Gå til innhold

Ett lite problem ved bildegalleri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har laget ett lite bildegalleri med PHP og mySQL.

Har 2 databaser, en som heter kategori og en som heter bilde.

Å vise alle bilder som ligger i en kategori, går veldig greit, men har lyst å bare vise ett og ett bilde, altså bruke en neste knapp funksjon. Å limit'e dette går greit, men å lage funksjonen til den knappen er litt verre. (det hadde funket mot bare en tabell).

Når man velger en kategori, går det videre til siden bilder.php?kategori_id=$kategori_id, og viser de bildene som ligger i tabellen bilde og som er knyttet mot kategori_id'n, etter limit det første bildet. Neste knappen skal linke videre til kategori_id=$kategori_id, og bilde som er det neste i tabellen som er knyttet sammen til denne kategori_id.

Ble litt vanskelig å forklare, men håper noen forstår, og har noen tjuvtriks på lager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm..

Vet ikke helt om jeg skjønte problemet...

Kan du ikke bare legge inn en "offset" i linken på neste knappen ?

echo "<a href='bilder.php?kategori_id=$kategori_id&offset=$offset+1'>neste</a>";

Også må du seff ta noen sjekker om det er flere biler i databasen (Da skal f.eks. ikke neste linken vises), eller om man ser på det første bildet (da kan f.eks forrige knappen være borte)

Og for å hente ut bildet:

$kategori_id = $_GET["kategori_id"];
$offset = $_GET["offset"];
$sql = "SELECT * FROM bildegalleri WHERE kategori_id=$kategori_id LIMIT $offset, 1";
// osv...

Det bør vel funke det ?

Hvis det var slik du mente ?

Skrevet

tankegangen er sikkert på vei.. men ble ingen umiddelbar suksess.. det største problemet er at jeg ikke klarer å skrive inn noe direkte i url'n som viser bilde med id 2

om jeg derimot setter førstesiden til å være = 2, vises bilde med id 2 direkte..

Skrevet

Okei... Nå datt jeg ut her...

Bildet vises ikke etter hvilken id bildet har, men etter plassering i kategorien.

Har du f.eks 5 bilder i en kategori, og velger å vise det første, så blir offset 1, selv om id'en er 458776. Viser du det andre, blir offset 2...

Dette setter du inn i linkene.

Skjønner ?

Eller er det jeg som ikke skjønner problemet ?

Skrevet

Skjønte det med offset med litt testing. Så nå har jeg fått det til å virke :)

Det var riktig som du skrev først. Jeg brukte offset til å hente ut hvor limiten skulle starte på en litt annen måte enn get[offset], mulig det spilte inn. Nå går det bra med offset=0 = 1 bilde i kategorien. offset=1 = bilde 2 i kategorien... bilde med id_3 kommer fort i en annen kategori, men offset=2 vil da hente det neste..

jeg takker for hjelpen! :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...