Gå til innhold

Hvilken nettleser synes du er best? Stem


peace2

Hvilken nettleser synes du er best? Stem og gi din begrunnelse i tråden.  

241 stemmer

  1. 1. Hvilken nettleser synes du er best? Stem og gi din begrunnelse i tråden.

    • [url=http://www.microsoft.com/ie/]Internet Explorer[/url]
      14
    • [url=http://www.mozilla.com/firefox/]Firefox[/url]
      118
    • [url=http://www.opera.no/]Opera[/url]
      98
    • [url=http://www.konqueror.org/]Konqueror[/url]
      3
    • [url=http://www.apple.com/safari/]Safari[/url]
      5
    • [url=http://browser.netscape.com/]Netscape (Firefox-basert)[/url]
      0
    • [url=http://www.gnome.org/projects/epiphany/]Epiphany[/url]
      1
    • [url=http://www.mozilla.org/projects/seamonkey/]Mozilla Seamonkey[/url]
      1
    • [url=http://www.maxthon.com/]Maxthon[/url]
      1


Anbefalte innlegg

Jeg blir sikkert den første og kommer sikker til å få høre en del, men...

 

 

 

IE:

 

*Følger med pc'n

*Samme vinduet som windows explorer. Sammarbeider bra sammen.

*Hvis man ser bort i fra folk som driver med web-design og har peiling på data så har 90% av befolkningen og så og si alle skoler IE.

*Jeg er vant med det

5771263[/snapback]

 

1: Jaja, ikke noe å si på det.

2: FireFox og Opera arbeider da bra med resten av maskina?

3: Nja, ganske mange (ihvertfall videregående) har flere alternativer enn IE.

4: Like lett å bli vant til FF og Opera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at egentlig så liker jeg Opera best som browser... MEN....

Den har ikke AdBlock funksjon på linje med Firefox, samnt at det virker som noen der nede har glemt at Opera er en web browser og prøver og gjøre den om til en eller annen internet suite noe jeg misliker sterkt.

 

Så Firefox er min favoritt.

Lenke til kommentar
Men jeg foretrekker heller at de som vil kjøper stæsj med logoen på og støtter saken, isteden for at ALLE brukerne blir prakka på med KONSTANT reklame i synsfeltet ved bruk av produktet.

Når du kjøper en bil, vil du ha reklame deisa utover bilen din uten å kunne gjøre noe med det, eller vil du heller ha muligheten til å sette på reklamen selv dersom du vil, og i hvilken størrelse du vil..?

Litt valgfrihet skader vel ikke. Vet det ikke er slik nå lenger (dem tok hintet, etter et par år), men folk brukte Opera tidligere også..

 

Kanskje derfor Opera fjerna reklame og betaling og alt det der, da vettu :)

 

Så der er dei likestilte - Opera har null reklame, null kostnad.

 

Og når man snakker om valgfrihet, hva er best;

Å selv velge hva man vil legge inn av ekstra funksjonalitet..?

eller

Å få et produkt fullpakket hvor du selv må strippe ned, og ikke har muligheten til å legge inn noe selv (som jeg har ftt med meg)..?

5771355[/snapback]

 

Kva med å ha ein heil del funksjonar du kan fjerne heilt frå det du ser ved bruk av nettlesaren, som du kan berre skru på om du treng dei i staden for å laste ned? Og jo, der fins litt add-ons til Opera. Sjølvsagt ikkje i nærheten så masse som til FF, men dei er der. Så der vel eg sjølv Opera iallefall. Dessutan har Opera brukarjavascript - dei kan vere svært så praktiske, faktisk :)

Lenke til kommentar

Men hvem av dem er raskest og sikkerest å bruke?

 

Nå tenker jeg på når man er på nettet , så kommer det slike reklamer som " Virus funnet ! ,klikk her for å kjøre virusscan for å fjerne det!. så er det en som ikke har peiling som bare trykker på ok " deretter blir pc-en din totalt full av unødvendige programmer og spyware.. det har kjedd med mange så jeg. Selv bruker jeg IE siden det er standard med xp, men er lei av ekstra verktøylinjer , reklamer,treghet , ting som kjøres utendørs.. Jeg har ikke veldig stor behov for å lese E-post på nettet ,, jeg bruker bare Outloock Express som følgte med xp ..

