anda flakset opp foran meg. Fikk fyrt av en serie på 3-4 bilder hvorav dette absolutt var det beste. Fikk ikke zoomet opp til 200mm pga at det gikk litt fort.

Lenke til kommentar
Tekniske opplysninger:

 

Nikon D70 m./ Sigma 70-200 F/2.8

f/4.0 - 1/4000s - iso200 - 165mm

 

Hadde ikke tatt exif-data bort med vilje  :)

 

Hadde akkurat fått satt på objektivet da anda flakset opp foran meg. Fikk fyrt av en serie på 3-4 bilder hvorav dette absolutt var det beste. Fikk ikke zoomet opp til 200mm pga at det gikk litt fort.

5780870[/snapback]

 

Noen fjerner exif-data for å få bedre kvalitet på bildene innenfor KB-begrensningene, noe som er helt OK. Litt teknisk informasjon er alltid interessant.

I Paint Shop Pro, som jeg bruker, kan man krysse av for "Save EXIF data" når man lagrer et jpg-bilde.

 

Anda ser mye bedre ut her! Støyen på originalposten din fikk jeg ikke helt til å stemme med D70. Med et slikt utgangspunkt får du sikkert til et bedre resultat etter hvert som du behersker programvaren bedre og bedre! :)

Endret av fishlake
Lenke til kommentar
Her er originalbildet ubehandlet i full oppløsning, og som dere ser er det klippet bort ganske mye blå himmel:

5780870[/snapback]

 

Dette bildet var utrolig mye bedre :thumbup:

Synes i grunnen det er litt synd at et bilde som i utgangspunktet er veldig fint (bortsett fra mye blå himmel etc.), blir "ødelagt" i Photoshop før publisering. Ville følt med misbrukt hvis jeg hadde vært den anda :D

Lenke til kommentar

Veldig fint bilde, men kunne kanskje croppet enda litt tettere ved hodet på anda, evt. beholdt litt mer himmel bak - virker litt baktungt liksom. Må si meg enig med flertallet når det gjelder oppskarpinga.

 

Bilder som dette gir meg bare enda med lyst på dSLR ....

 

[ot]

Ser ut som om du knipsa anda midt i et "host"....kanskje den har influensa ;) [/ot]

Endret av Freeload
Lenke til kommentar
Veldig fint bilde, men kunne kanskje croppet enda litt tettere ved hodet på anda, evt. beholdt litt mer himmel bak - virker litt baktungt liksom. Må si meg enig med flertallet når det gjelder oppskarpinga.

 

Bilder som dette gir meg bare enda med lyst på dSLR ....

 

[ot]

Ser ut som om du knipsa anda midt i et "host"....kanskje den har influensa ;) [/ot]

5782304[/snapback]

 

Har prøvd å lage en ny versjon av bildet hvor jeg har croppet litt annerledes, og vært mer forsiktig med unsharp mask og andre justeringer. Dråpene velger jeg å beholde. Er enig med "fredrikrb" om at dråpene hører med i.o.m. at anda nettopp har lettet fra vannet.

 

Synes selv at bildet ble mye bedre nå. Hva synes dere ?

 

Forøvrig: Tusen takk for flotte og konstruktive tilbakemeldinger :)

 

post-1255-1142930534_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har prøvd å lage en ny versjon av bildet hvor jeg har croppet litt annerledes, og vært mer forsiktig med unsharp mask og andre justeringer. Dråpene velger jeg å beholde. Er enig med "fredrikrb" om at dråpene hører med i.o.m. at anda nettopp har lettet fra vannet.

 

Synes selv at bildet ble mye bedre nå. Hva synes dere ?

 

Forøvrig: Tusen takk for flotte og konstruktive tilbakemeldinger  :)

 

post-1255-1142930534_thumb.jpg

5786376[/snapback]

Oppskarping er mye bedre i denne versjonen.

 

Men komposisjonen er alt for midtstilt. Mitt umiddelbare forslag er mere luft over og foran anda. Det vil an(d)tyde bevegelsesretningen. Men det kan godt hende at det finnes bedre måter å croppe. Prøv deg fram, men tenk at dette er et objekt i bevelgelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...