Gå til innhold

flytte radiator og pumpe ut av datarommet


Anbefalte innlegg

Å ha radiatoren i vann går nok an, men tanken på ryst, så er det kanskje ikke så lurt. Men i olje kan faktisk gå, siden olje kjøler ganske bra. Ulempen er at oljen vil også bli oppvarmet etter en stund, det beste er å ha masse olje og bytte når oljen blir oppvarmet. På en måte resirkulering, hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan prøve. selvsagt vil oljen bli varmere, men spørsmåle er hvilke tempz jeg får i forhold til å bare bruke vifter. kan ikke fly rundt å skifte olje 6 ganger i timen heller :nei:

 

jeg vil tro at størst mulig overflate er viktig. kanskje ha oljen i en balje elns.

Endret av game_master
Lenke til kommentar

Går garantert heilt fint ann å pumpe vatn 10meter bortover. Men, du bør sette pumpa slik at eg "pumper" vannet bort til pcen. Ikkje at den skal "suge" vatnet bort. For da vil pumba slite meir...(Og muligens ikkje kare det pga den vil kavitere)

Lenke til kommentar

Når du kjøper pumpe til dette prosjektet ditt, så kjøp en pumpe som er designet for stort mottrykk. Den lille du har klarer sikkert å holde temperaturen fint, men jeg vil tro slitasjen på den blir enormt stor ved en slik "unaturlig" belastning når den ikke enten er designet for sånt, eller du kjøper en litt overdimensjonert en.

 

Stigma

Lenke til kommentar

Men nå har det seg jo slik at slanger ikke har spesielt stor motstand, hvertfall ikke 12 mm innvendig diameter, ergo mindre behov for kraftig pumpe.

Og som man ser på testen som bla Skrue har gjort, er det ingen forskjell i kjøling om det er 60 liter/time eller 200 liter/time.

 

Edit: Jeg syns du skal prøve med biltema 12 millimeter slanger, og den pumpen du har, og se hvordan det blir :)

Endret av kremt
Lenke til kommentar

Er langt på vei enig med kremt her, men vil allikevel foreslå en noe større slangedimensjon, ettersom samlet lengde drar seg mot 20meter.(?)

Om det er snakk om slangeføringer fra én etasje til en annen så vil heller ikke det være noe problem, forutsatt at man sørger for statisk likevekt i systemet.

Enkelt forklart, betyr dette at hele systemet (inklusive slangene) må være fylt opp med vann.

Dermed vil det ikke være noe problem for pumpa å håndtere en vertikal løftehøyde på x antall meter! Forutsatt at slangene har en passende dimensjon.

 

Advarselen om rust (ryst?) på / omkring en radiator nedsenket i vann er bare tull.

99,9% av "våre" og andre radiatorer er laget av materialer (kobber, messing, aluminium), som aldri vil "ruste" i vann......

Lenke til kommentar

takker for alle svar! skal som sagt teste litt forskjellige løsninger fremover. bli nok nedsenket-i-vann-forsøket først ettersom jeg ikke orker å dra ut på biltema med det første :cool: Flott at jeg ikke trenger å bekymre meg for rust, men mener uansett frostvæske er en grei å ha oppi. om ikke annet hindrer det at vannet fryser nå på vintern :p

 

Kan godt prøve å lage et liten worklog dersom andre er interessert i høre hvilke resultater jeg oppnår.

Lenke til kommentar
takker for alle svar! skal som sagt teste litt forskjellige løsninger fremover. bli nok nedsenket-i-vann-forsøket først ettersom jeg ikke orker å dra ut på biltema med det første :cool:  Flott at jeg ikke trenger å bekymre meg for rust, men mener uansett frostvæske er en grei å ha oppi. om ikke annet hindrer det at vannet fryser nå på vintern :p

 

Kan godt prøve å lage et liten worklog dersom andre er interessert i høre hvilke resultater jeg oppnår.

5703108[/snapback]

 

Helt klart slike "tester" er alltid interresante.

Lenke til kommentar

game_master: Om du har "livet kjært", så styr unna billige pumpeløsninger!!

I alle fall om du tenker deg dette som en permanent løsning.

