Gå til innhold

Demonstrerte fire-kjerners CPU


Anbefalte innlegg

AMD avslørte også planene med en annen ny prosessor som har fått kodenavnet "Woodcrest", som skal øke ytelsen med 80%,

 

http://itpro.no/art/8920.html

 

måtte bare fyre opp under

5721530[/snapback]

 

Intel, ikke AMD. Men det stod feil også i artikkelen

..Den nye teknologien som ligger til grunne for Intels prosessor er mikroarkitekturen "Core", og ved bruk av denne skal prosessorene klare å yte 40% mer enn dagens Pentium prosessorer, og bruker 40% mindre strøm.

 

Prosessoren er tiltenkt bruk i bærbare, desktop- og spill-maskiner samt servere.

 

AMD avslørte også planene med en annen ny prosessor som har fått kodenavnet "Woodcrest", som skal øke ytelsen med 80%, og senke strømbruket med 20%, sammenlignet med en 2.8 ghz Xeon prosessor. Denne prosessoren er spesielt laget for tjenere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artikkel:

AMD avslørte også planene med en annen ny prosessor som har fått kodenavnet "Woodcrest", som skal øke ytelsen med 80%, og senke strømbruket med 20%, sammenlignet med en 2.8 ghz Xeon prosessor. Denne prosessoren er spesielt laget for tjenere

 

Det står jo at det er AMD Som kommer med woodcrest:S

 

Greit med skrivefeil, men kan noen gi link til der det står riktig?

Endret av Peer6548
Lenke til kommentar

Leste et intervju med en fra AMD der han sa at noen ganger kommer de til å ligge foran teknologisk (f.eks det siste året), og noen ganger kommer de til å ligge litt bak (siste halvåret av 2007 trolig). sånn er det bare. man kan ikke regne med at AMD skal kunne å ligge foran hele tiden.

Jeg tror og håper at den nye arkitekturen til amd i 07 kommer til å bli like god eller bedre enn Intels (gjentar meg litt her) :whistle:

Lenke til kommentar
Artikkel:

AMD avslørte også planene med en annen ny prosessor som har fått kodenavnet "Woodcrest", som skal øke ytelsen med 80%, og senke strømbruket med 20%, sammenlignet med en 2.8 ghz Xeon prosessor. Denne prosessoren er spesielt laget for tjenere

 

Det står jo at det er AMD Som kommer med woodcrest:S

 

Greit med skrivefeil, men kan noen gi link til der det står riktig?

5723049[/snapback]

Merk at det bare er ITPro sin artikkel som har denne skrivefeilen. HW sin artikkel som denne tråden omhandler skriver ikke noe sånt. Artikkelen til HW har en link til kilden sin The inquier der det står om Intels Woodcrest:

By the end of the month, Intel will ship "Dempsey," which is the follow on to "Paxville" aimed at dual-processor servers. In the third quarter, Intel will then ship a follow on to Dempsey called "Woodcrest" that uses the new "Core" architecture. The Woodcrest chips will slot into the same servers using Dempsey, which should make for a quick transition, according to Intel.

 

Et søk på "Woodcrest core" på google gir en rekke resultater med intel i navnet. Blandt annet en del presentasjoner av veikart fra Intel.

 

For å dra frem et eksempel:

0,2600,64526,00.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror det kan ta lang tid før AMD klarer å komme med noe tilsvarende eller bedre enn 4. Med tanke på at AMD ser ut til å tape ytelsetronen ganske kraftig og at frekvensene er stadig vanskeligere å øke så tror jeg AMD kommer til å gå tilbake til sin gamle styrke: Kongene på budsjettprosessorer. Nå tror jeg er tidspunktet man bør selge sine AMD-aksjer og kjøpe aksjer i Intel.

5720444[/snapback]

 

Det var da voldsomt til konklusjon etter noen få "smakebiter"/tester på nett av de nye CPU-seriene til Intel.. :)

Synes det er for tidlig å komme med noen spådommer/konklusjon om forholdet Intel/AMD CPU'er før vi vet mer om tilgjengelighet/priser på HK.. samt om de CPU'ene som ikke sendes til div. testlabs yter like bra for "deg og meg"..

