Gå til innhold

Kina vil lansere eget Internett


Anbefalte innlegg

Jeg forstår at folk sier at Kina kan grave sin egen grav og kjøre sitt eget løp osv, men problemet er at mestparten er avhengig av Kina på en eller annen måte, alt fra billig arbeidskraft til eksport og import.

 

Hvis de kommer seg unna med slike ting åpner det bare for bråk og videre oppdeling, man kjører som regel hardt mot hardt når det gjelder det meste (når det Kina vs USA) og igjen tjener på idiotien som framkommer i slike tilfeller.

 

Dette åpner bare for at andre land eller regioner kan gjøre lignende ting og det er allerede luftet i EU og europa generelt. Hvis vi godtar dette kan det ikke bare ramme oss fra begynnelsen, men også spre seg videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anta at det strategiske målet er å fravriste USA kontrollen over internett. Det kan det godt hende de lykkes med, spesielt hvis EU ser potensialet i det som skjer. Målet blir da å hindre videre oppstykking og etablere et nytt system under internasjonal kontroll (f.eks. FN) noe USA ikke ønsker skal skje.

Lenke til kommentar
Leste for en tid tilbake at det finnes 30 000 internet cafe'er i Kina. Sånn sett kan det jo virke som myndighetene der har et "avslappet forhold" til cyberspace, untatt politisk innhold.

5686081[/snapback]

30.000 internettcafeer er strengt tatt ikke så veldig mye når det må deles på ca 1.300.000.000 innbygere. Dvs. ca 43.000 innbygere per internettcafe. Med tanke på at det er veldig liten utbredelse av private PCer hjemme hos folk i kina så er det egentlig ganske lite. La oss si at en gjennomsnittlig internettcafe har 43 PCer så blir det fortsatt 1000 personer per tilgjengelig PC. Sammenlign det med PCtilgangen i det norske skoleverket på ca 2-6 (?) elever per PC så er det ganske voldsomme forskjeller.
Lenke til kommentar

kansje jeg har skylapper, men jeg ser egentlig ikke det store problemet her, ihvertfall ikke for den jevne europeer/amerikaner da de stort sett kun surfer på us/eu sider. jeg føler ikke at jeg går glipp av så mye om jeg ikke får surfet på kinesiske sider. menne.. for de i kina er dette ganske trist. men jeg synes godt at disse DNS serverene som står i USA godt kunne blitt spredt til europa og asia.

 

Epz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...