Gå til innhold

Komplett, Reklamasjon & Problemer


Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke fikk kjørt min sak via en annen tråd, repeterer jeg gjerne hva som skjedde med meg og min reklamasjon til Komplett.

 

Før noen andre sier det:

 

Jeg vet forskjell mellom garanti & reklamasjon.

 

Komplett kjører en meget tøff linje for reklamasjon. Har nettopp fått avslag på reklamasjon på en Trust Televiwer, altså en box som overfører trådløst signal fra en kilde til en annen. Det var en uke over garanti frist, men jeg var sikker på at jeg hadde rett til reklamasjon. Komplett nekter for dette, og viser til at dette er et "billig produkt" og at det er kun 2 års reklamasjon på dette. Ok at boxen kun kostet kr675, men hadde trodd at "forventet levetid" var mere en 2 år.

Jeg kjører saken nå via Forbrukerrådet, komplett har mistet en kunde.

Endret av odd123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke sånn at man har to års reklamasjonsrett på varer som har en tenkt levetid på to år, og fem år på de som har en tenkt levetid på fem år? Jeg synes det er dumt å spre dårlig reklame for noen som ikke har gjort noe galt.

Lenke til kommentar

:) Billigprodukt ja, lurer litt på hvordan dette skal defineres. Skal man sette en prisgrense eller skal man definere merkene man selger som "billigmerker" og "kvalitetsmerker" ved salg? Tipper også Komplett er på tynn is her, men elektronikkbransjen har vel kjempet ganske febrilsk mot 5 års reklamasjonsrett og det er mulig Komplett her forsøker å få prøvd dette på ny... evnt håper de at det er nok en kunde som tar deres ord for god fisk.

 

Jeg er vel av dem som mener at dersom produkter ikke er ment å vare mer enn 2 år, burde butikkene rett og slett la være å selge dem. Å oversvømme markedet med billigdritt gagner ingen.

Lenke til kommentar

Her følger et lite utdrag fra noe som jeg fant på Forbrukerportalen.

 

Reklamasjonsretten etter disse lovene er en rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat og komfyrer, er fristen fem år i forbrukerkjøp.

 

Etter min mening har Komplett ikke gjort noe galt.

Alle kan ikke begynne å klage en uke etter at reklamasjons/garanti-tiden er ute pga at de er firkantet. Sånn er loven, og det er bare å respektere det.

Selvfølgelig er det kjedelig at noe slutter å fungere så en må kjøpe nytt, men dagens produkter er for det meste ikke laget for å vare "evig".

Regelen er at en får det en betaler for, og jeg betaler heller litt mer for å få god kvalitet.

 

Dette er bare min mening.

Lenke til kommentar
:) Billigprodukt ja, lurer litt på hvordan dette skal defineres. Skal man sette en prisgrense eller skal man definere merkene man selger som "billigmerker" og "kvalitetsmerker" ved salg? Tipper også Komplett er på tynn is her, men elektronikkbransjen har vel kjempet ganske febrilsk mot 5 års reklamasjonsrett og det er mulig Komplett her forsøker å få prøvd dette på ny... evnt håper de at det er nok en kunde som tar deres ord for god fisk.

 

Jeg er vel av dem som mener at dersom produkter ikke er ment å vare mer enn 2 år, burde butikkene rett og slett la være å selge dem. Å oversvømme markedet med billigdritt gagner ingen.

5700903[/snapback]

 

Ja egentlig burde produkter merkes på forhånd om de har 2 eller 5 års reklamasjonsrett. Dette burde forhåpentligvis få folk til å slutte kjøpe drittprodukter og forvente at det varer evig (Ikke ment til trådstarter men generelt). Da tenker jeg på å kjøpe TRUST digitalkamera til 500kr på Rema etc.

Lenke til kommentar

Jeg synes at dette kun er tull av Komplett hvis de sier at det er et "billigprodukt"

for så å fraskrive seg ansvar. Fortalte selger, eller var produktet merket på noe

vis at dette er/var billig og dermed dårligere kvalitet? Eller at det er sammenheng mellom pris/kvalitet ?

 

Tviler på at noen kan garantere at alt som er billig er dårlig, her spiller også merke og modell en rolle.

