Gå til innhold

får bærbar data til kr 0?!


Anbefalte innlegg

ja det er betraktelig mer? er liksom det er som poenget da. på jobben min, et stoooort lagervar det krøll i faktureringssystemet og vi var plutselig usikre på hva som hadde blitt sendt og hva som hadde blitt fakturert (serverkræsj) dette kom kundene (butikkene) til gode da vi ikke fremmer noen krav vi ikke er HELT sikre på. 15 millioner ut av vinduet på ca en uke. sånt skjer overalt og nå bestilte jeg en laptop fra en internettside og det står kr275 på ordren.

nei jeg er ingen robin hood eller moder theresa men har jeg loven på min side utnytter jeg den på godt og vondt, derfor eksisterer denne tråden.

 

edit:og spar meg for samvittighetsleksjonen. har aldri spurt BØR jeg gjøre dette, har spurt, hva sier LOVEN til dette.

 

mvh bassaddict

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg støtter oysfaerg. Synes det er jævlig å svindle nettbutikker! Fy skam!

 

EDIT: Innlegg nr. 400  :D

5672197[/snapback]

 

skjønner du ikke hva trådstarter mente han vil ikke høre på morthersea eller noe sånt vær jævla gang noen har fått noe så er det en som skal putte kjepper i hjula

 

 

til dere som skal bare komntere skyldspørsmål gå heng dere

5672252[/snapback]

Når man kommer med utsagn som trådstarter, blir dette en diskusjon om moral/etikk. Dette er en selvfølge, da det trådstarter gjør er moralsk forkastelig. Basta.

Lenke til kommentar

I læren om kapitalisme nevnes ikke ordet moral. Får han den til den prisen. good for him. Ingen her hadde hatt betenkeligheter, bare at vi hadde holdt kjeft. For vi vet at det er mange moralryttere her med rullemalt hvit hest som mister fargen i en lett tilbudsstorm..

 

på en annen side så er prisen så feil at butikken er i sin rett ti å heve avtalen da prisen på produktet ikke samsvarer med produktet. Butikken bør på sin kappe ha kontrollrutiner som avdekker slikt automatisk og eventuelt fjerner en varegruppe fra nettbutikken dersom prisen er under et gitt ivå.

Endret av Gromit
Lenke til kommentar

Her er mange ute på både den ene og andre turen. Og jeg har ikke tenkt å preke moral.

 

Forholdet til trådstarter reguleres ikke av forbrukerkjøpsloven/kjøpsloven men som en annen pekte på av avtaleloven. Trolig er det §§ 32, 36 som kan ha gyldighet her. Ut fra begge disse kan selger kansellere ordren/avtalen.

 

Når det gjelder § 32 omhandler denne feilskrift/feil i avtale (f.eks feil pris), og at den som avgir denne ikke er bundet av denne dersom mottaker innser eller burde innse at det er en feil. I dette tilfellet burde kjøper forstå at prisen er feil. Ikke minst fordi selve varen har prisen 0 kr, mens frakt er på 275 kr. Men selger må uten ugrunnet opphold gi beskjed om feilprisingen, ellers gjelder avtalen (unntak dersom kjøper kjente eller burde kjent til feilen). Men kjøper har ingen plikt til å si fra, slik jeg ser det.

 

En prisfeil fra 5 275 til 275 kr er så stor at jeg tror kjøper aldri vil nå fram med denne. Han burde kjent til feilen. Posten her viser i realiteten at han kjenner til feilen.

 

§ 36 omhandler om avtalen er å se på som urimelig fra en av partenes side. Det er mulig dette også er tilfelle her.

 

Men jeg oppfatter også at varen er kjøpt på en dansk nettshop. Da kommer også spørsmålet om norsk eller dansk lovgivning skal gjelde.

 

Ellers er avtalerett relativt komplisert, selv om loven er relativ kort.

 

Edit: Konklusjon.

Trådstarter har neppe juridisk rett til å få bærbar data til 275 kr.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
nei det er sant jeg har vert medlem her i over 3 år det er på tide å byte beite

 

jeg er mye tøøfere en deg da taper

5672660[/snapback]

Er det 3 år mellom 10/07-2004 og 27/02-2006? :hmm:

Ut frå det du skriv overraskar det meg ikkje om du har vært utestengt før, ha ein fin ferie da :yes:

 

Det er ikkje behov for den slags her inne, har du problemer så ta det opp med den det gjeld på PM.

 

Trådstarter kjem ikkje til å få ein ny PC til 275,- kroner, og ingen bør oppmuntre til den slags behandling av nettbutikken.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

275,- er helt urimelig, men kanskje et lite avslag... Man skal tenke på at det er mennesker man snakker om, en som har ansvaret, om denne skulle tatt alle feilene sine på sin kappe ville vi fått et ubarmhjertig samfunn..

 

Trur ikke du ønsker at det skal være slik på din arbeidsplass, jeg håper ikke det blir slik på min...

 

*****

 

Fri frakt er en grei løsning her..

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar

Her er avtaleloven §32, 1.ledd.

Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse.

5670376[/snapback]

 

Avtaleloven er av 1918. På norsk betyr dette at

hvis noen har kommet med et tilbud,

som ved feilskrift eller på annen lignende måte har fått et annet innhold en det som var ment, så

er han ikke bundet av tilbudet hvis

den som mottok tilbudet

rent faktisk forstod eller burde ha forstått at

det forelå en feiltakelse.

 

Skal du vinne frem rettslig må du med andre ord kunne overbevise om at du ikke skjønte noe. Siden du for lengst har vist at du rent faktisk har skjønt at tilbudet ikke kunne være riktig, vil du måtte være uredelig for å vinne frem. Med andre ord har du neppe loven på den side.

Lenke til kommentar

er akkurat som et eksempel vi hadde på skolen i rettslære. var noen som så en vare i en butikk som var priset feil. så de tok bilde av varen for å ha som bevis. og så tok de å forlangte å få kjøpe den varen.

 

saken gikk til retten, og der fikk de ikke medhold, blant annet fordi de var i "ond tro"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg støtter oysfaerg. Synes det er jævlig å svindle nettbutikker! Fy skam!

 

EDIT: Innlegg nr. 400  :D

5672197[/snapback]

 

skjønner du ikke hva trådstarter mente han vil ikke høre på morthersea eller noe sånt vær jævla gang noen har fått noe så er det en som skal putte kjepper i hjula

 

 

til dere som skal bare komntere skyldspørsmål gå heng dere

5672252[/snapback]

Når man kommer med utsagn som trådstarter, blir dette en diskusjon om moral/etikk. Dette er en selvfølge, da det trådstarter gjør er moralsk forkastelig. Basta.

5672290[/snapback]

unnskyld meg men nå driter du på leggen, er det moralsk forkastelig å skrive en tråd på forumet? jeg hadde ikke vært i kontakt med butikken engang, men fikk ordr bekr og lurte på lovverket angående avtalen vår, syns det heller mer forkastelig at du kommer her og slenger ut irrelevante påstander

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...