Det som jeg er veldig enig dog.. er at AMD må sørge for å være billige... og i så måte har de mye å gjøre..

På den annen side har de tydeligvis intet problem med omsetning.. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan ta lang tid før AMD klarer å komme med noe tilsvarende eller bedre enn 4. Med tanke på at AMD ser ut til å tape ytelsetronen ganske kraftig og at frekvensene er stadig vanskeligere å øke så tror jeg AMD kommer til å gå tilbake til sin gamle styrke: Kongene på budsjettprosessorer. Nå tror jeg er tidspunktet man bør selge sine AMD-aksjer og kjøpe aksjer i Intel.

5720444[/snapback]

 

Det var da voldsomt til konklusjon etter noen få "smakebiter"/tester på nett av de nye CPU-seriene til Intel.. :)

Synes det er for tidlig å komme med noen spådommer/konklusjon om forholdet Intel/AMD CPU'er før vi vet mer om tilgjengelighet/priser på HK.. samt om de CPU'ene som ikke sendes til div. testlabs yter like bra for "deg og meg"..

Det som jeg er veldig enig dog.. er at AMD må sørge for å være billige... og i så måte har de mye å gjøre..

På den annen side har de tydeligvis intet problem med omsetning.. :)

5723322[/snapback]

 

Enig der, tror også AMD har prisa X2 prosessorene sine litt høyt, ganske enkelt fordi de kan siden Intel er dårligere på DC. Dem vil nok begynne å kutte prisene mot sommeren over hele rekka.

 

Leste at EE versjonen av Conroe skulle prises overraskende lavt. noen som husker prisen?

Lenke til kommentar

Det kan virke som Intel vil få overtak i markedet om et halvt års tid, men jeg vil ikke dømme på forhånd. Men jeg må erlig innrømme at i det siste er det Intel som har kommet med nyheter, mens AMD har finpusset sin AMD64. Nå vet ikke vi hvordan neste arkitektur fra Intel blir, men det er mulig at Intel overdriver samtidig som det er mulig at AMD har overraskelser. Jeg vil holde alle muligheter åpne.

 

Men jeg synest at AMD har vært for lite nyskapende i det siste. Jeg tror ikke at ny HT, høyere klokkefrekvens, DDR2 og L3-cache er nok til å konkurrére mot Conroe (forutsatt at den blir slik Intel lover). Hvis AMD vil opprettholde markedsandeler og kanskje kapre flere så må de komme med noe som er minst like bra som Conroe. Det er kanskje mulig å forbedre AMD64 til det. Jeg har sett tidligere at flere har nevnt at brikkesettene har vært en bremsekloss for AMD, kan det stemme? Kanskje bedre brikkesett er veien og gå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
AMD har enda minst 1 fordel; bus-systemet deres Hyper Transport. Det er helt overlegent Intel sitt bus system, og fordelen blir bare større jo flere kjerner og CPU'er man har. Dette er noe Intel MÅ addressere snart, IMO, ellers kommer de til å få store problemer med å holde oppe ytelsen etterhvert som bus'en blir fyllt opp.

5721081[/snapback]

 

Kan ikke si jeg kan forstå den tildels voldsomme fokusen på den integrerte minnekontrolleren fra dere som er begeistret for AMD's arkitektur . ;)

Selv AMD "geek-sites" har jo påpekt at en slik "tight bonding" til RAM ikke nødvendigvis er lurt med tanke på ny arkitektur mht. RAM-brikker.. Ikke vil jeg si at den (IMC) gir noen spektaluær ytelsesgevinst... ikke engang i forhold til Neburst CPU/chipsets...

For min egen del har jeg "persen" min mht. båndbredde fra ett "eldgammelt" S478-system... knappe 7MB/s med en [email protected] mot knappe 6.9MB/s med en [email protected] (S939, nForce3 Ultra). Latency er en "annen skål".. men i praktisk bruk/benching vil jeg ikke si at man merker noen stor gevinst med AMD's IMC.

