Gå til innhold

PlayStation 3 lanseres i november (PS3)


Anbefalte innlegg

Mine intrykk:

 

Først kan vi ta prisen på Blueray-platene, tror ikke de blir særlig mye dyrere, selv med dette utrolige beskyttelseslaget.

TDK solgte noen DVD'er med samme type beskyttelse, rett etter de var med å utviklet teknologien, da kostet DVD'ene 6,9 dollar for ti slike DVD'er fra TDK, uten dette beskyttelses-laget kostet ti dvd'er 5,9 dollar, ifølge hjemmesiden deres.

Da tror jeg ikke at prisen skal være så uoverkommelig som BD-motstanderene prøver å gi inntrykk av, når masseproduksjonen starter for alvor.

 

Om Blue-ray DRM'en er forbrukerfiendtlig vet vi ikke ennå, da den ennå ikke er ferdig. Sony vil gjøre alt i sin makt for å lage en beskyttelse som er veldig vanskelig å kopiere.

Det eneste vi vet så langt er at Don Eklund (sjef i Sony Pictures) sier at Sony-filmstudioene ikke har planer om å ta i bruk ICT (Image Constraint Token) på noen av deres produkter, i planlagt fremtid, som er lov på AACS'en til både HD-DVD, og BR. De håper å hindre folk i å kopiere HD-kopier på andre måter.

Dette er jo positivt, fordi det vil føre til at video i 1920x1080 ikke blir nedsamplet til 960x540, dersom du har analog (ikke HDMI-inngang) i TV'en, som endel av de første HDTV'ene manglet.

Mange har regnet med at de tidligeste HDTV-kundene skulle bli offer for dette, selv om TV'en er god nok.

 

PS3 Nettverk:

 

Noe annet Ken Kuturagi sa på denne konferansen var fryktelig intressant, da han snakket om PSP.

Der vil du snart kunne laste ned en ofisiell Sony PSOne emulator, og du vil da kunne laste ned gamle spill direkte til memory-stick, i tillegg til billig, så vil loadetidene være en saga blott.

Siden Sony har Intellectual Property, så vil nok være en veldig bra emulator.

 

PS3 er vistnokk bakoverkompatibel med både PS1 og PS2, så jeg blir veldig overasket om ikke lignende muligheter kommer på 'Playstation Network Platform' som er nettverket som SOE og Gamespy utvikler til PS3.

Med tanke på at nettverket skal være gratis, ifølge det lysbildeshowet som ble vist, så tipper jeg at Sony vil prøve å finansiere med PS1 og PS2-spill.

 

Harddisk driven:

Sony er vel den hardware-produsenten som er flinkest til å støtte Linux-comunityet mest.

Ligger mye gratis, og sample-kode på Sony Online sine Linux sider (http://playstation2-linux.com/) dersom du har lyst til å programere eller skripte egne programmer til maskinen.

Så at de lager støtte for Linux på HD'en var ikke overraskende, at det kommer med alle PS3'er var kjempeflott.

 

Locationfree:

PS3 kan brukes som server, og ene wireless acesspoint er reservert for PSP'en slik jeg forsto.

Locationfree, det betyr at en film kjøpt på nettet kan streames direkte fra PS3 HD'n til PSP'en, og du kan se filmen hvor som helst i hverden mens filmen er hjemme.

Tror dette er mye av hovedgrunnen til at det blir 'mandatory HDD', og ikke at det bare følger med en 60 GB HD. :)

 

Produksjonsproblemer:

Tror ikke Sony vil ha problemer med en million PS3'er i månden, dette er mindre enn ved PS1 og PS2, men tror ikke at det vil bli nok til alle ved release. :-/

Håper ihvertfall de begynner å produsere i god tid.

 

Annet:

Etter å ha hørt Super Audio CD, har jeg har lenge gått å vurdere om jeg skulle vente med nytt anlegg til PS3 kommer eller kjøpe ett slikt anlegg med engang.

Nå går jeg for billigeste løsning å venter på PS3.

Hvis dere har mulighet til å høre SACD, vil jeg absolutt anbefale dere å teste det ut.

 

Uansett, dette blir moro, tror releasedate blir et veldig kaos.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
60Gb holder ikke i massevis, i Hvertfall ikke et par år til. Det er allerede for lite..