Lenke til kommentar

Min favoritt er SeaMonkey. Hvorfor?

 

- Den har hva jeg trenger (nettleser/e-post/addressebok * )

- Rask (hos meg er den kjappere en Firefox og Opera. Konqueror er litt kjappere)

- Selv om den egentlig har det meste (nettleser/e-post/addressebok/irc/editor) så kan den også utvides på samme måte som Firefox

- Basert på god og gjennomtestet kode (med andre ord veldig stabil)

- Kan konfigureres til døde

- Åpen kildekode

 

+ andre fordeler som Gecko-baserte nettlesere har

 

* Noe vil kanskje kalle SeaMonkey bloat, men jeg vil heller ha alt i ett program en å dille med flere.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Mitt klare valg er: "Opera"

 

 

Siden jeg ikke har brukt "Firefox" så mye men heller til å se om mine design vises riktig i det så blir det vanskelig for meg å sammenligne.

 

De eneste jeg kan sammenligne er IE og Opera. Firefox er en "kopi" av IE når det gjelder oppbyggningen av menyen og verktøylinjene. Opera derimot har et annen oppbygging og tenkte litt anderledes vet åpning av flere vinduer osv.

 

Det jeg liker spessielt med Opera er at den har innebygd IRC som kan startes opp med et "klikk" og du besøker alle "dine" kanaler. Ikke minst digger jeg e-mail oppsettet i Opera.

 

Ikke nok med det så er faktisk Opera et norsk produkt, og som jeg er stolt av. Der ligger mye av argumentasjonen min også. Støtter "alt norskt".

 

Med Opera får jeg "3 i 1" løsning akkurat som et kinderegg :)

 

Derfor faller jeg på Opera.

Lenke til kommentar
Kanskje derfor Opera fjerna reklame og betaling og alt det der, da vettu :)

 

Så der er dei likestilte - Opera har null reklame, null kostnad.

Og ved å se hvor lang tid det tok dem å innse den lille detaljen der, så har jeg min teori om menneskene bak produktet.

 

Kva med å ha ein heil del funksjonar du kan fjerne heilt frå det du ser ved bruk av nettlesaren, som du kan berre skru på om du treng dei i staden for å laste ned?

Jeg foretrekker å heller ha et grunnleggende produkt som basis, som jeg utvider slik jeg selv vil, og ikke andre veien, hvor man må ta vekk alt man ikke vil ha.

Her igjen ser man det samma innen bilindustrien. Man har en standardutgave av en bil, så en liste med ekstrautstyr man kan sette inn dersom man vil. Ikke andre veien, hvor man etter å ha betalt for alt sammen, kommer hjem, finner frem skrujernet og begynner å demontere alt man ikke vil ha.

Det sier seg selv at det er tungvindt.. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Reklame-argumentet er utdatert - og om pr-stuntet drar helheten så mye ned så vurdere du browsere feil.

 

Opera er raskest og mest sikker.

 

Forresten; Om Opera er bloatware, hvorfor er den da kjappere enn Firefox? Lukter litt råtten mozillakode.

Endret av George Bush
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker å heller ha et grunnleggende produkt som basis, som jeg utvider slik jeg selv vil, og ikke andre veien, hvor man må ta vekk alt man ikke vil ha.

 

Er selv Operabruker, og har ikke merket noe særlig til funksjoner man må ta bort. De fleste tingene blir ikke aktivert før man aktiverer dem. Angående plugins så er jeg positiv til det, men jeg er for slapp til å begynne å konfigurere nettleseren min og foretrekke derfor en som er ferdig konfigurert.

 

Siden de fleste positive sidene ved Opera er nevnt over, kan jeg jo komme med noen negative sider.

Ikke alle sider fungerer eller fungerer optimalt i Opera.

Det hender Opera får et anfall og spiser en del minne- og prossessorkapasitet, og dermed må startes på nytt.

Den generelle minnebruken er ganske høy.

Lenke til kommentar
Reklame-argumentet er utdatert - og om pr-stuntet drar helheten så mye ned så vurdere du browsere feil.

 

Opera er raskest og mest sikker.

 

Forresten; Om Opera er bloatware, hvorfor er den da kjappere enn Firefox? Lukter litt råtten mozillakode.

5771563[/snapback]

Selve reklameargumentet kan være utdatert, men det at det tok så lang tid å fatte et så åpenbart poeng sier en del om dem som styrer. Eller generelt bare det å komme på idèen med å plante en reklamebanner i synsfeltet konstant.

Bare det burde jo være nok til å bli kvitt brukerne her på forumet, jamfør ET LASS tråder angående reklame på web, som visst er verre enn det meste her på jord.

Men når det var Opera som gjorde det, da var det helt greit. :ermm:

 

PR-stuntet drar ikke allverdens ned, men det er så jævli latterlig, og jeg syns det sier noe om folka bak. Svært få vet noe om menneskene bak produktet, og om det er måten dem viser seg på, så syns jeg ikke dem gjør noe godt inntrykk. Men det er tydelig at det ikke skal mer til for å glede Operabrukere.

 

Hvorvidt den er raskere har jeg ingen intensjon om å uttale meg, da jeg ikke har sittet med stoppeklokka og tatt tiden mellom de to.

De eneste kildene jeg har sett er en ellerannen test, men når jeg så på kildegrunnlaget på deler av artikkelen, så har jeg problemer med å ta resten seriøst.

En fagartikkel kan bruke litt andre kilder enn www.ilovemypets.com/forum og ta alt brukerne der skriver om datasikkerhet seriøst.

Lenke til kommentar
Den generelle minnebruken er ganske høy.

5771572[/snapback]

Operas bruk av minne slekter til *nix baserte operativsystemer, som har en bye bedre utnyttelse av minnekapasiteten enn windows. Filosoien bak dette er at alt minnet skal brukes, slik at ikke noe blir liggende igjen. Det kalles inneffektivitet. Hva skal du med en buss hvis du bare kjører til jobben heilt alene? Kanskje du en sjelden gang har med deg flere folk, men du bruker mye mer bensin enn med en liten personbil. Opera bruker mye minne, ja, men blir det lite igjen, kutter den raskt ned på minnebruken sin. Pga. windows' måte å bruke minne på (dette er også noe av grunnen til at maskinen blit treg etter en stund; få programmer "renser opp" etter seg) vil opera kunne bli en minnesluker hvis mange programmer har tuklet til i minnet.

Lenke til kommentar

bruker Firefox selv, men merker at Opera er mye raskere og kanskje litt mer stabilt (har ikke kjørt den over lengre perioder), men Firefox krasjer iblandt etter en uke eller lignende.

 

Det jeg liker med med Opera er at den laster opp sidene som var åpne før, hvilket er veldig enkelt. Det jeg ikke liker er en del små ting som jeg bare ikke er vant med, source view (ikke highlighting), cursor shifter ikke når man flytter musa over text, viser ikke urlen når man holder musa over linker (som det gjør nederst i venstre hjørne i Firefox), bare små ting med andre ord... Det som er konge med Firefox er at det finnes så mange plugins, noen av dem veldig brukbare! feks, adblock, reveal og webdeveloper. Synes selv at cache systemet i Firefox (uten at jeg kan det tekniske) er mye bedre enn Opera sitt. Opera sitt har en tendens til å loade mange av samme bilder om igjen når de er plassert på andre steder og la være å loade sida om igjen dersom det er en link som er href="" (dette skjer bare når pragma meta taggen ikke er definert), mulig dette som gjør Opera raskere også... Men på en annen side er firefox tregt av og til (tregere enn opera) og ikke så veldig stabilt heller.

 

Jeg bytter litt mellom, men Firefox for det meste. :)

Lenke til kommentar
Reklame-argumentet er utdatert - og om pr-stuntet drar helheten så mye ned så vurdere du browsere feil.

5771563[/snapback]

Selve reklameargumentet kan være utdatert, men det at det tok så lang tid å fatte et så åpenbart poeng sier en del om dem som styrer. Eller generelt bare det å komme på idèen med å plante en reklamebanner i synsfeltet konstant.

Bare det burde jo være nok til å bli kvitt brukerne her på forumet, jamfør ET LASS tråder angående reklame på web, som visst er verre enn det meste her på jord.