Lenke til kommentar
Det kan virke som Intel vil få overtak i markedet om et halvt års tid, men jeg vil ikke dømme på forhånd. Men jeg må erlig innrømme at i det siste er det Intel som har kommet med nyheter, mens AMD har finpusset sin AMD64. Nå vet ikke vi hvordan neste arkitektur fra Intel blir, men det er mulig at Intel overdriver samtidig som det er mulig at AMD har overraskelser. Jeg vil holde alle muligheter åpne.

 

Men jeg synest at AMD har vært for lite nyskapende i det siste. Jeg tror ikke at ny HT, høyere klokkefrekvens, DDR2 og L3-cache er nok til å konkurrére mot Conroe (forutsatt at den blir slik Intel lover). Hvis AMD vil opprettholde markedsandeler og kanskje kapre flere så må de komme med noe som er minst like bra som Conroe. Det er kanskje mulig å forbedre AMD64 til det. Jeg har sett tidligere at flere har nevnt at brikkesettene har vært en bremsekloss for AMD, kan det stemme? Kanskje bedre brikkesett er veien og gå?

5723482[/snapback]

 

Tenker litt sånn at AMD har visst at Conroe kommer i lang tid nå, og må ha lagt en plan hvordan de skal møte konkurransen.

Grunnen til at AMD ikke har prata så mye framover er at de har villet få AM2 på banen og lage interesse for den før de går videre med noe annet. Å prate om den neste arkitekturen kunne kanskje fått noe av fokuset vekk fra AM2.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
AMD har enda minst 1 fordel; bus-systemet deres Hyper Transport. Det er helt overlegent Intel sitt bus system, og fordelen blir bare større jo flere kjerner og CPU'er man har. Dette er noe Intel MÅ addressere snart, IMO, ellers kommer de til å få store problemer med å holde oppe ytelsen etterhvert som bus'en blir fyllt opp.

5721081[/snapback]

 

Kan ikke si jeg kan forstå den tildels voldsomme fokusen på den integrerte minnekontrolleren fra dere som er begeistret for AMD's arkitektur . ;)

Selv AMD "geek-sites" har jo påpekt at en slik "tight bonding" til RAM ikke nødvendigvis er lurt med tanke på ny arkitektur mht. RAM-brikker.. Ikke vil jeg si at den (IMC) gir noen spektaluær ytelsesgevinst... ikke engang i forhold til Neburst CPU/chipsets...

For min egen del har jeg "persen" min mht. båndbredde fra ett "eldgammelt" S478-system... knappe 7MB/s med en [email protected] mot knappe 6.9MB/s med en [email protected] (S939, nForce3 Ultra). Latency er en "annen skål".. men i praktisk bruk/benching vil jeg ikke si at man merker noen stor gevinst med AMD's IMC.

5723488[/snapback]

 

Enig med deg der :) Er også mange som sier FSBer utdatert og gammelt, noe den kanskje er. Men fungerer jo utvilsomt bra på Conroe tydeligvis.

 

Jeg venter på EE 3,0-3,3Ghz 1333FSB :w00t:

Lenke til kommentar
Det kan virke som Intel vil få overtak i markedet om et halvt års tid, men jeg vil ikke dømme på forhånd. Men jeg må erlig innrømme at i det siste er det Intel som har kommet med nyheter, mens AMD har finpusset sin AMD64. Nå vet ikke vi hvordan neste arkitektur fra Intel blir, men det er mulig at Intel overdriver samtidig som det er mulig at AMD har overraskelser. Jeg vil holde alle muligheter åpne.

 

Men jeg synest at AMD har vært for lite nyskapende i det siste. Jeg tror ikke at ny HT, høyere klokkefrekvens, DDR2 og L3-cache er nok til å konkurrére mot Conroe (forutsatt at den blir slik Intel lover). Hvis AMD vil opprettholde markedsandeler og kanskje kapre flere så må de komme med noe som er minst like bra som Conroe. Det er kanskje mulig å forbedre AMD64 til det. Jeg har sett tidligere at flere har nevnt at brikkesettene har vært en bremsekloss for AMD, kan det stemme? Kanskje bedre brikkesett er veien og gå?

