Gå til innhold

Tester av nye vappo


Anbefalte innlegg

http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?...ype=test&id=933

 

Konklusion

Der er vidst ikke nogen tvivl om at Prometeia er vinderen i denne test. Prometeia køler væsentlig bedre en Vapochill™, hvilket vel er den vigtigste faktor for en overclocker, da det øger sandsynligheden for at kunne vride de sidste Mhz ud af systemet. ...

 

...Hvis man kigger på pris og ydelse, er der efter min mening ingen tvivl om at det er Prometia der bør stå under skrivebordet.

 

Prometeia systemet er grundet sin kraftigere kompressor, sikret en længere levetid i takt med at effektforbrugt bliver skruet i vejret af processor fabrikanterne.

 

De gange vi har haft muligheden for at snakke med Asetek har de fokuseret meget på erhvervs relaterede arbejdsstationer som deres hoved målgruppe, og knapt så meget på det private overclockere marked, hvilket kan være årsagen til de endnu ikke har et system der kan matche Prometeia i ydelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finner du pdf filen til kompressoren som Prometeia bruker. Den heter NL11F

 

http://www.danfoss.com/compressors/product...hz/n-series.htm

 

Her er pdf filen til Vapo kompressorene som heter

BD35F og BD50F.

 

http://www.danfoss.com/compressors/product...4v_dc/index.htm

 

Ta en titt i capasity (ASHRAE) tabellene og sammenlign.

 

Fabrikken som produserer Prometeia har erfaring men slik teknologi fra 1961.

 

Utdrag fra:

 

http://www.overclocking.dk/litteratur.asp?...d=883&type=test

 

Systemet produceres i samarbejde med Elcold Denmark ApS (www.elcold.dk), der meget apropos producerer frysere, hvilket de har gjort siden 1961! Man må sige at Chip-Con dermed har valgt en strategisk betydningsfuld og kompetent samarbejdspartner, med et veletableret produktionsapparat, logistik og et omspændende netværk af servicepartnere, spredt ud over det meste af kloden.

 

Tror nok de vet hvordan man skal få best mulig ytelse ut av en slik kompressor.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-25 22:55, skrev CFD:

Querty:


Du tester med den gamle Vapochillen.

Det er ikke fair , test med en nye.


Støynivå er VIKTIG for meg.

DESIGN



 

Ja ikke bare det, ikke glem vekt og strømforbruk.

Vapo er kanskje det beste valget for 90% av brukerene nå! Men ting kan selvfølgelig endre seg. En form for konkuranse er bedre en ingen konkuranse. Håper det kommer ennå flere aktører på markedet, da skjerper alle seg.

Men akkurat på dette med konkuranse, så virker ikke Nils G helt enig. Han vil visst at det bare skal eksistere Vapo og ingenting annet :razz:

Hvis Prometeia kjøpere er dumme,(for dårlig effekt i forhold til pris) hva blir da alle de andre som bare kjøper vanlig vannkjøling? *****lide? :lol:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-09-26 00:45 ]

Lenke til kommentar

Qwerty og Bøgge gå vogg ett annet sted. Deres korstog mot OCShoot og Nils G kan dere drive på med ett annet sted.

 

Jeg startet denne tråden for opplyse om hvor testene av den nye vappo'n ligger. PUNKTUM.....

 

Så kan alle vi andre som er litt mere åpne, lese de tilgjengelige testene og gjøre oss opp vår egen mening.

 

Etterhvert vil det komme sammenligningstester, THG (ikke det at jeg stoler 100% på de men..) har både Promoteia og Vapochill SE inne til test.

 

Overclockers har allerede testet Promoteiea og skal få mulighet til å teste vappo snart. Håper det blir på samme plattform slik at vi kan få en tilnærmet lik nøytral test. Går ut ifra at de har beggynt og lese bruksanvisninger nå :smile:

 

Edit: noen få små typoer!

 

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-09-26 01:32 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-26 01:27, skrev Shepherd:

Qwerty og Bøgge gå vogg ett annet sted. Deres korstog mot OCShoot og Nils G kan dere drive på med ett annet sted.