 

Men like greit å bare kjøpe en ekstern disk senere. blir nok også billigere

5763625[/snapback]

 

Hva iallverden er det du har på diskene dine? Jeg sier meg enig i at en PC med 60gb er alt for lite for en som driver aktivt med pc, men på konsollen vil jeg mene at det ikke trengs så mye.. Jeg mener minnekortene har holdt leeeeeeenge og de er på 8-16mb.

 

Selv med demoer på optill 400mb så har du masseplass å rutte med, så jeg ser ikke problemet

Lenke til kommentar
60Gb holder ikke i massevis, i Hvertfall ikke et par år til. Det er allerede for lite..

 

Men like greit å bare kjøpe en ekstern disk senere. blir nok også billigere

5763625[/snapback]

 

Hva iallverden er det du har på diskene dine? Jeg sier meg enig i at en PC med 60gb er alt for lite for en som driver aktivt med pc, men på konsollen vil jeg mene at det ikke trengs så mye.. Jeg mener minnekortene har holdt leeeeeeenge og de er på 8-16mb.

 

Selv med demoer på optill 400mb så har du masseplass å rutte med, så jeg ser ikke problemet

5768780[/snapback]

 

For det første har jeg en del serier på diskene mine, har tilsammen 410gb, og dette (syns jeg) ikke er nok. når du tenker på at 2lags bluray plater holder 50gb så trenger man ikke mange platene for å komme opp i en såpass stor plasskapasitet

 

hah.. du skal ikke se bort ifra at du kan legge inn alle spilla dine på hdd'en slik at du kan loade dem rett derfra, noe ala "hdloader" som du får til ps2. Da korter du ned loadetiden drastisk og så slepper du å bytte spill hele tida. Dette er jo ikke annet enn praktisk. Når dette kommer til ps3 holder det ikke stort lenge med kun 60gb.

For min del kunne de ha kutta ut hdd'en, lagt ved et sony mmc (de skal fortsatt ha "minnelesere i fronten", mmc, FC?) på 1gb slik at man kan save games o.l. for så å kjøpe en annen ekstern hdd senere. da dette mest sannsynlig blir det billigste for brukeren.

Lenke til kommentar
Playstation 3 kommer til å ta av, må bare få kjøpt meg et HDTV til jul, sitter å venter på 1080p skal synke i pris, men har vist hørt at du så vidt kan se forskjell mellom 720p og 1080p.... :hmm:

5756734[/snapback]

Det er vel det at man må opp i større skjerm størelse føre man begynner å se forskjellen. Vil tru at de 100" som ble vist på årets Cebit messe fint ville gi deg et intrykk av de forskjellige oppløsningene. Samme blir vel med projectorer setterhvert som 1080p blir mer og mere vanlig der.

Lenke til kommentar
Haha. Du skal ikke se bort fra at du kan legge inn alle spillene dine på harddisken slik at du kan laste dem rett derfra, noe ala "hdloader" som du får til PS2. Da korter du ned tiden det tar å laste et spill drastisk og så slipper du å bytte spill hele tiden. Det er jo ikke annet enn praktisk. Når dette kommer til PS3 holder det ikke stort lenge med kun 60 GB. For min del kunne de ha kuttet ut harddisken og lagt ved et Sony MMC på 1 GB i stedet, slik at man kan lagre spill o.l. der, for så å kjøpe en annen ekstern harddisk senere. Tror dette mest sannsynlig blir det billigste for brukeren.

5769641[/snapback]

Ikke enig. De proprietære minnebrikkene du får til PS2 er jo rådyre sammenliknet med andre minnebrikker, regner ikke med at det blir noe bedre for PS3. Ikke er dem særlig brukervennlige heller, de går fulle hele tiden og flere spill kan kun lese fra den ene porten og du må drive å bytte brikkene hele tiden. Når det gjelder lån av spill så er det utrolig sjeldent jeg låner med en minnebrikke med lagrede scener sammen med spillet uansett. Personlig gleder jeg meg til å kunne slippe hele minnebrikkehysteriet én gang for alle, ved å bare kunne bruke harddisken.

 

For øvrig koster vel en 1 GB Memorystick minnebrikke omtrent det samme som en 60 GB harddisk eller hva?

 

edit: Vil bare legge til at det siterte innlegget er noe redigert...

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Ikke enig. De proprietære minnebrikkene du får til PS2 er jo rådyre sammenliknet med andre minnebrikker, regner ikke med at det blir noe bedre for PS3. Ikke er dem særlig brukervennlige heller, de går fulle hele tiden og flere spill kan kun lese fra den ene porten og du må drive å bytte brikkene hele tiden. Når det gjelder lån av spill så er det utrolig sjeldent jeg låner med en minnebrikke med lagrede scener sammen med spillet uansett. Personlig gleder jeg meg til å kunne slippe hele minnebrikkehysteriet én gang for alle, ved å bare kunne bruke harddisken.

 

For øvrig koster vel en 1 GB Memorystick minnebrikke omtrent det samme som en 60 GB harddisk eller hva?

 

edit: Vil bare legge til at det siterte innlegget er noe redigert...

5771857[/snapback]

 

Skal ikke lyve om at mms'ene er dyre, men det vil jo funke, tviler på at savegamesa blir så sinnsykt store. Og ja, jeg er enig i at ps2korta fyller seg opp veldig fort. Jeg ville tro at det var billigere for sony å legge ved mms isteden for en hdd, og så kan de som vil kjøpe hdd selv. Gleder meg til ps3 hd loader kommer, det blir gøy!

Lenke til kommentar
360 fortsetter bare den trenden vi har sett på PC i lengre tid, ledet an av skjermkortprodusentene: Høyere oppløsning på skjermbilde og teksturer.

Nå er det en del mer enn det som har skjedd; langt mer realistiske lys og skygge effekter, HDR rendering (noe som også er svært viktig for virkelighets følelsen). Programbare shaders som gir mer realistiske texturer og mange diverse effeker, diverse maping tekniker, mer og smartere bruk av polygons..

 

Uten tvil er fysikk veldig viktig, men du kan vel ikke si når du ser på forskjellen fra f.eks FEAR, HL2, Doom3 og til kommende UT2007 at renderingen har nådd topp punktet idag? Spesielt er Xbox360's HDR rendering et stort skritt fra forrige generasjon.

 

Vi vil nok se nokså forbedret og realistisk fysikk fra Xbox360 etterhvert og trolig mer så fra PS3, men slik jeg oppfatter du forespeiler det med veldig avansert og gjennomgående fysikk og veldig overbevisende AI tviler jeg på at vi vil se. Vi er nok ikke der heller med PS3, så det blir nok først og fremst rendering kvaliteten som får den største forbedringen.

Lenke til kommentar
60Gb holder ikke i massevis, i Hvertfall ikke et par år til. Det er allerede for lite..

 

Men like greit å bare kjøpe en ekstern disk senere. blir nok også billigere

5763625[/snapback]

 

Hva iallverden er det du har på diskene dine? Jeg sier meg enig i at en PC med 60gb er alt for lite for en som driver aktivt med pc, men på konsollen vil jeg mene at det ikke trengs så mye.. Jeg mener minnekortene har holdt leeeeeeenge og de er på 8-16mb.

 

Selv med demoer på optill 400mb så har du masseplass å rutte med, så jeg ser ikke problemet

5768780[/snapback]

 

noen X360 demoer er på over 1GB ( PGR3 hvertfall ) og de er bare 720p, hvis PS3 skal ha native 1080p spill så er de nok enda større. og videoklipp osv tar også drastisk mye større plass i HD kvalitet.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg tar maxprisen på $500 USD * 6,5 * 1,25 = ca 4000

 

Det kan jeg leve med, mins tidligere i tråden at utsalgsprisen for ps2 lå på ca 4500?

 

 

Titta fort på den linke, som forresten var super!

"Game boot from HDD ".. da får vi hdloader gutta. hurra ;D

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
Vi vil nok se nokså forbedret og realistisk fysikk fra Xbox360 etterhvert og trolig mer så fra PS3, men slik jeg oppfatter du forespeiler det med veldig avansert og gjennomgående fysikk og veldig overbevisende AI tviler jeg på at vi vil se.

5773044[/snapback]

Nå har du fått meg igang... ;)

 

Du får unskylde meg hvis jeg oppfattes som frekk, men jeg vil påstå at du er for snever i tankegangen. Altså, snever i den forstand fastlåst i dagens konvensjoner. Avansert fysikk er mer enn bare mange tønner som faller mellom noen stokker, eller glass som knuses og faller fra hverandre når du skyter på vinduet.

 

Regner med du har lekt med Gary's Mod i Half-Life 2 (hvis ikke, gjør det! ;) ). Har du prøvd å produsere en båt og sette den på vannet? Ja, den flyter, i motsetning til en metallkarusell som er for tung. Men har du lagt merke til at båten blir full av vann, som om det var hull i bånn? Og det har ikke noe å si hvordan du setter båten på vannet; den flyter uansett. Hva om fysikkmotoren beregnet oppdrift i forhold til fortrengt vannmengde (Arkimedes), og finner ut om den skal flyte eller ikke? Da kunne den vært lagd av metall, og likevel flyte. Men hvis du legger noe tungt i den ene enden, vil vannet renne inn og båten vil synke. Dette er ikke så langt unna det vi så i PhysX demo-videoene.

 

Eller hva når en bil blir sprengt? Det skjer jo i en rekke spill. Men det er like røtent i alle sammen. Hvorfor? Jo, bilmodellen (snakker 3D-rendring her nå) blir byttet ut med en forbrent bilmodell, og så lager man noen mer eller mindre imponerende flammeeffekter med bilmodellens senter som utgangspunkt. Disse flammeeffektene er spritebasert og disse flatene skjærer gjennom taket på bilen og gjennom bakken under, slik at man fint kan se skjæringslinja mellom flatene.

 

Se f.eks. på dette bildet: http://xboxmedia.gamespy.com/xbox/image/ma..._032404_001.jpg

 

Hva om bilen faktisk ble revet i stykker av eksplosjonen, og delene fløy i alle retninger? Og hva om flammeeffekten faktisk fant veien ut gjennom de åpningene som var, altså gjennom vinduer og steder hvor bilen har revnet opp? Hva om de hadde en dybde i stedet for en masse sprites?

 

Dette er ting man kan gjøre med den nye teknologien som kommer.

 

Det er også for snevert å tenke at bedre AI skal forhindre at NPC'er står og stirrer i veggen. Jeg snakker om mer enn at motstandere skal kunne samarbeide, tenke fryktelig taktisk, og være så innmari supertrente.

 

Jeg vil ha den oppførselen vi ville forventet oss i en gitt situasjon. Tenkt deg et GTA-ála spill. Du drar fram en gunner midt på gata. En eller annen kvinnestemme hyler "Oh my God, he's got a gun!", de begynner å skrike og kaster seg flatt ned på bakken når du begynner å skyte. Og så videre. Når man først er på GTA, hva skjer hvis du gjør noe tilsvarende der. Noen snur og løper, en og annen hyler litt, mens de som går på den andre sida av gata vandrer som om ingenting har skjedd. Selv de som akkurat har passert deg bryr seg ikke.

 

Er det ikke litt underlig at de ikke reagerer på at du denger en kar til en pulp på fortauet med et balltre? Er de virkelig så døve at de ikke hører et pistolskudd på 20 meters avstand? Eller at de ikke bryr seg om en som akkurat har blitt kjørt ned av den flotte brekksladden din?

 

Dette er ting som fint kunne vært forbedret med dagens teknologi.

 

Men den virkelig store gevinsten får man hvis man blander disse sammen. Hva snakker jeg om? Jo, NPC'er som kan beregne hvordan de skal bevege seg selv, ved hjelp av fysikkberegninger og AI som finner ut hva de egentlig vil oppnå. Tenk deg en soldat i andre verdenskrig som løper krumbøyd over et åpent område for å ta dekning bak en lav mur. Dette har selvfølgelig begynt å ta seg bedre og bedre ut i det siste, men overgangen fra "løpe krumbøyd"-animasjonen til "sette se ned inntil muren"-animasjonen er fremdeles dårlig. Hva om AI'en selv kunne bestemme seg for hvordan han skulle sette seg bak muren? Hva om overgangen til sittende stilling forplantet seg mye tidligere i bevegelsene mens han løp, kanskje flere skritt før han var framme? Er det ikke slik vi selv ville gjort?

