Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel Turbo på bensin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, diesel bilene (gamle) klarer ikke å ha så høyt turtall som bensinmotorer.

5647805[/snapback]

Det har i utgangspunktet ikke så mye med turboen å gjøre. Eldre dieselmotorer er holdt igjen på pumpa, det er forsåvidt nyere diesler også. Det kan ofte endres på med chipping.

 

Uttrykket høy eller lavtrykksturbo er noe villedende. Det det er snakk om er hvilket effektområde turboen er beregnet for. Generellt sett kan vi si at en liten turbo spinner raskt opp, men er beregnet for små effekter, mens større turboer slår inn senere, på høyere turtall, men er beregnet for høyere effekt.

 

Her kan du klikke på forskjellige turboer og se hvilke effekter og motorvolumer de er beregnet for.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En diesel turbo e trenger ikkje være helt idiell på på bensin alltid heller da den ofte e laget for å arbeide på ett lavere temperatud område :) og diesler klarer fortsatt ikkje i dag å jobbe seg opp på samme turtall som en bensiner.. men har myyye mer moment...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Går helt fint og montere en diesel turbo på bensin motor.

Det er ikke motorens turtall som avgjør turboen turtall.

Har selv montert en turbo fra 1.6 TD Golf på en 1,8 i motor funket helt fint.

1.8 motoren var i utgangspungtet 90 Hk med turbo ca 170 hk med 0.74 Bar turbotrykk + Iveco intercooler.

Lenke til kommentar
målte du den maskinen i benk?? 80hk+ med en liten diselturbo høres litt drøyt ut...

en diselturbo vil dessuten havarere mye fortere en en høytrykksturbo på en bensinmotor

5806981[/snapback]

 

Effekten ble målt på dynamometer/bremset.

Denne turboen (KKK K24) benyttes av flere fabrikanter på bensinmotor bl.a Porsche 911 turbo.

 

Dieselturbo :hmm:

Lenke til kommentar

"Alle" turboer kan brukes om en anna(bensin-diesel og diesel-bensin),men optimale resultat er ikkje garantert. En trubo berekna for dieselforbrenning har en litt anna legering,ettersom eksostempen er noe lavere i en dieselmotor kontra bensin. Montering på en bensinmotor kan derfor føre til havari på turboen,særlig ved hard belastning. En bensinmotor har høyere eksostemp og høgre svingningskurve på eksostemp.

 

Når det gjelder valg av turbo til motoren lønner det seg å konsultere turbo-leverandører(GIK,Turboservice etc.) ettersom desse har god kompetanse.Det avgjørende for turbovalget er jo ønsket effekt,volum,fyllingsgrad,responstid og sjølsagt kostnad :)

 

Har bygd opp mangen turboladde biler sjøl+konverteringer og oppgraderinger,er ikkje alltid like enkelt og "rett-fram" som en trur,mykje å ta hensyn til!!

Lenke til kommentar
Interessant å høre noen beskrive dieselmotorer som "lavtrykk" når selv en helt standard 110hk TDI lader 1.0 bar. Min 130hk TDI med chip lader 1.6 bar.

 

Skulle likt å vite hva en typisk orignal "høytrykk" bensinmotor lader :p

5858747[/snapback]

 

 

Dieselmotorer er ikkje automatisk lavtrykks-maskiner,snarere tvert om. Enklere å ha høgre trykk i dieselforbrenningsmotorer kontra bensin pga det høgre anntenningspunktet for diesel. En "vanlig" dieselmotor idag går med ladetrykk på rundt ca 0,9kg. For å auke trykket i en bensinmotor over det orginale(event. ettermontering/konvertering) er det meir hensyn å ta mht luftemp i innsugingslufta.Økt trykk=økt temp,som kan resultere i tenningsbank som igjen er "dødelig" over lengre tid i hardt pressa motorer.En bør justere tenninga og montere kjøling(event.IC eller vann) ved effektauke,optimalt en motor med bankesensor. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...