Den måten Nils G testet mener jeg er helt galt. Blir det samme som om Ford Norge skulle ha testet en Honda. Det blir helt galt. Han har jo ikke noen bilder av andre produkter og nevner ikke noe annet en negatift kritikk. Det er det jeg reagerer på. Kommendete bare testen og de var Qwerty som er veldig frampå. Jeg er ikke enig med Qwerty med de tallene han kommer med. Kan hende at Vapo er bedre, men da må det være en fear test.

Lenke til kommentar

Da folk som _aldrig_ har set vores nye produkt er begyndt at udtale sig direkte forkert om det, har vi valgt at skrive dette indlæg.

 

Først af alt, kompressorvalg siger ikke andet end om kompressorens ydelse og _intet_ om kølesystemets ydelse. Der kan justeres meget på flow, kapillarrør, fyldningsmængde etc. hvorfor kompressorydelse ikke er lig den ydelse du ser på dit kølesystem.

 

I forhold til den gamle VapoChill er der sket væsentlige ændringer, hvorfor der IKKE kan drages nogen paralleller til disses performance. Folk der alligevel sammenligner, ønsker enten at stille VapoChill i et dårligt lys, eller er uvidende om såvel køling som vores nye produkter.

 

Den nye SE kan fjerne omkring 130W ved minus 5'C og den nye PE kan fjerne omkring 160W ved minus 5'C. Disse værdier er målt i bunden af fordamperen. Disse tal kan under ingen omstændigheder sammenlignes med data for en kompressor, men kan selvfølgelig kun sammenlignes med et andet kølesystem, hvor man måler på samme måde.

 

Ellers svarer det til at sammenligne en hel bil med en motor alene... Man kan jo ikke bestemme en bils tophastighed ud fra motoren alene.

 

VapoChill kølesystemerne er i stand til at fjerne mindst lige så meget varme som alle konkurrenter det være sig daværende som nuværende (Vi har selv målt på alt hvad der findes) Muligvis vil fordampertemperaturen være en smule højere på en VapoChill, idet vi ikke har valgt en meget stor kompressor.

 

Grunden til vi ikke har valgt en meget stor kompressor skal findes i følgende:

 

1. Vægt - VapoChill vejer op til 10kg mindre end andre løsninger

 

2. Størrelse - VapoChill er det absolut mindste og mest integrerede kompressor-kølesystem der nogensinde har være på markedet

 

3. Design - Ved at bruge en lille kompressor, mener vi, at man kan opnå et væsentligt bedre design, og ikke behøver to metalkasser ovenpå hinanden, som alle andre løsninger har gjort hidtil.

 

4. Features - ved at bruge en 12V kompressor, er det muligt at styre kompressorens performance/støjniveau via. software/ChillControl, diagnosticere kølesystemet via kompressorens elektronik/ChillControl etc. Der er ikke mulighed for at få stød, idet der kun er 12V til stede, så alt i alt ser vi dette som en mere elegant løsning.

 

5. Strømforbrug - under fuld ydelse bruger vores nye systemer ca. 100W (!) mindre end andre løsninger.

 

6. Performance - asetek har i samarbejde med ASUS, VIA med flere testet rigtig mange CPU'er, bundkort og forskellige kølesystemer, og det viser sig gang på gang, at -15'C er rigeligt til at opnå max CPU-speed. Internt viser vores forsøg, at man skal helt ned omkring -200'C før der kan ses nogle signifikante hastighedsforbedringer over -15'C/-25'C. Dette er også det man kan se med LN2, hvor man kan opnå højere CPU-hastigheder. Til gengæld kommer der begrænsninger på bundkortet, i form af øget signalstøj fra motherboard Chipset pga. FSB overclocking etc. Alt i alt mener har vi dokumenteret internt, at en der er ingen grund overhovedet til at bruge en større kompressor... (Hvis ikke vi mente dette var sandheden, ville vi naturligvis bare have brugt en større kompressor, idet der er plads etc. i kabinettet).

 

7. Vi tror på, at det er CPU-speed der tæller, og ikke hvad der står i displayet. I øvrigt hvis folk ønsker det, laver vi jo en PE som køler ned til -30'C.

