Gå til innhold

Død PSU etter modifisering. Hva har røket?


Anbefalte innlegg

Jeg har modifisert en strømforsyning for å bruke den som 12V forsyning til batterilader og har koblet PS-ON direkte til jord siden forsyningen har bryter(starter da opp når bryteren slås på). Har også satt en 10Ohms, 20W motstand på 5V-utgangen. Så langt alt vel og forsyningen gikk fint inntil jeg loddet på plass banan-terminaler på utgangen. Klarte da tydeligvis å lage kortslutning mellom jord og vdd så nå er forsyningen helt død...

Har noen en ide om hva som har gått i stykker og ev. en løsning på dette problemet?

 

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har modifisert en strømforsyning for å bruke den som 12V forsyning til batterilader og har koblet PS-ON direkte til jord siden forsyningen har bryter(starter da opp når bryteren slås på). Har også satt en 10Ohms, 20W motstand på 5V-utgangen. Så langt alt vel og forsyningen gikk fint inntil jeg loddet på plass banan-terminaler på utgangen. Klarte da tydeligvis å lage kortslutning mellom jord og vdd så nå er forsyningen helt død...

Har noen en ide om hva som har gått i stykker og ev. en løsning på dette problemet?

 

Takknemlig for svar.

5730224[/snapback]

 

 

Sitter det ikke en-veis dioder i Psu'en a, som skal ryke ved sånne uhell?

 

Sorry off topic, men du har ikke koplings-skjema/tegning på modden a?

 

Leiter etter akk det der :D

 

Mvh

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har gjort omtrent som her.

 

Etter videre undersøkelser ser det ut som om jeg har vært litt sleivhendt med loddetinnet og kortsluttet noen komponenter også. Har nå fjernet tinnet og da reagerer viften i en brøkdel av et sekund npr jeg slår PSUen på, men så er det helt stille. Ingen svidde komponenter og ingen morsom lukt...

Ser ut til at alt er i orden å vekselspenningssiden, men derfra er det litt vrient å probe.

Noen tips?

 

Per Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...