Gå til innhold

25.000kr Oblivion pc skal bestilles..


Anbefalte innlegg

Ville ha byttet ut Hipern med en Tagan eller MIST enhet i stede. Selv om de ikke ser like "rå" ut er de generellt av bedre kvalitet til samme pris.

5768081[/snapback]

den nye misten er også et bra valg, men jeg har lest at 600 wattern bråker litt, så da må du velge om du vil ha 500watt lydløst psu eller 600watt med litt støy.

 

500watt skulle uansett holde lenge.

5768094[/snapback]

 

Mener du den med avtagbare kabler?

Jeg skal nok gå for en 600W, pga antallet hd`er + kraftig skjermkort. Litt bråk er greit :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU:

Hvis du skal overklokke så er opteron 165 et bedre valg enn X2 4400, da sparer du også 1000 Kr. Du er nesten garantert 2,6 GHz med bra luftkjøling. Kjøleren som følger med dualcore opteronene virker såpass bra at du tjener lite på å kjøpe ny. Da må det bli vannkjøling som andre også har nevnt her.

 

Hovedkort:

Skal du overklokke så regnes DFI kortene som det beste selv om ASUS kortet også er bra. DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D passer bra hvis du ikke har planer om SLI/CF.

 

Skjermkort:

Hvis du velger ATI så bør du vurdere om XTX kortet er verdt 500 kr ekstra i forhold til XT. Forskjellen i ytelse er bare noen få prosent og er knapt merkbar. Dessuten kan de fleste XT kort klokkes opp til XTX bare ved å bruke Overdrive funksjonen. Det er kjempeenkelt.

 

Harddisk:

Trenger du 150 GB til OS, progammer og spill? Her kan du spare ca 1500 kr på å velge 73,4 GB varianten av raptor serien. Riktignok er 150 GB utgaven litt raskere i tester, men merker man det i praksis...?

 

Minne:

Det du har foreslått er bra det. 1 GB brikker overklokker uansett dårlig, med mindre du har lyst til å punge ut 3k for EB brikkene til OCZ. Men sats på PC4000 brikker. Timings har nesten ingenting å si hvis du spiller med litt høy oppløsning og eyecandy. Det er noen som har testet dette, men jeg finner ikke linken akkurat nå.

 

DVD brenner:

Sjekk ut BenQ sin DW serie, de skal også være ganske bra.

 

Du kan faktisk kjøpe et vannkjølingsett for de sparetipsene jeg har gitt deg ;)

Lenke til kommentar
Angående ram er de du satte opp i 1 post bra nok, timingene er kanskje ikke så bra som på 2x512 sett enda men det er bedre med mer ram tror nå jeg.

5768116[/snapback]

 

Det blir enten 2x1gb ddr400 eller 2x1gb ddr500 , velger ikke mellom 1g bra og 2gb dårlig minne her for å si det sånn :)

 

Har fått litt blandet respons når det gjelder dette her. noen mener lavere timings er tingen, mens andre sier høyere klokkefrekvens er tingen :hmm:

Lenke til kommentar

timings har mindre å si i spill og generel bruk, men det hjelper en del i benching.

 

angående dfi og høy frekvens på 2*1gb brikker. mine EB brikker klokker vanligvis noe dårligere på dfi enn på asus fordi dfi ikke takler 1gb brikker på høy hastighet. om dette gjelder flere typer ocz brikker vet jeg ikke, men asus korta leverer nok overklokkingsegenskaper til den vanlige bruker.

 

sjekk denne tråden for litt info: http://www.bleedinedge.com/forum/showthread.php?t=15530

 

her har blant annet et par OCZ folk posta en del, og marcus har selv god erfaring med det jeg nevnte over. har snakka med han selv på mail angående dette.

 

så føre du bestemmer deg for ram og hk, tenk på dette.

 

edit: brikkene mine klarer minst 260mhz stabilt i memtest/prime, men i 3d programmer så fryser maskina seg i noen sekunder føre den tar igang igjen.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Spirre:Jeg har ikke tenkt å klokke minne noe særlig, hvis noe i det hele tatt, vil ha et mest mulig stabilt system. Cpu`klokk + gpu får holde :D

 

Kavorka:

 

cpu: Opty 165 kjører på 1,8Ghz, er vel litt voldsomt å klokke den til 2,6Ghz? Skal tenke over det though.

 

Hovedkort: Har hørt at mange har hatt problemer med ustabilitet med dfi kort, derfor går jeg for asus, som jeg har hatt i mange av mine pc`er :)

 

Skjermkort: Du har rett der, går jeg for ati så betaler jeg ikke 550kr for en mini-klokk som kan gjøres lett på egenhånd.

 

Hd`er: Mener å ha lest at man faktisk merket overgangen fra 74Gb raptoren til 150 versionen, den ser veldig bra ut på papiret hvertfall^^ Noen som kan bekrefte/avbekrefte dette?

 

Ram: Jeg skal spille på den høyeste oppløsningen jeg kan, dvs 1280x1024 på min 19Lcd. Forandrer det noe av det du skrev?Mener du timings er vikitgere på lavere oppløsninger?

 

takk for forslagene, alt er notert :thumbup:

Endret av asad
Lenke til kommentar
da kan du jo vurdere disse brikkene: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313461

 

de er vistnok veldig bra, klokker langt og er optimalisert til asus korta (i alle fall til premuim utgaven)

5768290[/snapback]

 

Har vurdert disse ja. Men prisen blir for drøy, koster nesten 1000kr mer enn de andre. Den 1000lappen blir rett og slett for mye. Har du lest noen tester/omtaler av de brikkene jeg linket til forresten? ( ocz pc4000 )

Lenke til kommentar

Da oppdaterer jeg den første posten ( med tips fra dere ) når jeg kommer tilbake fra jobb.

 

Takk for hjelpen så langt!

 

edit: Noen nevnte at kjølerne som følger med X2 serien er ganske bra. Vil det si en 4400 kan klokkes til 2,6ghz med standard vifte?

Endret av asad
Lenke til kommentar
Da oppdaterer jeg den første posten ( med tips fra dere ) når jeg kommer tilbake fra jobb.

 

Takk for hjelpen så langt!

 

edit: Noen nevnte at kjølerne som følger med X2 serien er ganske bra. Vil det si en 4400 kan klokkes til 2,6ghz med standard vifte?

5768531[/snapback]

 

 

Uansett så klokker opteron prosessorer bedre, og gir god ytelse for "lite" kroner.

Opteron 170 skal nok klokke forbi en 64 X2 4400

Endret av AztroM
Lenke til kommentar

CPU:

Jeg nevnte at kjølerene til dualcore opteronene er bra. De til X2 vet jeg ikke noe om. Og ja, mitt inntrykk etter å fulgt med i opteron DC overklokkingstråden her på forumet er at de aller fleste nye Opteron 165/170 klokker til 2,6 GHz. De er ganske så bra :) Jeg anbefaler deg å lese de siste 20 sidene så får du selv et inntrykk og kan gjøre din egen vurdering.

 

Hovedkort:

DFI kortene krever nok mer tweaking for å få stabilt, det er sant. Men når det er gjort så er de bra. Men for all del, ASUS kortet funker det og.

 

HD:

Fant en test her som gir en liten pekepinn. Det er en ganske dårlig test, men allikevel. Ikke store forskjellen synes jeg. Spesielt ikke i spill. En annen ting å tenke på er at til prisen for én raptor 150 kan du få to stk 73,4. Putter du de i raid 0 så må det da bli raskere...?. En annen ting er å tenke på er hvor mye tid man faktisk sparer. 1 s? 10 s? Går nok mye på psykologi i å ha det råeste tror jeg.

 

Minne:

Her er den minnetesten jeg snakket om. Jeg tror nok det samme gjelder i 1280x1024. Uansett vil en minnehastighet på 250 MHz med 3-4-4-8 timings gi bedre ytelse i spill enn 200 MHz med 2-3-2-5. 50 MHz høyere minnehastighet veier opp for den høyere latencyen.

Lenke til kommentar

Angående raptor 150 så vil du nok ikke angre på kjøpet. Den er utrolig rask og kjølig (jeg har god luftgjennomstrømning). Prisen er stiv, men det koster å være kar :)

 

Jeg hadde 2 36gb raptorer i raid0 før, og syntes 150 versjonen gir lik ytelse, om ikke bedre i noen tilfeller.

 

Lykke til med feit pc :D

Lenke til kommentar

edit: klarte å lage ny post istedenfor å redigere.

 

Kavorka: Du har kanskje rett angående raptoren. Må kanskje revurdere valget. Skal jo halvere den uansett, og dermed bare bruke 70gb som os, hvis "forrige gen" raptor på 74gb er ca like rask er jo valget klart.

 

Da går jeg for det minne jeg har valgt oprinnelig, virker som det mest fornuftige valget nå. Blir sikkert litt lettere å selge og når den tid kommer.

 

Skal se om jeg får tak i en opty 170, men det ser ikke ut som den er på lager noe sted :S

 

sliz3r: gf7900gt er nok ikke bedre enn x1900xt, har lest en del tester om akkuratt det der. Jeg må rett og slett vente til oblivion-bechmarks kommer ut, så bestemme da :)

 

Det som er igjen nå , som jeg fortsatt ikke er helt sikker på er strømforsyning. Hiper`n sies å være bra, enermax`en og , hva med tagan da?

 

Tagan psu, 580W

 

Hvordan er lydnivået i forhold til de andre psu`ene?

 

Og en annen ting jeg alltid er litt redd for:Er det noen kabler jeg har glemt å sette opp?Alle psu`er har vel 4 sata strømutganger( hvertfall de i 1000kr klassen )?

Endret av asad
Lenke til kommentar

PSU:

Her en veldig ny og bra test av diverse PSU'er. Kort sagt så er det Fortron-Source Epsilon 700W og Enermax Liberty 620W som utmerker seg. For meg virker det som de er like bra og da er det vel bare å gå for den billigste som er Fortronen. Men jeg bare skumleste gjennom fordi det er sent(gjeesp) og det var så mye å lese, øynene gikk i kryss :) Du får lese det litt nøyere i tilfelle jeg har oversett noe og se hvilken du selv tror er best.

 

Selv har jeg faktisk den Taganen 580 W du lurte på og jeg er kjempefornøyd. Det eneste negative med den er kanskje en litt ørsvak 12 V rail. Den startet på 12,30 V idle før jeg startet å overklokke. Nå ligger den på 12,09 idle og synker til 11,71-11,77 V ved load (både cpu og skjermkort). Men detter er innenfor +- 5% grensen og jeg har heller ikke merket at pc'n er ustabil. De andre railsene er fjellstabile. Jeg hører heller ikke noe til den, men så har jeg mye annet som durer da :cry: Den har skikkelig kvalitetsfølelse. Grunnen til at jeg kjøpte den var at jeg fikk tak i den brukt. Hadde jeg skulle kjøpt pc til 26000 så hadde jeg helt klart lagt i de få hundringsene ekstra og kjøpt en av to overnevnte. De er faktisk hakket bedre.

 

CPU:

mShop har 1 opteron 170 igjen ser jeg. Er veldig usikker på om den er verdt 800 kr ekstra da. Mitt inntrykk er at 165/170 klokker relativt likt, det avhenger mer av om du får en god stepping eller ikke. Det positive er et du får 10 multplikator istedenfor 9 som er på 165. Er jo ikke alle hovedkort som klarer så høy HTT som du trenger for å klokke 165. Jeg vet DFI klarer det, men ASUS vet jeg ikke. Skulle jo tro det når den har fått så bra kritikk. Sikkert noen andre her som vet.

 

Skjermkort:

x1900xt er helt klart bedre enn 7900 GT, les denne testen f.eks. Hvem som gir mest ytelse for pengene er en annen sak ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...