Gå til innhold

Kraftig streaming server


Anbefalte innlegg

Vi trenger en streaming server til pedagogisk bruk, som må kunne klare opp mot 30 sessions på en gang.

 

Ideèn er èn server mellom flere skoler, hvor disse pedagogiske filmene ligger på, som lærere kan logge seg inn på og enkelt spille av valgt film. Nettverket er midlertidig 40Mbit mellom skolene, men dette vil endres til 100. Noen tanker om specs på en slik server, og OS? Hvordan burde streaming prosessen foregå, hvilke løsninger er best for vårt behov, protokoller etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir langt mer tungvint om lærere skal laste ned hver enkelt film og lagre den lokalt, enn at man enkelt logger inn via et autentiseringssystem, klikker på en link og vips spilles filmen av.

Husk også at vi snakker om maksinpark på skoler, altså ikke uendelig lagringsplass, og at maskinene ghostes jevnlig.

 

On Demand streaming fra én server mellom flere skoler har vi kommet frem til at er den beste løsningen.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvor mye en trenger for streamin men ville nok hverfall satt noen scsi disker i raid for å økye diskytelsen litt, hvis 30stk skal streame samtidig trengs det vell litt cpu kraft og minne også.

5754285[/snapback]

 

 

tror det blir serial ATA disker siden økning er minimal, men kostnadene er store.

Lenke til kommentar

Vet du hva slags bitrate disse videosnuttene kommer til å bruke?

40Mbit connection og 30 sessions kan lett bli litt underdimensjonert hvis

det er snakk om høy bitrate... Eventuelt kan man benytte seg av multicast routing,

men da er man igjen avhengig av utstyr som takler dette.

Lenke til kommentar

Bitrate vet jeg desverre ikke enda da disse filmene finnes på VHS(de fleste) og skal over til et videoformat på data senere.

40Mb connection er bare midlertidig, i vår en gang endres dette til 100.

 

VideoAN(etter hva jeg har lest og prøvd) støtter ikke on-demand streaming.

Vi har testet ut Windows Media Stream som for øyeblikket støtter alle våre krav.

 

Har du noe estimat på hardware til en slik server?

Lenke til kommentar

30 sessions samtidig kan brått bli mye for disker hvis bitraten er høy :/

Siden filmene finnes på VHS nå, vil jeg anta at de skal rippes og codes i mpeg4, noe som vil tilsi en "ca" bitrate på <1Mbit. Regnestykket blir da som følger: 30Mbit=3,75MByte fordelt på 30 sessions.. Jeg vil anta at noen greie SCSI 15000rpm disker vil takle det uten nevneverdige problemer.

 

Merk at jeg faktisk aldri har testet noe lignende ut selv, så jeg antar alt:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...