Men når det var Opera som gjorde det, da var det helt greit. :ermm:

5771912[/snapback]

Jeg brukte også Opera den gang den hadde reklame. Fordelen med den reklamen var at den var liten, den var ikke dynamisk, og den gjemte seg opp i høyre hjørne der man aldri ser uansett. Selvsagt er ikke reklamen i seg selv positiv, men den var ikke så negativ som den kunne ha vært.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig galt med reklame?

Reklamen gjore at man kunne ha en gratis nettleser - og firma som lagde det tjente penger...tro det eller ei, men man må faktisk tjene penger for å overleve i dag...!! shocking?Ikke tro at mozilla ikke tjener gode penger de heller...

 

 

Jeg bruker firefox av gammel vane, har prøvd å bruke opera litt, men klarer ikke helt å venne meg til det...Så firefox it is! Jeg liker firefox godt nok til å ikke bytte...

Lenke til kommentar
Hva er egentlig galt med reklame?

Reklamen gjore at man kunne ha en gratis nettleser - og firma som lagde det tjente penger...tro det eller ei, men man må faktisk tjene penger for å overleve i dag...!! shocking?Ikke tro at mozilla ikke tjener gode penger de heller...

 

Ikkje fortell meg at du ikkje har noko imot reklame på Internet, og endå verre i sjølve nettlesaren din.

 

Det var en god ting at opera fjerna den.

Lenke til kommentar

Kommer annpå hvordan reklame det er såklart -

du forstår det kanskje ikke enda, men for å drive med noe, feks en nettside, på heltid - noe mange nettsider blir, så må man ha inntekter.

Hvordan får man disse inntektene? brukerene gir ikke akuratt så mye donasjoner og betaler sjeldent for å bruke sidene - svært få gjør dette ihvertfall - Da må man gjøre noe for å tjene penger..hva gjør man da?selger lodd? vaffler?pølser?tshirts? neppe, man bruker reklame på sidene, fordi dette gir mynt i kassa og noen er villig til å betale for det..og man får det til å gå rundt med litt attåt!

MEN jeg har noe i mot folk som tjener GROVT på reklame, og selger sjela si for reklamepenger - F.eks samtlige store komersielle nettaviser her i landet..men reklame i seg selv forstår jeg at man må ha..

 

Enten du vil eller ikke, så må man ha penger inn når penger går ut, ellers blir det ikke lønnsomt, og da kan man ved tiden ikke drive med det..

 

Det går ann å skille mellom reklame og spam også..

 

At opera fant ut at de kunne "gi bort" nettlesern uten å ha reklame i den er vel og bra det, men jeg forstår faktisk at de brukte reklame en stund også.

Lenke til kommentar
Selve reklameargumentet kan være utdatert, men det at det tok så lang tid å fatte et så åpenbart poeng sier en del om dem som styrer. Eller generelt bare det å komme på idèen med å plante en reklamebanner i synsfeltet konstant.

Bare det burde jo være nok til å bli kvitt brukerne her på forumet, jamfør ET LASS tråder angående reklame på web, som visst er verre enn det meste her på jord.

Men når det var Opera som gjorde det, da var det helt greit. :ermm:

 

PR-stuntet drar ikke allverdens ned, men det er så jævli latterlig, og jeg syns det sier noe om folka bak. Svært få vet noe om menneskene bak produktet, og om det er måten dem viser seg på, så syns jeg ikke dem gjør noe godt inntrykk. Men det er tydelig at det ikke skal mer til for å glede Operabrukere.

5771912[/snapback]

Syns du virker veldig opptatt av hvordan folkene som lager produktet, og brukerene er som personer, istedenfor å se på selve nettleseren... Det er jo nettleseren som er poenget her, og den har da vitterlig ikke reklame lenger!

Firefox er et finfint program jeg myyye heller ville brukt enn IE, men Opera beskrives egentlig best med en smiley: :love:

Endret av anners
Lenke til kommentar
viser ikke urlen når man holder musa over linker (som det gjør nederst i venstre hjørne i Firefox)

 

Da har du ikkje fått på plass eit Statusfelt. Hos meg får eg opp den informasjonen øverst til venstre når eg held musa over ein link.

5772620[/snapback]

takk, nå er jeg ett skritt nærmere å gå over til Opera! :)

 

edit:feil smiley

Endret av MC2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...