Gå til innhold

Tv2 hjelper deg / Pc world Dslr test


Anbefalte innlegg

Jeg syns det er imponerende at du kan si det uten å ha vært til stede når bildet ble tatt. Sen ettermiddagssol f.eks har det ikke med å gi kjempekaldt lys.

5719661[/snapback]

 

Det var jo påpekt på TV2 Hjelper deg at bildene var tatt samtidig, og da skulle det jo også vært ettermiddagssol på de andre bildene også. Da har jo med andre ord ikke Nikon gjengitt riktig fargetemp.

5719786[/snapback]

Det er ikke en flertallsavstemning. Riktig er riktig, men vi har ingen forutsetninger for å si hvilket av dem det skulle være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er imponerende at du kan si det uten å ha vært til stede når bildet ble tatt. Sen ettermiddagssol f.eks har det ikke med å gi kjempekaldt lys.

5719661[/snapback]

 

Det var jo påpekt på TV2 Hjelper deg at bildene var tatt samtidig, og da skulle det jo også vært ettermiddagssol på de andre bildene også. Da har jo med andre ord ikke Nikon gjengitt riktig fargetemp.

5719786[/snapback]

Det er ikke en flertallsavstemning. Riktig er riktig, men vi har ingen forutsetninger for å si hvilket av dem det skulle være.

5720043[/snapback]

 

 

Med tanke på at Canon generellt er bedre på hvitbalanse enn Nikon, vil jeg tro at det er Nikon kamera som bommer her. (Til forsvar har Nikon som kjent bedre blitz måling enn Canon, da er det 1-1 og fremdeles ingen krig håper jeg. ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke en flertallsavstemning. Riktig er riktig, men vi har ingen forutsetninger for å si hvilket av dem det skulle være.

5720043[/snapback]

Med tanke på at Canon generellt er bedre på hvitbalanse enn Nikon, vil jeg tro at det er Nikon kamera som bommer her. (Til forsvar har Nikon som kjent bedre blitz måling enn Canon, da er det 1-1 og fremdeles ingen krig håper jeg. ;)

5720100[/snapback]

Jeg syns uttalelsene begynner å bli tatt på tynnere og tynnere grunnlag her. Ta en kikk på dpreview.com sin Auto-WB test av 350D og D50. Ser du noen forskjell? D50 har en såvidt merkbar fordel på glødelamper, men ikke noe med prakisk betydning. Så hvis dinside-testeren sier at i hans tester så treffer D50en best så har jeg null grunnlag for å si at han tar feil. Hans øyne var der, våre ikke, ferdig arbeid.

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig ang. utendørs bildet ang at kanskje Nikon traff best (vi vet som nevnt over ikke), samtidig ser det ut som kun Nikon som skiller seg mest ut.. noe som er litt merkelig.

 

Men husk at dette er den samme mannen som klarte å påstå at Nikon tok best bilde av koppen

380613.jpg

 

Ikke bare er test metodene under all kritikk (forskjellig utsnitt under full auto, blits?) men også konklusjonen er helt merkelige til tider.

 

For all del, at D50 vil kunne rankes høyest i en slik test er ikke unaturlig.

Lenke til kommentar

Trenger ikke det siden jeg vet hvordan skummet melk ser ut innendørs med kunstig belysning. Om den godeste "testeren" tok bildet av koppen belyst av en gul lampe så tja.. Dessuten, sjekk støynivået på de forskjellige bildene.. Selv i 200*200 oppløsning er det mulig å se støy forskjeller.

 

Faktisk forstår jeg nesten ikke hvordan Canon bildet ble så bra for normalt kommer det endel gulstikk i bilder tatt i svakt lys innendørs i aut modus.

 

Morsomt å lese kommentarer angående akam sin D200 test.. en spes. som klagde ekstra forsvarer nå "din forvirrende side" sin test. Hmm kanskje han likte konklusjonen bedre?

Lenke til kommentar
Morsomt å lese kommentarer angående akam sin D200 test.. en spes. som klagde ekstra forsvarer nå "din forvirrende side" sin test. Hmm kanskje han likte konklusjonen bedre?

