Gå til innhold

Er skjermkort videokort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjermkort og TV-kort er to forskjellige kort:

 

* Skjermkort er en videoadapter for 2D, samt en grafisk prosessor for 3D. De fleste skjermkort har også støtte for utgang til bruk på TV (f.eks S-Video) i tillegg til utgang for flere skjermer.

 

* TV-kort er et kort med intergrert TV-tuner slik at du kan digitalisere TV-signalet å se dette på PC'en istedefor vanlig TV, samt gjøre opptak av på PC i MPEG-2 eller DivX/XVid.

 

Men tar jeg ikke helt feil har AIW (All-In-Wonder) skjermkort TV-tunere, og kan dermed kalles en hybrid av skjerm- og TV-kort.

ViVO er Video-In/Video-Out, men hva bruksområdet for dette er og hvordan dette fungerer, vet jeg ikke.

Men generelt sett kan du si at skjermkort er en video-ut-enhet, mens TV-kort er en video-inn-enhet.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

video kort kan også være ett eget videokort, som står i en annen "slot" enn grafikkortet. fex et videokort med video inn/ ut som er spesielt laget for videoredigering.

 

min pc kom med et videokort innstallert, som er spesielt beregnet på videoredigering.det har en egen mpeg dekoderchip, og mye annet i hardware som jeg ikke har peiling på.

Lenke til kommentar

Skag1: Er videokort det samme som TV-kort?

 

Jeg trodde at videokort, skjermkort og grafikkort var synonymer som ble brukt om hverandre, mens TV-kort er en helt annen greie.

 

Tidligere skillte man på skjermkort (2D) og grafikkaksellerator (3D), og disse var to forskjellige kort, men etter at 2D-kort og 3D-kort ble slått sammen så har jeg hatt inntrykk av at alt ble kallt skjermkort, grafikkort eller videokort.

Lenke til kommentar
Skag1: Er videokort det samme som TV-kort?

 

Jeg trodde at videokort, skjermkort og grafikkort var synonymer som ble brukt om hverandre, mens TV-kort er en helt annen greie.

 

Tidligere skillte man på skjermkort (2D) og grafikkaksellerator (3D), og disse var to forskjellige kort, men etter at 2D-kort og 3D-kort ble slått sammen så har jeg hatt inntrykk av at alt ble kallt skjermkort, grafikkort eller videokort.

5738648[/snapback]

 

 

Det er det samme inntrykket jeg sitter med.

Hører selv mest om skjermkort og grafikkkort.

Lenke til kommentar

Når jeg hører "videokort" tenker jeg på proffesjonelle kort beregnet på videoredigering og videoproduksjon med hardwarestøtte for enkoding av MPEG2 o.l. - ikke et vanlig 2D/3D skjerm/grafikkort beregnet på desktop- og spillbruk.

Men de nye skjerm/grafikkorta støtter vel sånt nå (ViVO?), men i gamle dager var det vel større skille mellom disse to typer kort. I mitt hode henger ordet "videokort" igjen fra gamledager. :)

 

Men jeg antok at trådstarte egentlig mente/tenkt på forskjellen mellom skjerm/grafikkort og TV-kort, siden det er de to typer kort folk flest bruker :)

"Videokort" blir vel litt i samme gata som CAD-korta; spesifike bruksområder og kjøpere med spesifike behov.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...