 

8. Pris - VapoChill er de absolut billigste kompressorkølesystemer der nogensinde har været på markedet. SE koster stort set ikke mere end vandkøling...

 

9. ChillControl - med en fuld integration af kompressoren har vi udviklet en ChillControl som kan styre performance, støj fra køleenhed, støj fra kabinet, køling af harddiske, måling af kabinettemperatur etc.

 

Vi respekterer selvfølgelig, at nogle kunder prioriterer udfra andre ting end det vi designer/udvikler udfra, og derfor er det jo godt for disse, at der findes andre løsninger på markedet. Der findes jo kunder som køber bil alene udfra hvad der står i speedometeret.

 

Om man kan li' VapoChill eller ej er et spørgsmål om smag og dermed subjektive ting. Ovenstående er dog facts, og står ikke til diskussion. Folk der udtaler sig anderledes om punkterne 1 - 9 taler ikke sandt.

 

______________________________________

asetek Inc.

Saltumvej 27

9700 Broenderslev, Denmark

Phone: +45 9645 0047 (GMT +01:00)

Fax: +45 9645 0048

Web: http://www.asetek.com - http://www.vapochill.com

 

 

[ Denne Melding var redigert av: asetek Inc. på 2002-09-27 14:33 ]

Lenke til kommentar

Det er mere feil i Asetek sitt innlegg enn i en gjennomsnitts artikkel på Tomshardware!!!

 

Piss meg i øret, jeg driter i evoporator temperaturene deres. Det som teller er cpu diode temp.

 

Her er temperaturene som Hexus.net fikk på den nye Vapo PE:

 

http://www.hexus.co.uk/review.php?review=427&page=5

 

.....resulted in a Windows load temperature of around 16 -18c. ....

 

(mellom 16 og 18 pluss grader celsius)

Virkelig temperatur er ofte ca 20 til 30 grader c over evoporator temp. Jeg kan regne ut hvor mange watt load det var senere hvis dere vil.

 

Asetek og Nils G unngår selvfølgelig å nevne cpu temperaturene. Høres ikke like rått ut med 18 grader C. Tenk om vanlige kjøleribber skulle testes på samme måten.

 

Forskere har visst i over 50 år at cmos brikker kan kjøres gradvis raskere ved lavere temp.

 

Lavere temp. = fler MHz , alltid

 

Statisk testing er mest pålitelig. Alle prosessorer når forskjellig hastighet. Også de med samme stepping og dato.

Lenke til kommentar

Enda en sammenligning av gamle Vapon og Prometeia.

Det er ikke stor forskjell mellom den nye og den gamle Vapochill.

 

http://www.blargoc.co.uk/reviews/prometeia...pt2/page3.shtml

 

A stand-alone thermal probe placed between the CPU and the micro cooler. The room I was testing while not cold was reasonably well ventilated with an ambient temperature in the low 20's. Temperatures at load reached -26c while at idle it would drop to -35c. ....

 

...Compare this to a Asetek Vapochill running at the same clock speed and you could expect numbers in the region of +20c, and even after the recent price cuts Vapochills still cost more than the Prometeia, making them a very poor choice,....

 

 

Jeg tror overklokking.no og ocshit sitt forum er de eneste forum i verden nå hvor folk fortsatt tror at Vapochill er utrolig rått.

Lenke til kommentar

Til asetek Inc.

 

Grunnen til at jeg reagerte på Ocshoot sin test av deres nye Vapochill var hvordan de snakket dritt om andre produkter uten og vise til bilder eller tall på hva de andre systeme klarer. Det Nils G sier stemmer helt sikkert det, men for meg virket som som han måtte finne mest mulig negative ting om tilsvarende produkt for og fremmes deres produkt. Jeg har ikke noe imot deres produkter og jeg ville ha valgt deres produkt framfor andre sine løsninger som finnes i dag. Har også en Vapochill som har det meget bra.

 

Off-Topic:

 

Quote:


Den 2002-09-27 11:17, skrev asetek Inc.:

I forhold til den gamle VapoChill er der sket væsentlige ændringer.