5723482[/snapback]

 

Tenker litt sånn at AMD har visst at Conroe kommer i lang tid nå, og må ha lagt en plan hvordan de skal møte konkurransen.

Grunnen til at AMD ikke har prata så mye framover er at de har villet få AM2 på banen og lage interesse for den før de går videre med noe annet. Å prate om den neste arkitekturen kunne kanskje fått noe av fokuset vekk fra AM2.

5723532[/snapback]

Jeg tenkte ikke nødvendigvis på ny arkitektur fra AMD, men at de bør komme med noen større forbedringer enn det vi har sett så langt.
Lenke til kommentar

Conroe (og Merom) kommer også med nye SSE instrukser (SSE4)

Several internal memos and roadmaps from Intel confirmed what many of us already suspected: Intel's Conroe (and Merom) will feature SSE4.  The next generation SSE instructions were listed as part of the the platforms "Significant Video Enhancements" built into the upcoming Intel platforms.

 

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=788

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

AMD kommer til å ha ytelsestronen helt til aug/sept 2006.

 

Conroe kommer til å banke alt AMD har å by på ut 2006 og 1.kvartal av 2007, men må ikke glemme det enorme transistorantallet prosessoren som ble testet av anandtech har i forhold til dagens 939 prosessorer, så en ledelse skulle bare mangle.

 

Jeg regner med at AMD kommer til å "svare" Conroe med en egen EE (emergency edition) med doble L2 cachen av det de har i dag fra høsten 2006 slik som Intel pleier å gjøre. Men de 4MB L2 på EE utgaven av AM2 er ikke nok til å slå conroe, bare minimere skadene..

 

Når det gjelder DDR2 og AM2 vil ikke dette gi nevneverdig ytelsesøkning for AMD, det eneste positive er selvsagt at man kan bruke billigere minne og også får større brikker tilgjengelig enn på DDR1.

 

AMD har i lengere tid jobbet sammen med IBM med en forbedret versjon SOI og sammen med en die-shrink til 0,65nm vil vi mest sannsynlig se en betydelig økning i klokkefrakvensen på AMD prosessorene 1.halvdel av 2007.

 

Men man kan nesten helt sikkert si at 2007 blir året da Intel vil trone på toppen

 

Etter andre halvdel av 2007 vil AMD komme med en helt ny kjerne, denne er det foreløpig lite kjent hva ytelsespotensialet er godt for

9_m.png

Lenke til kommentar
vel... det er greit nok at Intel nå kommer til å ta tilbake ytelsestronen, men det er da helt naturlig når de lanserer en ny prosessorserie. at de skulle lansere en ny serie nå som er dårligere enn Athlon 64, 2 (eller er det 3?) år etter at denne kom ut ville ikke bare vært det dummeste intel kunne finne på, det ville bli tatt som en erklæring på at "vi melder oss ut av konkurransen". Det blir som at nVidia skulle lansert 7800GTX med en dårligere ytelse enn X850XTPE, til tross for at 7800GTX kom flere måneder etter..

 

slik jeg ser det er vi tilbake på AthlonXP-stadiet i slutten av 2006. AMD har CPU`er som er varmere og yter noe dårligere, men er billigere, og yter bedre i spill enn syntetiske tester skulle tilsi. men det var ikke noen hemmelighet at P4 da var raskest.

helt fra K6 serien til AMD har de to vekslet mellom om å ha beste prosessoren, så dette er ikke noe å lage så big deal ut av. selvfølgelig kommer også intel til å ta tilbake tapte markeder i noen grad, de kommer jo nå til å ha den beste prosessoren.

5720903[/snapback]

 

Det siste året har ikke Intel og AMD byttet om å ha den raskeste prosessoren, AMD har ligget et hode foran med K8 arkitekturen sin hele tiden. Ingen hemmelighet at den er en god del bedre enn netburst på stort sett alle områder.

Er veldig spent på hva AMD vil ha å vise fram i starten av 2007, kanskje en ny arkitektur som viser seg å være like god eller bedre enn Intel sin?