 

Hva definerer Komplett som "billigprodukt" ?

Driver Komplett og selger slike drittprodukter?

Dårlig reklame.

 

Eksempel, Gf 6600 til 949,- billigprodukt?

Du må kjøpe et 6600Gt til 1349.- for det er dyrere og skal vare lengre ??

Blir samma med hovedkort, cpu osv.

 

 

Dette blir for søkt for meg, så da må folk slutte å kjøpe varer i visse prisgrupper.

 

Hadde vært morro å se hva Komplett mener om dette.

Lenke til kommentar

jaja, hva har så dere som kjøper disse dyre "kvalitetsvarene" tenkt å gjøre hvis varen slutter å fungere etter to år og ei uke? Reklamere med det grunnlaget at varen min er så dyr, derfor burde reklamasjonsretten gjelde lenger enn to år....?

Samtidig som de som har kjøpt billige varer ikke burde ha denne muligheten?

Unnskyld meg, men dette er det dummeste jeg har hørt på lang tid!

 

Det er vel ingen som kan bevise at en vare til 10 000 kroner skal vare 5 år lenger enn en nesten identisk vare som kun koster halvparten?

 

Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om at dyre varer har lenger reklamasjonstid enn billige varer, den sier kun at varer som har en levetid som er vesentlig lenger enn 2 år har reklamasjonstid på 5 år. Alle andre varer har kun 2 års reklamasjon.

Hva er så vesentlig lenger enn to år? Dette er jo veldig relativt, og kommer litt ann på hvilket bruksområde et produkt har (etter min mening, og uttaleser fra forskjellige personer innenfor dette fagområdet som jeg kan huske å ha lest et eller annet sted).

Det er også verdt å merke seg at forbrukerrådet mener at finelektronikk, som PC komponenter, mobiltelefoner, osv. burde ha en antatt levetid på langt mer en 2 år og derfor burde ha 5 års reklamasjon, noe de ikke har fått medhold i. Dermed har finelektronikk kun 2 års reklamasjonsrett etter hva jeg har forstått.

 

Tilbake til den aktuelle saken, det er dumt av Komplett og si at du ikke kan reklamere på produktet siden dette er et billig produkt. De burde heller funnet et bedre og mer beskrivende argument for å nekte å godta reklamasjonen.

 

Men min mening er at du ikke har mer enn 2 års reklamasjonsrett på produktet fordi det ikke er laget for å ha en vesentlig lenger levetid enn 2 år (noe for eksempel biler, sofaer, o.l. har).

 

Edit: litt skrivefeil og en liten endring ;)

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

Det er også verdt å merke seg at forbrukerrådet mener at finelektronikk, som PC komponenter, mobiltelefoner, osv. burde ha en antatt levetid på langt mer en 2 år og derfor burde ha 5 års reklamasjon, noe de ikke har fått medhold i. Dermed har finelektronikk kun 2 års reklamasjonsrett etter hva jeg har forstått.

 

 

Har det vært noen sommer på dette? Trodde det bare var bransjen og forbrukerrådet som var uenige?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg synes at dette kun er tull av Komplett hvis de sier at det er et "billigprodukt"

for så å fraskrive seg ansvar. Fortalte selger, eller var produktet merket på noe

vis at dette er/var billig og dermed dårligere kvalitet? Eller at det er sammenheng mellom pris/kvalitet ?

5701364[/snapback]

 

Det er som regel en veldig stor sammenheng mellom pris og kvalitet. En skriver du kjøper på Rema for 399,- har f.eks. ikke like god kvalitet som modellen du kjøper for 2500,-. Billigprodukter har ikke like lang forventet levetid som dyrere kvalitetsprodukter, og kan ikke helt se at Komplett har gjort noe galt her med å si at produktet har 2 års reklamasjonsrett.

 

Loven sier ikke noe om at billigprodukter har kortere levetid, men den sier noe om forventet levetid. Og jeg tror ikke noen seriøst kan påstå at de forventer like lang levetid på billigprodukter som de gjør på dyrere ting.

Lenke til kommentar

Å nekte reklamasjon med begrunnelse "det er et billigprodukt" blir allikevel teit.

 

Men en god argumentasjon basert på produktets forventede levetid i forhold til byggekomponenter osv - det hadde ført til at jeg hadde akseptert 2 års reklamasjon på trådstarters produkt :).