 

Reiner med at disse endringene er gjort på selve kompressoren og lurer på om dere vil legge ut vilke endringer som er gjort. Har en gammel Vapochill (Forige modell) og min mor jobber på et firma som driver med kjøling/inneklima. Siden hun jobber der kunne jeg fått kjøleteknikkeren til og gjort endringene.

Lenke til kommentar

OcShoot har valgt at lave Deres test som de har. Det kan man være enig eller uenig i - det har vi ingen indflydelse på. Der er sikkert gode grunde til, at De har gjort som De har. Uanset om konkurrenten var blevet draget ind i konklusionen eller ej, mener vi dog, at testen taler for sig selv.

 

Det jo tydeligt, at der er folk herinde der ved mere om vores nye produkter og termisk acceleration end vi selv gør, hvilket vi finder meget interessant :smile: Vi kan kun sige, at vi har svaret på alle disse påstande i indlæg #32.

 

Alle der køber en af de nye VapoChill's vil se, at alt vi har informeret/oplyser om er sandt. Der er jo ingen reviewers af det nye produkt som har sagt, at vi ikke lever op til hvad vi stiller folk i udsigt - tværtimod.

 

Der er sikkert nogen som mener, at vi har bestukket hele verden, at vi lyver etc. men disse og alle andre beskyldninger hænger tomt i luften, og vi ønsker ikke at kommentere enkeltpersoners indlæg, idet vi tror på, at folk selv kan vurdere sagligheden og objektiviten i disse svar, og på baggrund af dette danne sig en mening.

 

Nogle kan li' VapoChill og andre kan ikke - det har vi det helt fint med. Sådan er det jo med alle produkter uanset god presseomtale, tilfredse kunder etc.

 

Angående forbedringer, har vi lavet mere end 30 forbedringer over det gamle produkt. De kan findes på en liste på vores web site. Angående de specifikke ændringer på kølekredsen anbefaler vi, at man tager et kig i vores forum om et stykke tid, idet vi er overbeviste om, at andre brugere hurtigt ville beskrive ændringerne specifikt.

 

Hvis man går efter det mest ekstreme køling, og er ligeglad med alt andet, skal man nok ikke købe VapoChill, men LN2 eller lignende. Vi har arbejdet på at lave den bedste totalløsning, med gode løsninger på alle facetter inkluderet i et kompressorbaseret kølesystem. Vi mener selv, at vi har det bedste og det billigste køleprodukt.

 

------------------------------------

asetek Inc.

Saltumvej 27

9700 Broenderslev, Denmark

Phone: +45 9645 0047 (GMT +01:00)

Fax: +45 9645 0048

Web: www.asetek.com - http://www.vapochill.com

 

[ Denne Melding var redigert av: asetek Inc. på 2002-09-30 10:57 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 10:34, skrev asetek Inc.:

Angående de specifikke ændringer på kølekredsen anbefaler vi, at man tager et kig i vores forum om et stykke tid, idet vi er overbeviste om, at andre brugere hurtigt ville beskrive ændringerne specifikt.


 

Jeg tviler på om brukerne kan like mye som dere og har ikke lyst til og ødelegge min Vapochill, men skal ta en tur og se hva jeg finner.

Lenke til kommentar

Største bakdelen med hele greia er jo at det er kun prosessorn du får kjølt ned resten må du invistere i en heftig vannkjøling til for hva er vitsen med minus 20 på prosessorn når ikke resten henger med.

Synest det er veldig dårlig at de ikke er i stand til å lage systemet slik at du kunne koble til kjøler for grafikkort og nb

Lenke til kommentar

Vel, har var det en del saftige meninger kan man si!

For http://www.overklokking.no er det uvesentlig - om vi kan få til en test av Vapochill og Prometeia (separat og mot hverandre), vil vi se på hva systemet klarer uavhengig av hva andre har klart. Det lover vi! :smile:

 

Jeg skal si fra om og når vi får dette til, og inviterer Asetek til å diskutere dette med meg. :wink:

 

Mvh. Vidar Fagerjord, daglig leder ved http://www.overklokking.no

 

PS: det er en del useriøsitet i denne tråden. Jeg oppfordrer alle til å huske på retningslinjene, som klart sier at man skal holde en høflig tone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...