Gå til innhold

Beskyldt for å stjele penger.


marte05

Anbefalte innlegg

Hei, kjære forumbrukere!

 

Jeg legger ved historien bak dette, så tar vi hvordan situasjonen er nå lengre nede.

 

Det hele startet for fem uker siden, da jeg var på fest hos en venninne.

Venninnen min har ganske stort hus, og alle holdt seg i toppetasjen, ettersom besteforeldrene bor i midtetasjen.

 

Nede i kjelleren befant det seg visst nok et pengeskrin med 2000,- norske kroner, inne på et kontor, i tillegg til en datamaskin og noe annet.

 

Såfall, i dag fikk jeg beskjed av en annen venninne at den venninnen som hadde festen var sint på meg, fordi jeg da skulle ha stjålet pengene som lå i det pengeskrinet.

Foreldrene til hun som hadde festen har reagert kraftig, og skal i morgen anmelde forholdet til Politiet.

 

Grunnen til at nettopp jeg er beskyldt er at jeg ble observert i kjelleren i lag med en annen venninne. Sannheten er at jeg, i tillegg til to andre venninner og en kompis var i kjelleren, og inne på det rommet hvor datamaskinen var, men kun for å laste ned musikk. Ingen av oss som var der rørte det pengeskrinet da, som jeg forresten ikke la merke til.

 

Venninnen min som avholdt festen sier da at jeg og en annen venninne var ALENE i kjelleren, og at vi da skulle ha tatt pengene.

 

Uansett.. - Hvordan kan dette ende? De har da ingen beviser på at vi var i kjelleren? De kan vel ta fingeravtrykk av det pengeskrinet? Det var av den typen som står på bordet, hvor man legger mynt på et slikt "brett", og seddler under.

 

Kan jeg virkelig få noe straff for dette? Jeg er vel helt uskyldig til det motsatte er bevist? Jeg var jo ikke i nærheten av noe pengeskrin.

 

Hjelp! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tviler på at de tar fingeravtrykk i en slik fillesak

de tar forklaring av alle parter tenker jeg og så blir saken henlagt.

 

de må jo ha vært rimelig dumme når de hadde et skrin med penger som var tilgjengelig for en hel haug med fyllefanter :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg tenkte på det med fingeravtrykk jeg også.

Det koster nok lite mye å gjøre det, som kapitalen i skrinet var.

 

En kompis av henne foreslo at alle skulle betale tilbake en hundrelapp vær, men da blir jeg og venninnen min sikkert bare stemplet som tyver videre, og ingen vil ha noe med oss å gjøre.

 

Men men. Om du er nervøs i et intervju med Politiet, eventuelt i samvær med foreldrene, aner de litt mistanke da? Jeg er alltid nervøs når det gjelder slikt! :roll:

Endret av marte05
Lenke til kommentar

Åå.. Så flott.

 

Er bare redd at hele venninnegjengen kommer til å stemple meg og venninnen min som er beskyldt for "tyver", og deretter støte oss ut.

 

Men da hopper jeg til køys, så ser jeg hvordan det går i morgen, når saken blir anmeldt til Politiet! :ermm:

Endret av marte05
Lenke til kommentar
Åå.. Så flott.

 

Er bare redd at hele venninnegjengen kommer til å stemple meg og venninnen min som er beskyldt for "tyver", og deretter støte oss ut.

 

Men da hopper jeg til køys, så ser jeg hvordan det går i morgen, når saken blir anmeldt til Politiet! :ermm:

5691472[/snapback]

 

vel da er de ikke gode venner...

Lenke til kommentar

De har vell ingen bevis, du har vell delvis bevis. Med det mener jeg vitner, du var vell på rommet med 3stk. sammenlagt inkl. deg? Da står vell du sterkere hos politiet om dere 3, avleverer samme forklaring. Dere kan nekte, ingen kan på legge dere å betaletilbake de pengene. Saken blir garrantert henlagt!

Lenke til kommentar

det verste med slike ting er jo at det skaper dårlig stemning blant venner. kjempetrasi at venninna di mista masse penger, men det er nesten verre at man mister tillit, iallefall hvis det er ubegrunna.

 

Når det gjelder straffeforfølgelse/anmeldelse tror jeg du kan ta det med ro så lenge du har ren samvittighet (ellers ville du vel neppe henvendt deg til forumet). i slike saker ender det ofte opp med ord mot ord, du kan stå inne for at du vet at du ikke har tatt pengene og det eneste venninna di har er at hun har observert deg i nærheten av stedet. og du har helt rett i at du er uskyldig til det motsatte er bevist. når man anmelder slike ting til politiet er det vel mer for å presse noen som man tror lyver heller enn at man ønsker at den man mistenker skal få en straff tror iallefall jeg.

 

lei for å høre om det, sånne ting kan skade venneforhold kraftig. du får bare prøve å overbevise venninna di om at du ikke har tatt pengene.

Lenke til kommentar

"saken henlagt etter bevisets stilling"

 

Selv om du blir anmeldt/saksøkt, er det ingen sjans i helvette du blir straffet for det siden de ikke har konkret bevis på at du gjorde det. Ved konkret bevis snakker vi om video/bilde opptak av at du gjorde det...

 

Selv om dette er en "technicality". Så vil du gå fri, men det gjør ikke saken mellom deg og venninna bedre, men det er jo hennes skyld...

 

Ikke beskymre deg, vi lever i et land der det er de som saksøker som må legge frem bevis, ikke den saksøkte...

Lenke til kommentar
Bare ikke si at du lasta ned når politiet skal ha forklaring av deg ;p.

 

Når du har venninene dine til å backe deg opp, går det vel greit, de tar forklaring av deg, og lar deg gå. Så "undersøker" de saken..

 

edit: leif

5691321[/snapback]

 

Tviler på at nedlastningen blir et issue i denne sammenhengen? Det beste er vel å holde seg til sannheten. Blir litt teit hvis hun får spørsmål om hva de gjorde der nede, også står hun og stotrer og stammer fordi hun ikke tør si hva de egentlig gjorde der nede ;)

Lenke til kommentar
Ingen av oss som var der rørte det pengeskrinet da, som jeg forresten ikke la merke til.

 

Det var av den typen som står på bordet, hvor man legger mynt på et slikt "brett", og seddler under.

5691255[/snapback]

 

Hm...

 

Jaja, uansett kan du være ganske trygg, slike fillesaker blir henlagt, slik stort sett alle andre har nevnt. Verre er det at din "venninne" ikke tør å ta det opp med deg direkte.

Lenke til kommentar
Ingen av oss som var der rørte det pengeskrinet da, som jeg forresten ikke la merke til.

 

Det var av den typen som står på bordet, hvor man legger mynt på et slikt "brett", og seddler under.

5691255[/snapback]

 

Hm...

 

Jaja, uansett kan du være ganske trygg, slike fillesaker blir henlagt, slik stort sett alle andre har nevnt. Verre er det at din "venninne" ikke tør å ta det opp med deg direkte.

5692935[/snapback]

 

Hehe, morsom observasjon el_cash :)

Jeg velger å tro at hun har fått beskrevet skrinet av noen andre :p

Lenke til kommentar

Høres veldig ut som et uheldig utfall. Det første som tiltaler meg er at hun du var på fest med, er ikke en virkelig venn. Og slike burde man holde seg unna.

 

Det kan være en ting at du har rent bord, men det kan vinkles til at du er skyldig. Så jeg tror det er best å bare ligge lavt, og avgi akkurat slik du opplevde kvelden. Da er det opptil politiet å ta parti.

 

Uansett, lykke til videre Marte :) Det ordner seg sikkert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...