Gå til innhold

Laptop til jente


Evju

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente som er på jakt etter en billig laptop, til under 7000, gjerne godt under ;)

 

Jeg skal bruke den til tekstbehandling (i hovedsak) og surfing.

 

Minimum spesifikasjoner:

512MB minne

Godt tastatur (stort)

DVD/CD-RW

Ikke ubrukelig skjerm

 

Har sett på Dell Inspiron 1300 med disse spesifikasjonene:

Pentium M 735, 1,73GHz

512MB minne

15,4" WXGA 1280*800

DVD+/-RW

 

Ser også at den har en D-Sub skjermutgang. Går det an å koble den til stereoanlegg?

 

Er det noen som har noen erfaringer med tastatur og skjerm på denne? Ser det ut som et godt kjøp, eller vil dere anbefale en annen pc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ann å koble alle pcer til stereoannlegg, du bare bruker en 3,5mm jack-2x RCA kabel. Den får du kjøpt hos clas ohlson og diverse andre steder. Og har du et minimumskrav for GHz på cpu?

 

Ellers ser den bra ut den du har.

Endret av spyro
Lenke til kommentar
Det går ann å koble alle pcer til stereoannlegg, du bare bruker en 3,5mm jack-2x RCA kabel. Den får du kjøpt hos clas ohlson og diverse andre steder. Og har du et minimumskrav for GHz på cpu?

 

Ellers ser den bra ut den du har.

5737877[/snapback]

 

Det er ikke verre nei! Trodde D-sub var fryktelig vanskelige saker jeg ;)

 

Ingen minimumskrav til GHz, men synes jo 1,73 hørtes bra ut da :)

 

Noen som har førstehånds-erfaring med den Inspiron 1300-saken eller noen andre meninger?

Lenke til kommentar

Flott PC du har valgt, Evju! Den koster kr 6.381,- hvis du tar 1 stk minnebrikke på 512 Mb, det største batteriet og 90 dagers henteservice. Det er greit å ha en ledig plass til en minnebrikke. Du kan enten kjøpe en på 512 Mb fra Komplett nå, eller kjøpe en større minnebrikke senere.

 

Dette er et godt valg!

Endret av UllForEver
Lenke til kommentar
Flott PC du har valgt, Evju! Den koster kr 6.381,- hvis du tar 1 stk minnebrikke på 512 Mb, det største batteriet og 90 dagers henteservice. Det er greit å ha en ledig plass til en minnebrikke. Du kan enten kjøpe en på 512 Mb fra Komplett nå, eller kjøpe en større minnebrikke senere.

 

Dette er et godt valg!

5738022[/snapback]

 

Takk for det :) Eneste jeg lurer på er hvordan skjerm og tastatur er? Altså brukervennlighet... :hmm:

Lenke til kommentar

Dsub og vga er akkurat det samme :).

 

Men ja - om du tar dell-maskina, sørg for å gjøre et par ting.

 

Dropp ALT av service og support de tilbyr som on-site service i 3 år osv. Det koster mye mer enn det smaker - og du har uansett reklamasjonsrett på produksjonsfeil som betyr at du får rettet de samme feilene gratis.

 

Ikke kjøp noe annet enn maskina hos dell - tilbehør koster rimelig mye der.

 

EDIT: Denne er forøvrig en god konkurrent til dellen:

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=41875

 

Kraftigere prosessor, bedre grafikkort og høy skjermoppløsning samt at jeg stoler mer på mpx.no enn jeg gjør på dell :).

 

Fujitsu Siemens er i tillegg svært gode når det gjelder kvalitet på maskina etter min erfaring.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Er ikke det VGA? Og spørsmålet mitt blir det samme: Er det mulig å koble D-sub til stereoanlegg eller TV (og få et ålreit resultat)?  :yes:

5738083[/snapback]

 

D-Sub/VGA har ikke noe med lyd å gjøre. For å koble PC'en til stereoanlegget tar du en kabel fra lydutgangen på PC'en (som regel hodetelefonutgangen) til stereoanlegget.

Lenke til kommentar

D-SUB er vel kontakten, mens VGA er signalet.

Men uansett, D-SUB kan man ikke koble til stereoanlegget, siden det ikke kommer noe lydsignal ut ifra skjermutgangen.