Lenke til kommentar

Svar 1 fra Komplett: Hei

 

"Varens pris og kvalitet har en helt avgjørende betydning for om varen er ment til å vare vesentlig lenger enn 2 år (min 4 år). Så her kan vi dessverre ikke imøtekomme ditt ønske. Så da må du ta opp denne saken med forbrukerrådet. Til informasjon så ønsker vi også klare retningslinjer på hva som skal ha 5 års reklamasjons frist, og vi har en sak inne som vi ønsker skal gå opp til forbrukertvistutvalget.

 

Mvh

 

Øyvind Hagen"

 

Svar 2:

"

 

 

Hei

Vi ønsker å være smidige der hvor vi kan. Når det gjelder fastsatte frister så er det ikke så lett å være smidige. Hvis vi skal være smidige å gå over fristen, så er spørsmålet hvor mange dager kan vi akseptere og dersom vi gjør det for noen så må det gjelde for alle. Dette er ingen ønskelig praksis, og hvis vi forskyver fristen med for eksempel 2 dager, så vil det være noen som ikke er fornøyd med det. Så uansett frist, så vil det alltid være noen som kun er noen få dager over fristen.

 

Men dersom du er uenig så vil Forbrukerrådet være rette instans. Her finnes det ingen fasit svar, så denne saken vi helt sikkert bli sendt videre i systemet.

 

Mvh

 

Øyvind Hagen"

 

Altså det er ingen fasit på dette. Det er mye opptil leverandør å sette reklamasjon.

Hele poenget mitt er at Komplett har satt en, etter min mening, en høy terskel til dem som skal nytte reklamasjon. Jeg ville bare informere om dette, slik at dere kanskje vil bruke andre webshops som har en annen reklamsjonstid, eller som er litt smidigere med sin behandling av kunder.

Endret av odd123
Lenke til kommentar

Med vesentlig lengre enn 2 års levetid har utformerne av loven ment å skape en høy terskel for 5 års reklamasjonsrett. Jeg mener komplett har oppført seg greit i denne saken :).

 

At du bare er 1 uke etter fristen er egentlig litt utenfor denne saken - man må avgjøre om ditt produkt har 5 års reklamasjonsrett eller ikke. Jeg mener den ikke har det, men det er kun min mening.

Lenke til kommentar

 

Hei

Vi ønsker å være smidige der hvor vi kan. Når det gjelder fastsatte frister så er det ikke så lett å være smidige. Hvis vi skal være smidige å gå over fristen, så er spørsmålet hvor mange dager kan vi akseptere og dersom vi gjør det for noen så må det gjelde for alle. Dette er ingen ønskelig praksis, og hvis vi forskyver fristen med for eksempel 2 dager, så vil det være noen som ikke er fornøyd med det. Så uansett frist, så vil det alltid være noen som kun er noen få dager over fristen.

 

Men dersom du er uenig så vil Forbrukerrådet være rette instans. Her finnes det ingen fasit svar, så denne saken vi helt sikkert bli sendt videre i systemet.

 

Mvh

 

Øyvind Hagen"

 

 

Komplett.no har vel egentlig et rimelig godt poeng her.

Lenke til kommentar

Jeg er selv ikke uenig med Komplett i denne saken, men dette...

vesentlig lenger enn 2 år (min 4 år)

er en interessant vri. Jeg skulle gjerne visst hvor de har det fra at det er minimum 4 aar for at 5 aars reklamasjon skal gjelde. Jeg mener at 3 aar er vesentlig nok mer enn 2 for at 5 aar skal gjelde.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Jeg er selv ikke uenig med Komplett i denne saken, men dette...
vesentlig lenger enn 2 år (min 4 år)

er en interessant vri. Jeg skulle gjerne visst hvor de har det fra at det er minimum 4 aar for at 5 aars reklamasjon skal gjelde. Jeg mener at 3 aar er vesentlig nok mer enn 2 for at 5 aar skal gjelde.

5704134[/snapback]

 

Det er vel snakk om Kompletts tolkning vil jeg tro. Akkurat som at 3 år er din tolkning eller mening. Nok en gang et område der det ikke finnes noe fasitsvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...