5721381[/snapback]

Jeg har ingen skjulte motiver. Jeg forsvarer denne testen mot grunnløs besserwissing, og kritiserer den for noen av de åpenbare manglene:

Det som ikke er bra er at vurdering av "bildekvaliteten" stort sett er redusert til en test av lysmåleren under vanskelige forhold, og jeg er ikke spesielt overbevist om at testmetodikken holder mål. -Forskjellige utsnitt og det ser som nevnt veldig ut som om biltzen er avfyrt på mist ett av Canon-bildene.

 

Jeg har ikke sett noen grunn til å gå nærmere inn på manglene siden de allerede er tatt opp her og på foto.no.

 

Når det gjelder kritikken mot akam kontra dinside må den sees i sammenheng med hvem som kritiseres og hva som testes. Det stilles selvsagt andre krav til test på en entusiastside av et entusiaskamera enn en nybegynnertest på en tilfeldig forbrukerside. Dessuten er dinside veldig klare på at dette er en lettvektstest, og sier med fete bokstaver på første side: "De mer erfarne entusiastene som ønsker å lese dyptgående tekniske tester henviser vi til det utmerkede nettstedet www.dpreview.com". Hadde akam.no sin D200-test startet med de samme ordene ville min kritikk uteblitt.

Lenke til kommentar

Hvem var denne testen på TV2 Hjelper deg rettet mot? Vanlige mann i gata. Og vanlige mann i gata vil ha slike tester som dette ellers hadde ikke TV2 hjelper deg hatt mulighet til å ta med slike tester. Tester (som for dem) er lette å få tak innholdet på, går på tv og varer kort tid. Om kvaliteten på testen er en annen side, men det er dette mange ønsker

 

Men hva med deg og meg? Vi går dypere inn i mer profesjonelle tester og setter oss mer inn i matrialet. Ellers hadde ikke vi sittet her og diskutert dette. Andre mennesker tolker sikkert oss som tullinger på samme måten som mange ler av de som sluker en TV2 hjelper deg test rått og uhemmet.

 

Men la nå denne testen gå ubemerket forbi uten å harselere med mannen som har utført teste (ja, han er faktisk menneske han og selv om han er journalist!).

Lenke til kommentar
Hvem var denne testen på TV2 Hjelper deg rettet mot? Vanlige mann i gata. Og vanlige mann i gata vil ha slike tester som dette ellers hadde ikke TV2 hjelper deg hatt mulighet til å ta med slike tester.

Jeg forstår at Din Side har sitt publikum, og at det ikke er oss. Men problemet kommer det øyeblikket testen gir inntrykk av at de gir oss fasiten på hvilket kamera som er best. Nikon D50 er sikkert "best" for de som har nøyaktig samme kriterier som testeren på Din Side, men det betyr ikke at det er best for en annen. Det er for mange faktorer som spiller inn, til at Din Side kan si utnevne et kamera til vinner da de tar så lett på testen og ikke går dypere inn i kameraet enn de gjør. For mange spiller ikke design og speillyd en eneste liten rolle, mens det for andre er viktig. Dette er ting denne og mange andre tester ikke tar hensyn til. Det er det vi kritiserer her. Vi kritiserer altså ikke testerens mening, vi kritiserer at de utpeker et kamera til vinner uten forbehold.

 

Jeg er for øvrig enig med opsahle i at Canon kameraet faktisk gir best bilde og det som ser mest riktig ut av koppen. Nei, jeg var heller ikke der, men kremen og fargen på selve koppen ser overdrevet ut på de andre bildene. Dette behøver ikke å bety at Canon kameraet er best, det kan bare bety at testeren f.eks glemte å skru av blitsen på Canon kameraet, og at blitslyset derfor utjevner gulstikket fra lamper der man tok bildet. Det blir umulig å bedømme en slik test når man ser så store forskjeller på kamera som stort sett tar identiske bilder i like situasjoner. Det ser ut som testeren har gjort noe feil, og man vet ikke hva. Slikt skjer ofte i tester der testpanelet også har bedømt pølser, kjøkkenmaskiner og biler. Ingen kan alt om alt.

 

Men de som følger denne testen og velger kameraet som virker best etter sine kriterier, vil neppe bli skuffet. Alle disse fire kameraene gir bedre bildekvalitet enn de fleste førstegangskjøpere av DSLR er vant med. Personlig ville jeg valgt Nikon D50 av disse (men aller helst Nikon D70s), men det er har ingenting med testen å gjøre. Det er ut fra personlige kriterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...