Regner med maskina kommer med S-Video, og da er det en smal sak å koble den til TVen. Resultater er så som så, men for å se film så er det greit nok. Spør om det når du får maskina, så er det enklere å hjelpe deg ;)

 

Men for å koble til lyd så bruker du en sånn.

PIE_3.5_RCA6MM.JPG Som er standard på alle maskiner.

Lenke til kommentar
EDIT: Denne er forøvrig en god konkurrent til dellen:

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=41875

 

Kraftigere prosessor, bedre grafikkort og høy skjermoppløsning samt at jeg stoler mer på mpx.no enn jeg gjør på dell :).

 

Fujitsu Siemens er i tillegg svært gode når det gjelder kvalitet på maskina etter min erfaring.

5738245[/snapback]

 

Takker for tipset, Alastor :)

 

Men hvordan er denne maskinens brukervennlighet da? Og er ikke Fujitsu Siemens kjent for å ha svak konstruksjon? Det viktigste med maskinen jeg skal kjøpe er at den skal være god å skrive på...

Lenke til kommentar

 

Takker for tipset, Alastor :)

 

Men hvordan er denne maskinens brukervennlighet da? Og er ikke Fujitsu Siemens kjent for å ha svak konstruksjon? Det viktigste med maskinen jeg skal kjøpe er at den skal være god å skrive på...

5738751[/snapback]

 

Vi har kjøpt 6 stk Fujitsu Simens (V2040) på jobb de siste 6 mnd, hadde noe tull med at de fjusket litt på tastaturet. Dette ordnet seg raskt, etter en telf med FS support det var bare en bios oppdatering så funket alt helt supert. Jeg jobbet litt på noen skoler i fjor der kjøpte vi 12 stk FS de har virket 100 % :w00t:

 

Så jeg kommer til å kjøpe flere FS bærbare :thumbup:

Lenke til kommentar
D-SUB er vel kontakten, mens VGA er signalet.

Men uansett, D-SUB kan man ikke koble til stereoanlegget, siden det ikke kommer noe lydsignal ut ifra skjermutgangen.

Regner med maskina kommer med S-Video, og da er det en smal sak å koble den til TVen. Resultater er så som så, men for å se film så er det greit nok. Spør om det når du får maskina, så er det enklere å hjelpe deg ;)

 

Men for å koble til lyd så bruker du en sånn.

PIE_3.5_RCA6MM.JPG Som er standard på alle maskiner.

5738385[/snapback]

 

Akkurat det jeg sa.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for noen dager siden En Dell Inspiron 1300 til en veninne av mg og til nå så funker den utmerket! bra tastatur, grei skjerm..Kort sagt: Hvis du skal ha den til å skrive på, web, litt film titting så er den go gang! ;) Jeg valgte 6-cellers batteri som holder ca. 4timer..:) Eneste jeg kommer på nå etter et par dagers bruk som negativt er at fordi jeg valgte 14,1" skjerm ser den litt "gammeldags" ut..Det vil si at skjermen ikke fyller hele platen på pcen..er bare litt utseende messig pirk..

Lenke til kommentar

Fujitsu-Siemens Amilo PRO V2045 WXGA

 

Denne er supertilbud på mpx.no i helgen - koster nå bare 6990,-

 

Veldig bra spesifikasjoner her - Centrino prosessor på 1.73 ghz , 512 mb ram, 15.4" widescreen skjerm, X300 grafikkkort med dedikert skjermminne på 128mb, rask 80 gb harddisk på 5400 rpm , dvdbrenner, integrert trådløst nettverkskort og batteri som holder i ca 3 timer.

 

 

 

Kanskje et av de beste tilbudene på pcer under 7000,- for tiden ...

Lenke til kommentar
Fujitsu-Siemens Amilo PRO V2045 WXGA

 

Denne er supertilbud på mpx.no i helgen - koster nå bare 6990,-

 

Veldig bra spesifikasjoner her - Centrino prosessor på 1.73 ghz , 512 mb ram, 15.4" widescreen skjerm, X300 grafikkkort med dedikert skjermminne på 128mb,  rask 80 gb harddisk på 5400 rpm , dvdbrenner, integrert trådløst nettverkskort og batteri som holder i ca 3 timer.

 

Kanskje et av de beste tilbudene på pcer under 7000,- for tiden ...

5740343[/snapback]

 

Det er "bare" 64mb dedikert skjermkortminne iflg mpx. Noen som vet noe om støynivået på denne??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...