 

Eller ragdoll? Ragdoll var veldig morro da det kom, og det gjorde kål på endel pussigheter som hadde herjet spill helt siden den store 3D-revolusjonen Quake (1). Men i den senere tid har jeg begynt å irritere meg over noen pussigheter her også. Hvordan kan det ha seg at en terrorist i Counter-Strike: Source bare løper videre etter at en granat sprenger 1 meter fra, mens en annen terrorist flagrer veggimellom pga. en granat som sprenger 5 meter unna? Jo, det har seg slik at den første ikke dør, men det gjør den andre. Og en terrorist som dør vil ikke reise seg opp igjen. Derfor kan de kjøre ragdoll på den. Hvorfor kan de ikke det på én som overlever. Jo, hvilken animasjon skal de spille av? Den for en person som ligger halveis over et gjerde? Eller den for en person som sitter opp etter en vegg? Eller den for en person som henger etter et bein fra en grein i et tre? De har ikke disse animasjonene. De kan ikke lage animasjoner for alle mulige positurer personer kan lande i etter å ha vært gjennom en ragdoll.

 

Men hva om AI'en selv visste hvordan den skulle bevege seg. Den visste hvordan man skulle reise seg opp fra liggende, eller kave seg ned fra et gjerde (å klatre ned fra et tre er kanskje litt for mye forlangt enda). Man kunne også påføre personen forskjellige fysiske trøkker, og resultatet ville bli en del av bevegelsen til personen. Man kunne fyre av en eksplosjon som nesten får personen til å miste balansen, eller skyte vedkommende i låret. Tenk deg en person som løper rundt et hjørne i en trang korridor, og løper så fort at han/hun må ta seg for på motsatt vegg, men benytter seg av sjangsen til å dytte seg videre i farta. Akkurat som vi ser på klaustrofobiske actionfilmer.

 

Er dette kun ønsketenkning? Er dette framtidsvisjoner? Ikke nødvendigvis. Sony-bigwig'en selv har sittet og sagt at de ikke skal ha animasjoner til personer, men at de skal kunne beregne bevegelsene sine selv. (Leste det i en artikkel fra Eurogamer, kan prøve å finne den hvis noen er interessert.) Ta og se gjennom Killzone 2 trailern fra E3 i fjor en gang til. Se etter på bevegelsene til personene der. Se på de soldatene som hopper ut fra det der flyvende kjøretøyet rett etter at de lander. Se hvordan han begynner å løpe mens han er i landinga. Sammnelikn med en soldat som hopper ut av en bil i Call of Duty. Se hvordan modellen er nødt til å spille ferdig "lande og reise seg opp"-animasjonen før den kan begynne å spille av "løpe"-aninmasjonen. Jada, jeg vet dette ikke er PS3-hardware, men det er det Sony har sagt vi kan forvente oss av PS3. Jeg gleder meg.

 

Tenk deg at du drar fram en gunner i GTA ørten på PS3. Karen foran deg snur seg og løper unna. Men ikke som en loddrett påle som løper i en halvsirkel for å kunne løpe vekk fra deg, men med en bevegelse som begynner med at personen snur overkroppen, løpebevegelsen begynner mens personen fremedeles kun er halvveis i snuoperasjonen, og hele tiden se han skrekkslagen på våpnet du har i hånda, helt til kroppen er i ferd med å snu seg helt.

 

Visjonært? Kanskje, men dette er revolusjonen jeg håper på fra PS3. Det kommer nok ikke i alle spill, men de som klarer å gjennomføre dette, vil sende sjokkbølger gjennom hele spillverdenen.

 

"Forhåndsvis post", ja. Dæven, dette ble langt... ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil heller si at jeg har en realistisk tankegang. ;) For å ta det eksemplet med den eksploderende bilen.. i et faktisk spill situasjon kan det raskt være mye annet som foregår; bilen ekslopderer, masse ekte fragmenter (objekter som spilleren kan omgås/påvirke med) slynges omkring, disse fragmentene påvirker andre elementer i spill verden som andre biler, trær, park benker etc som igjen oppløses til flere ekte fragmenter. Dette utvikles seg da raskt til flere 100 hvis ikke 1000-vis av fragmenter som ikke bare fysikken skal kalkuleres til, men også rendres. Dette er noe vi ikke i nærheten har prosseserings kraft til i dag (hverken CPU eller GPU) og selv om Cell virker ganske lovende, så kommer ikke denne fra en annen dimensjon med helt andre fysiske lover, og om det hadde vært tilfelle så ville rendering kraften uansett ha begrenset mulighetene. Man kan derimot ha en fancy partikkel system som blir utført i GPU'en som rendrer masse objekter av samme mesh som reagerer realistisk med hverandre, kosmetisk fysikk om du vil.