 

Radiator nedsenket i vann vil umiddelbart gi deg marginalt lavere temperaturer, fordi du da får en mye bedre varmekonveksjon. Men om vannmengden rundt radiatoren ikke er spesielt stor, så vil du på sikt risikere en høyere temperatur i systemet enn om radiatoren settes i friluft ved samme temperaturforhold.

Vannet i bøtta(?) vil jo etterhvert varmes opp, og vil i sin tur også kreve avkjøling.

En bøtte / tank, alt avhengig av størrelsen, har som regel ganske dårlige varmeledende egenskaper, og dermed kan du fort havne i et slikt "uføre" som jeg beskriver.

 

Btw; Du ha frostvæske i vannet, både i systemet og i bøtta! Dropper du det, så sitter du pluselig med en sprukken radiator.....

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

såvidt jeg vet har vannet en ganske spesiell varmekapasitet. det kreves mye energi relativt sett for å varme opp vann. så jeg håper vannet ikke blir altfor rask oppvarmet med en radiator nedsunket. en tanke kunne uansett vært å ha en "bøtte" av f.x kobber som vil gi fra seg varmen mye bedre. foreløpig har jeg bare en vanlig 10-liters plastbøtte.

Lenke til kommentar
såvidt jeg vet har vannet en ganske spesiell varmekapasitet. det kreves mye energi relativt sett for å varme opp vann. så jeg håper vannet ikke blir altfor rask oppvarmet med en radiator nedsunket. en tanke kunne uansett vært å ha en "bøtte" av f.x kobber som vil gi fra seg varmen mye bedre. foreløpig har jeg bare en vanlig 10-liters plastbøtte.

5704271[/snapback]

 

Mener å ha sett noen som brukte drivstoff rør fra biltema opi ei bøtte på terrassen. Husker ikke hvor, men mener at resultatet var bra!

Lenke til kommentar

med rennende kaldtvann over da?

slike rør alene har veldig liten overflate.

 

jeg mener jeg leste en test på oveklokking.no der noen prøvde å bruke et sammensnurret rør som radiator, og det funket dårlig.

 

det er nok en grunn til at radiatorer er slik som de er ;)

 

ang. det med slitasje på pumpa i forhold til hvilken vei den står, så ser jeg ikke helt grunnlaget for det, dette er jo snakk om et lukket system, og den vil jo da få like mye som den gir (pumpa) og dermed vil det være lik slitasje, uansett hvilken vei den står.

 

alikevel, så har jeg en følelse av at systemet vil kjøle marginalt bedre hvis pumpa pumper mot blokka, uten at jeg egentlig tror på det.

Lenke til kommentar

det blir jo ett lukket system, så hvor pumpa står spiller ingen rolle(hvis man ser bort fra varmen som pumpa produserer). den klarer jo ikke å "se" hvor blokka eller raddisen er!

 

jeg ville satt pumpa etter cpu, men bare fordi den ikke skal gi unødig varme til cpu!

Lenke til kommentar

Angående pumper..

 

20 meter er ingen ting for en vanlig vannpumpe. De aller fleste vil klare det, og jeg vil tilogmed tro at BigWater-pumpen skal klare det uten problem. Man oppnår ikke særlig høy vannstrøm, men det skal heller ikke være noe problem.

 

Det er viktig at man får fylt slangene helt med vann, altså at det ikke bare renner vann på bunnen av slangen. Dette må man nok hjelpe pumpen med, men har man først oppnådd dette vil pumpen klare å pumpe vannet rundt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjøleboksen kommer til å jobbe seg ihjel, og tilslutt dø.

Temaet har vært oppe utallige ganger før, og blir konkludert med at effekten i en slik kjøleboks er altfor dårlig. Glem det!

 

@jonepet: Du har langt på vei rett.

Så lenge man oppnår statisk likevekt i et vannkjølingssystem, vil de aller fleste pumper sette vannet i bevegelse.

BW-pumpa tilhører imidlertid langt nede på skalaen mht mottrykksegenskaper, så jeg ville nok ikke satset så mye på den.

I en gitt situasjon, med laaange slange- rørlengder, ville jeg nok valgt en litt kraftigere pumpe.

Men prinsippet du forfekter, er som sagt riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...