Gå til innhold

Tv2 hjelper deg / Pc world Dslr test


Anbefalte innlegg

I dagen utgave av "Tv2 hjelper deg" testes bla dslr.. bakgrunnen for testen ligger på "din side" http://www.dinside.no/php/art.php?id=293807

 

Etter litt merkelige tolkninger og mangelfull testing kommer de fram til en kanskje ikke fullt så merkelig konklusjon but never the less.... ??

 

D50

 

Bildekvalitet: 10 av 10

Brukervennlighet: 10 av 10

Funksjoner: 9 av 10

Konstruksjon: 10 av 10

Ytelse: 10 av 10

Valuta for pengene: 10 av 10

 

350D

 

Bildekvalitet: 9 av 10

Brukervennlighet: 8 av 10

Funksjoner: 9 av 10

Konstruksjon: 9 av 10

Ytelse: 9 av 10

Valuta for pengene: 9 av 10

 

*ist Dl

 

Bildekvalitet: 10 av 10

Brukervennlighet: 8 av 10

Funksjoner: 9 av 10

Konstruksjon: 9 av 10

Ytelse: 9 av 10

Valuta for pengene: 9 av 10

 

E-500

 

Bildekvalitet: 9 av 10

Brukervennlighet: 7 av 10

Funksjoner: 9 av 10

Konstruksjon: 9 av 10

Ytelse: 9 av 10

Valuta for pengene: 9 av 10

Endret av opsahle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det er heller ikke lenger råd å legge inn kommentar på den artikkelen på DinSide.

Jeg leser mange fototidsskrifter, og det er de samme kameraene som går igjen i alle testene. Og jeg har ennå ikke sett 2 tdsskrifter med samme konklusjon.

Prisen de kjører med i DinSide er for BEGGE kitobjektivene til Olympus.

 

I TV2 hjelper deg, så får vi se det hele. Og ja, det har en stor effekt rundt omkring hva som blir konklusjonen i dette programmet.

80 prosent av de som tar slike tester er enten Canon folk, eller Nikon folk, så de andre levnes ikke store sjangse i slike tester.

Jeg er så glad i mitt Oly E500, og ville ikke byttet med noen av de andre i testen :-)))

Oppstartstiden går igjen, men for oss som eier en Oly, så er det et ikke tema. Fordelen skal liksom aldri nevnes, nemlig støvfjerneren.

Ja, ja, godt å få det ut.

Lenke til kommentar
80 prosent av de som tar slike tester er enten Canon folk, eller Nikon folk, så de andre levnes ikke store sjangse i slike tester.

 

Noe av det værste jeg vet, er folk som slenger ut påstander uten å fremstille bevis av noe slag.

Men jeg regner selvfølgelig at du kan det?

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer på er ikke konklusjonen for det er såpass mange ikke tekniske målinger som gjøres så det blir litt personlig smak. Men det som skremmer mer er hvordan de har tatt "test" bildene og ikke minst kommentarene til disse.

 

Ta bilde av koppene feks, den eneste bilde med riktig WB er canon som er merkelig siden jeg aldri får til slikt resultat uten manuellt korrigering og se samtidig på støyen på alle de tre andre bildene. Denne virket litt merkelig??

Lenke til kommentar
80 prosent av de som tar slike tester er enten Canon folk, eller Nikon folk, så de andre levnes ikke store sjangse i slike tester.

 

Noe av det værste jeg vet, er folk som slenger ut påstander uten å fremstille bevis av noe slag.

Men jeg regner selvfølgelig at du kan det?

5689977[/snapback]

 

Da oppnådde jeg det jeg ville. Mine "påstander" er like grunnløse, som denne testen er seriøs.

Lenke til kommentar
Testen på TV2 hjelper deg var like nyttig som de pleier å være. Jeg har ingenting imot at Nikon vant testen, men hvordan de kom frem til det, er det sjeldent man får vite noe særlig om.

5690205[/snapback]

Vel, som regel ser jeg aldri på dette programmet men kom over testen på dinside..

 

Det som skremmer meg mest her er nettop hvordan de kom fram til resultatet.. man ser jo her hvordan de vurderer de enkelte resultatene mot hverandre og i flere av dem er det så hårreisende feil at man lurer på hva de driver med.

 

De har lagt ut bildene fra D50 ut i full størrelse untatt "koppe" bildet merkelig nok..

 

Det er også flere ting som er merkelig, feks i bybildet så er veiskiltene i canon bildet opplyst.. ble det brukt blits ??

Lenke til kommentar

Nei den testen til tv2 i samarbeid med dinside eller hvem det nå var imponerte meg ikke.

Men derimot den hovedreportasjen var jo interessant.

 

På den kameratesten måtte jeg le av han kisen med de 4 kameraene rundt halsen :dribble:

Lenke til kommentar

Dette understreker NOK en gang det jeg sier om testpanel som tester alt fra pølser til datamaskiner. De finner ut at "det kamera var godt å holde i", eller "jeg likte lyden det kameraet lagde", også vinner det testen.

 

Uansett vil jeg ikke si at noen av disse kameraene skulle vunnet eller tapt. Med så lik poengsum som de har fått (nesten bare 9 og 10), så tør jeg påstå at det ut fra testernes synspunkt er hipp som happ hvilket kamera man velger. Og da er vi tilbake til at følelsen er viktigst for hver enkelt.

 

Jeg har sluttet å irritere meg over slike tester... men jeg irriterer meg over at folk tror en slik enkelttest er alfa og omega. Gjett om vi kommer til å selge flere D50 enn normalt fremover på grunn av denne testen. Får be folk holde og prøve både Pentax, Olympus og Canon kameraet før de bestemmer seg... det er min plikt.

Lenke til kommentar
Idiotisk poengskala når det hagler med 9/10 poeng! Fin differensiering...

5690575[/snapback]

Tja. Jeg antar faktisk at alle kameraene helt utmerkede til sin målgruppe, så da er det ikke spesielt lurt å gi modeller fæle karakterer fordi konkurrentene er et hårsbredd bedre. Det som er positivt med testen er at den ikke later som om den er noe mer enn den er - en test for nybegynnere, og det er ikke til å komme unna at mange av disse kameraene aldri kommer til å komme ut av automatikkmodus. Det som ikke er bra er at vurdering av "bildekvaliteten" stort sett er redusert til en test av lysmåleren under vanskelige forhold, og jeg er ikke spesielt overbevist om at testmetodikken holder mål. -Forskjellige utsnitt og det ser som nevnt veldig ut som om biltzen er avfyrt på mist ett av Canon-bildene.

 

Jeg hadde forøvrig blitt irriteret dersom kameraet mitt glatt ignorerte alle høylysene den kom over, slik det ser ut som om Oly'en gjør. Den slags oppførsel som man ser på f.eks sprayboksbildet er uakseptabel i min fotobag ;)

Lenke til kommentar
Den eneste grunnen til å se på TV2 hjelper deg, må være for å få med seg forbrukertvistsakene. De er interessante og mye mer grundig gjennomført. dSLR-testen idag var vel på 2-3 minutter?

5690393[/snapback]

Fikk ikke sett testen, men jeg har aldri vært særlig imponert tidligere av produkter de tester.

 

Forbrukertvistene er ofte interessante og nyttige, men også disse er i veldig stor grad vinklet kun fra forbrukerens synspunkt. Selvom dette programmet er for forbrukere, så har alltid en sak minst 2 sider! Men til TV2's forsvar, så er FBI på NRK mye verre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...