5721337[/snapback]

 

 

ja, klart, det er det jeg sier. jeg snakker ikke om å veksle mellom å ha beste prosessoren på månedsbasis her, jeg snakker om år. k6 tok rotta på pentium, så kom p2, og deretter k6-2, p3 og k6-3 lå vel ganske likt, k7 tok skikkelig rotta på både p3 og de første p4, p4 tok etterhvert k7, før k8 kom og tok p4 i ræva, og nå kommer intel med noe som tar k8. AMD imponerer som hele tiden klarer å øke sin markedsandel. at de klarer å holde følge med intel, som er så enormt mye større er imponerende! vi snakker david mot goliat her. Intel fanboys bør også tenke etter hva deres støtte betyr, og hva som ville skjedd hvis AMD forsvant. jeg har mistanke om, uten at jeg skal dra alle under en kam her, at en del intel fanboys er nettopp intel fanboys fordi de selv har intel og har pleid å hatt det. mange av dem er kanskje unge (14-17 år), og bryr seg fint lite om, eller skjønner ikke hvor utrolig viktig det er å oppretteholde konkurranse mellom private aktører. JEG mener at det er idiotisk å støtte intel i en tid hvor AMD faktisk er best. vi snakker ikke ATi vs. nVidia her, som er jevnstore. det blir som å velge å være lojal mot rimi framfor den lokale kjøpmannen som prøver å konkurrere.

 

så det var min lille tale, hehe. folk som kjøper intel fordi det passer dem best må selvfølgelig få lov til det. de jeg kritiserer er de som åpenbart gleder seg enormt over at intel endelig tar tilbake ytelsestronen, og triumferer over de som lissom er på AMD-siden. tenk over hva dere støtter...

Lenke til kommentar

skuffende. greit nok, jeg syns de hyper AM2 opp litt for mye i forhold til hva jeg veit om ddr vs ddr2 og noen preview-tester av AM2, men det som står der er fakta. resultatene for FX60 er altfor lave. At det står processor unknown i BIOS`en sier i grunn sitt, at det er noe muffens der.

 

kommer nå sikkert til å høre en haug med poster fra intel-fanboys som sier at prosessoren kan utnyttes fullt allikevel, at det er liten sjans for at cool `n quiet lager problemer osv. vel, fakta er at det er flere mistenkelige faktorer der, pluss det enkle fakta at en FX-57 som er klokket på samme hastighet (OC FX-60) fikk mye høyere score i UT2004, til tross for at den var utstyrt med et MYE dårlig skjermkortoppsett. det skal riktignok ha minimalt å si i UT2004, men et par FPS i forskjell syns jeg vi allikevel kan regne med.

 

alt dette får vi fasiten på om 6 måneder. synd det visstnok skal være umulig å få satt i stand en real test fra intel sin side med mye mer tid, et mye mer åpent oppsett og flere tilstede.

 

EDIT: orddelingsfeil :mad:

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Hvis det er noen her som tar disse preview-testene for god fisk så anbefaler jeg dem å lese dette:

 

If only they had a time machine...

 

Selv ikke THG kunne gjort disse previewene bedre... :roll:

5724565[/snapback]

Selv om mengden salt som må til Intels Conroepreview er stor er det ingenting i forhold til hva som må til for å svelge det innlegget. "Grasping at straws" er det første som slår meg. Er Rahul den nye Tom?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvis det er noen her som tar disse preview-testene for god fisk så anbefaler jeg dem å lese dette:

 

If only they had a time machine...

 

Selv ikke THG kunne gjort disse previewene bedre... :roll:

5724565[/snapback]

 

Jeg tar aldri preview-tester som "god fisk".

Vi får se når "entusiastene" får tak i både CPU'er og HK (når de engang kommer) og rapporterer testresultater..

Inntil da kan man trygt konkludere med at "tester" gjort av en leverandør med egne produkter neppe kan sies å være objektiv.. :D

Nå har jo faktisk Anand vært usedvanlig entusiastisk overfor "COre duo" i en nylig test.. Overraskende og kan tyde på at Intel virkelig har noen godbiter i vente..

 

PS.

Det kan kanskje være interessant å følge med på denne tråden på xs.org..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...