 

Som jeg har nevnt så vil ting bli bedre på disse områdene, men hvis du forventer deg slikt jeg beskriver ovenfor med den eksploderende bilen kommer du nok til å bli skuffet. Det var også dette jeg mente med veldig avansert og gjennomgående fysikk.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Jeg vil heller si at jeg har en realistisk tankegang. ;)

5774069[/snapback]

Vet jeg er håpefull, men vi får se hvordan det blir. :yes:

 

Dette utvikles seg da raskt til flere 100 hvis ikke 1000-vis av fragmenter som ikke bare fysikken skal kalkuleres til, men også rendres. Dette er noe vi ikke i nærheten har prosseserings kraft til i dag (hverken CPU eller GPU)

5774069[/snapback]

Det er jo bare et spørsmål om skalering. Mener ikke at man skal modellere ned til hver enkelt mutter. Man kan ha panser, bagasjelokk, dører, motor som noen deler, karosseri som noen deler, og med materialforvregning som vi også så i PhysX demoene. Det skal ikke nødvendigvis være så mye som å fylle en container i Gary's Mod med meloner og kaste en granat oppi, hvilket er den mest effektive måten å knele maskinen min på... :p

Lenke til kommentar
For det første har jeg en del serier på diskene mine, har tilsammen 410gb, og dette (syns jeg) ikke er nok. når du tenker på at 2lags bluray plater holder 50gb så trenger man ikke mange platene for å komme opp i en såpass stor plasskapasitet

 

hah.. du skal ikke se bort ifra at du kan legge inn alle spilla dine på hdd'en slik at du kan loade dem rett derfra, noe ala "hdloader" som du får til ps2. Da korter du ned loadetiden drastisk og så slepper du å bytte spill hele tida. Dette er jo ikke annet enn praktisk. Når dette kommer til ps3 holder det ikke stort lenge med kun 60gb.

For min del kunne de ha kutta ut hdd'en, lagt ved et sony mmc (de skal fortsatt ha "minnelesere i fronten", mmc, FC?) på 1gb slik at man kan save games o.l. for så å kjøpe en annen ekstern hdd senere. da dette mest sannsynlig blir det billigste for brukeren.

5769641[/snapback]

 

Nå tror jeg ikke Sony skal ta utgangspunkt i at folk har evi med serier som skal inn på disken som følger med, men jeg ser greia med HDLoader. Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerer, men blir HELE spillet lagt inn, eller bare viktige ting som deler av maps etc for å hindre loadetider osv?

 

Og en annen ting: en blu-ray disk kan holde opp til 54gb på en duallayer disc. Ingen ting sier at spillene vi får vil dra nytte av all plassen, eller for densags skyld å bruke dual-layer i det hele tatt.

 

Det er selvfølgelig en mulighet for at dette skjer etterhvert, men tror ikke de første spillene tar så skrekklig mye plass, selv i 1080p.

Lenke til kommentar
Nå tror jeg ikke Sony skal ta utgangspunkt i at folk har evi med serier som skal inn på disken som følger med, men jeg ser greia med HDLoader. Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerer, men blir HELE spillet lagt inn, eller bare viktige ting som deler av maps etc for å hindre loadetider osv?

 

Og en annen ting: en blu-ray disk kan holde opp til 54gb på en duallayer disc. Ingen ting sier at spillene vi får vil dra nytte av all plassen, eller for densags skyld å bruke dual-layer i det hele tatt.

 

Det er selvfølgelig en mulighet for at dette skjer etterhvert, men tror ikke de første spillene tar så skrekklig mye plass, selv i 1080p.

5776488[/snapback]

Hadde jeg vært spillutvikler så ville jeg sørget for å fylle opp hele plata. Det ville være et smart trekk for å hindre piatkopiering.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...