voüshvaggi fyrsten Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 Noen som vet om det funker å bruke en diesel turbo på en bensin? Noen sier det ikke funker mens andre sier det er bra. Lenke til kommentar
khmoe Skrevet 21. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2006 Noen som vet om det funker å bruke en diesel turbo på en bensin?Noen sier det ikke funker mens andre sier det er bra. 5641799[/snapback] Det funker, men de kommer for tidlig og er ikke med på toppen hvor bensin har sin kraft. etter det jeg har hør Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2006 Forskjellen er vel stort sett at diesel bruker lavtrykksturbo og bensin høytrykksturbo.. Går for øvrig fint ann å montere lavtrykksturbo på bensinmotorer Lenke til kommentar
voüshvaggi fyrsten Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. februar 2006 Ja, diesel bilene (gamle) klarer ikke å ha så høyt turtall som bensinmotorer. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. februar 2006 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2006 Ja, diesel bilene (gamle) klarer ikke å ha så høyt turtall som bensinmotorer. 5647805[/snapback] Det har i utgangspunktet ikke så mye med turboen å gjøre. Eldre dieselmotorer er holdt igjen på pumpa, det er forsåvidt nyere diesler også. Det kan ofte endres på med chipping. Uttrykket høy eller lavtrykksturbo er noe villedende. Det det er snakk om er hvilket effektområde turboen er beregnet for. Generellt sett kan vi si at en liten turbo spinner raskt opp, men er beregnet for små effekter, mens større turboer slår inn senere, på høyere turtall, men er beregnet for høyere effekt. Her kan du klikke på forskjellige turboer og se hvilke effekter og motorvolumer de er beregnet for. Lenke til kommentar
voüshvaggi fyrsten Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. februar 2006 Ok, takk for alle svar Lenke til kommentar
VwDaniel Skrevet 6. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2006 En diesel turbo e trenger ikkje være helt idiell på på bensin alltid heller da den ofte e laget for å arbeide på ett lavere temperatud område og diesler klarer fortsatt ikkje i dag å jobbe seg opp på samme turtall som en bensiner.. men har myyye mer moment... Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 24. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2006 Går helt fint og montere en diesel turbo på bensin motor. Det er ikke motorens turtall som avgjør turboen turtall. Har selv montert en turbo fra 1.6 TD Golf på en 1,8 i motor funket helt fint. 1.8 motoren var i utgangspungtet 90 Hk med turbo ca 170 hk med 0.74 Bar turbotrykk + Iveco intercooler. Lenke til kommentar
exs Skrevet 24. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2006 målte du den maskinen i benk?? 80hk+ med en liten diselturbo høres litt drøyt ut... en diselturbo vil dessuten havarere mye fortere en en høytrykksturbo på en bensinmotor Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 25. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 25. mars 2006 målte du den maskinen i benk?? 80hk+ med en liten diselturbo høres litt drøyt ut...en diselturbo vil dessuten havarere mye fortere en en høytrykksturbo på en bensinmotor 5806981[/snapback] Effekten ble målt på dynamometer/bremset. Denne turboen (KKK K24) benyttes av flere fabrikanter på bensinmotor bl.a Porsche 911 turbo. Dieselturbo Lenke til kommentar
Actros2554 Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 "Alle" turboer kan brukes om en anna(bensin-diesel og diesel-bensin),men optimale resultat er ikkje garantert. En trubo berekna for dieselforbrenning har en litt anna legering,ettersom eksostempen er noe lavere i en dieselmotor kontra bensin. Montering på en bensinmotor kan derfor føre til havari på turboen,særlig ved hard belastning. En bensinmotor har høyere eksostemp og høgre svingningskurve på eksostemp. Når det gjelder valg av turbo til motoren lønner det seg å konsultere turbo-leverandører(GIK,Turboservice etc.) ettersom desse har god kompetanse.Det avgjørende for turbovalget er jo ønsket effekt,volum,fyllingsgrad,responstid og sjølsagt kostnad Har bygd opp mangen turboladde biler sjøl+konverteringer og oppgraderinger,er ikkje alltid like enkelt og "rett-fram" som en trur,mykje å ta hensyn til!! Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 3. april 2006 Rapporter Del Skrevet 3. april 2006 Interessant å høre noen beskrive dieselmotorer som "lavtrykk" når selv en helt standard 110hk TDI lader 1.0 bar. Min 130hk TDI med chip lader 1.6 bar. Skulle likt å vite hva en typisk orignal "høytrykk" bensinmotor lader Lenke til kommentar
Actros2554 Skrevet 4. april 2006 Rapporter Del Skrevet 4. april 2006 Interessant å høre noen beskrive dieselmotorer som "lavtrykk" når selv en helt standard 110hk TDI lader 1.0 bar. Min 130hk TDI med chip lader 1.6 bar. Skulle likt å vite hva en typisk orignal "høytrykk" bensinmotor lader 5858747[/snapback] Dieselmotorer er ikkje automatisk lavtrykks-maskiner,snarere tvert om. Enklere å ha høgre trykk i dieselforbrenningsmotorer kontra bensin pga det høgre anntenningspunktet for diesel. En "vanlig" dieselmotor idag går med ladetrykk på rundt ca 0,9kg. For å auke trykket i en bensinmotor over det orginale(event. ettermontering/konvertering) er det meir hensyn å ta mht luftemp i innsugingslufta.Økt trykk=økt temp,som kan resultere i tenningsbank som igjen er "dødelig" over lengre tid i hardt pressa motorer.En bør justere tenninga og montere kjøling(event.IC eller vann) ved effektauke,optimalt en motor med bankesensor. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. april 2006 Rapporter Del Skrevet 6. april 2006 Intercooler hjelper på det så Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå