Gå til innhold

Et par bilder og kjip historie (svindlet på finn)


kimoajaj

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!.

 

Legger ut et par bilder fra de siste ukene... .

Det øverste bildet er forøvrig tatt på toppen av det høyeste fjellet på den øya som jeg bor på, 1010moh. Er jeg som sitter på varden der, fikk en kompis til å ta bildet.

 

Noen av dere husker kanskje at jeg snakket om å kjøpe meg et digitalt speilrefleks kamera og at jeg fant et brukt EOS350D på finn.no for 5500,-.

 

Jeg har nå blitt svindlet, forhåndsbetalte halve kjøpesummen til selger, fikk aldri noe kamera og selger er ikke mulig å få tak i. Alle navn i annonsen er fiktive, ingen telefon nummer er riktig osv.

Har vært i banken, kontoen som jeg overførte til tilhører ikke det navnet som ble brukt som navnet på selger, hun disponerte heller ikke kontoen. Var ikke mulig å få vite hvem kontoen tilhørte.

 

Blir vell bare nødt til å annmelde saken... får jeg ikke pengene tilbake så får jeg hvertfall ikke råd til noe nytt kamera.. flotte greier!.

 

Jaja

post-92848-1140380068_thumb.jpg

post-92848-1140380136_thumb.jpg

post-92848-1140380178_thumb.jpg

post-92848-1140380238_thumb.jpg

Endret av kimoajaj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det øverste er veldig fint. Lite å klage på der.

Nr 2 er for midtstillt. Høres merkelig ut til å komme fra meg, men motivet er så ukomplisert at det fordrer at man enten følger det gyldne snitt, eller bryter det skikkelig. Fin eksponering, dog. Kan croppes til rett sideforhold.

Nr 3 hopper jeg over. Nr 4 er pent, men alt for kontrastløst. Her må du enten jobbe litt med levels, eller øke kontrasten litt.

Alt i alt bilder med potensiale. Sett bort fra bilde nr 3 så ser jeg et godt bilde i alle sammen. Det første er helt ferdig, og perfekt i sin genre.

Lenke til kommentar

Synd at du har blitt svindlet. :mad: . Har selv opplevd det samme selv, så jeg vet hvor vondt det faktisk gjør. Jeg inngikk en avtale hvor jeg betalte halve summen. Svindleren oppga falsk navn. Var en lang og slitsom periode, hvor jeg tilslutt måtte innse at 3000kr gikk rett i lomma på en svindler. Jeg fant tilslutt ut at svindleren var en stor svindler som har levd av å svindle folk i flere år. Kom i kontakt med en fyr som hadde blitt svindlet for flere år siden , og han annbefalte meg å advare alle mot forhåndsbetaling og svindleren. Han fortalte meg at det var lettere å rane Fort Knox enn å få igjen de pengene.

 

Jeg politianmeldte saken , men har ikke hørt noe siden. Fyren har blitt anmeldt x ganger, men som jeg vet har ikke politiet klart å tatt ham. Han var/er mest aktiv i data og foto salg. Problemet er at han bruker falskt navn, så det er ikke så lett å vite. :no: . Så vitt jeg vet prioterier ikke politiet disse sakene spesiellt høyt. jeg har hørt at svindleren jeg ble svindlet av, ikke eier nåla i veggen og dermed er det umulig for meg å få erstatning.

 

Håper virkerlig saken orderer seg for deg. :thumbup: . Hvis denne fyren ikke er så "ond" som han som svindlet meg , er det en viss sjangse for at du for igjen pengene.

 

OT: Fine bilder , likte best de med farge.

Lenke til kommentar

De to første bildene liker jeg, særlig det første. Flott solnedgang, og enda mer interessant med noe mer enn bare solnedgang. Jeg syns jeg ser litt "lens flare" der, er det bare jeg som innbiller meg ting? Se under sola. Kan uansett fjernes med brukbart resultat i PS.

 

De to siste er jeg ikke like begeistret for. Sola blir bare en irriterende hvit flekk, og bildene lider enda mer av lens flare. Jeg tror jeg ville likt dem bedre i farger også. Bilde 3 er også krafig undereksponert pga sola.

 

Synd det med svindelen. Håper du kommer til bunns i saken, såvidt jeg vet regnes dette som temmelig grovt lovbrudd. Selvfølgelig vil ikke banken gi deg navnet på vedkommede sånn uten videre, men politiet kan hente den informasjonen.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Takk:). Synd det med horisont linja på nr. 3, menmen.

 

Håper også det, regner med at politiet finner ut hvem jeg har overført penger til, men jeg regner ikke med at saken min får så veldig høy prioritet.. .

5632498[/snapback]

Hva var synd med den?

Jeg likte veldig godt at det var skevt. Det var kanskje det bildet jeg likte best, pga. skevhetene som gjorde bildet litt "bevegelige" og levende.

Men sola kom veldig på midten. Ville foretrukket å ha litt mindre himmel over selve bildet. Men det var absolutt et bilde jeg unne tenkt meg å ha på veggen.

 

edit: Jeg vet ikke hva slags kamera du har, men kvaliteten på bildene ble litt ødeleggende. En krystallklar versjon av bilde nr. 3 hadde virkelig vært å foretrekke.

Endret av Mixel
Lenke til kommentar

Hei!

 

Dersom du anmelder forholdet vil SI (Statens Innkrevingssentral) inndrive pengene for deg gratis. Jeg anmeldte en svindler fra nordnorge for noen år siden og godt over et år etterpå fikk jeg pengene mine tilbake. BBS har opplysninger om svindleren så det er ikke noe problem for politiet å finne ut hvem som har svindlet deg. Pass bare på at poltiet ikke henlegger saken grunnet bevisets stilling (orket ikke jobbe med den).

Lenke til kommentar

Hei folkens!.

 

Tusen takk for alle replys og tilbakemeldinger.

 

Olemm:

Navnet på selger i annonsen var kun: Laila. "hun" la ikke ut telefon nummer i annonsen heller.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=6964104

Annonsen ligger fortsatt ute som "solgt".

På mail jeg har fått i fra henne er navnet "Laila" .

Fikk mail i fra henne i går kveld , fra en annen adresse, angivelig fra samboerens adresse (Ståle), "vi skal sjekke opp dette i morgen Mandag og sende deg en mail i løpet av ettermiddagen" , jeg har ikke fått noen mail enda.

 

Jeg har fjernet etternavn i saken, da å skrive fulle navn kan føre til personuthenging da disse menneskene ikke er alene om å ha dette navnet i norge :) ~Moderator

 

Siden jeg aldri har fått noe sporingsnummer etter å ha spurt flerfoldige ganger, så regner jeg med at de ikke har det heller pga. der ikke eksisterer noen pakke. Ga beskjed om at hvis pengene mine ikke er på konto innen Fredag så går jeg til politiet. Montro hva hun skriver i neste mail?.

 

 

PMnormal:

Du har kanskje rett i at det ble litt kjedelig, jeg har det for meg at ting ser mest ordentlig ut når gjenstanden er sentrert, men jeg skjønner at det ikke alltid er riktig. Solen var bak scooteren så det var vell derfor det ble sånn.

 

På nr. 4 mener jeg at jeg brukte hvitkontrast "sun" , program "sunset" , første gangen jeg har justert hvitkontrasten etter motivet, har liksom ikke orska å bry meg om det. Muligens at bildet kan bli bedre etter litt justering på PC, men jeg syns liksom det er juks:).

 

På bildet nr. 3. brukte jeg eksponerings kompensasjon for å gjøre bildet mørkere, jeg vet ikke hvorfor jeg gjorde det, tenkte jeg skulle forske litt, hehe.

Takk for konstruktive tilbakemeldinger PM!.

 

 

DonaldD:

Takk for info om din "case". Jeg regner ikke med at politiet har tid til å ta seg av dette, men jeg skal nå prøve. Har somsagt gitt selger frist til Fredag med å betale tilbake pengene. Håper inderlig at jeg klarer å få dem tilbake, jeg har ikke så mye penger pga. jeg ikke klarte å få meg lærlingeplass så det går mest i strø jobber, akkurat nå holder jeg på med en bil til en kar, så hvis jeg hadde hatt de 2500,- så hadde jeg hatt råd til å kjøpe et helt nytt kamera når jeg for lønn for denne jobben. Ergelig.

 

Sirmaximus:

Bildet nr. 3 ble tatt med eksponeringskompensasjon, jeg ville prøve å gjøre bildet mørkere for å skape en mer magisk stemning, men det ble vell kanskje ikke helt vellykket. Bilde nr. 4 er vell kanskje veldig "vanlig" , etter en lang vinter er det jo greit å kjike litt på sola;).

 

 

bjorkn:

Jeg regner med at finn må ha noe informasjon om selgeren ettersom at det koster kr. 25,- å legge inn en annonse på "torget", men disse kan vell også betales med mobil telefon, og da blir det vanskeligere ettersom at der finnes folk som har nummer som ikke er registrert med eier.

 

Mixel:

Artig at du fant bildet interessant. Jeg trodde det skulle bli fint hvis jeg fikk sola rett ovenfor det gamle naustet som stod i fjæra, ble ikke helt som forventet men det ble nå det det ble. Artig å høre at du ikke ville skjemtes omdet hang på stueveggen.

Bildene er tatt med et HP R507 med 4MP, kjøpte det på Ica for en tusenlapp, i vår.

 

Krillbaaten:

Takk for tips!. Jeg kommer til å annmelde det hvis jeg ikke får pengene tilbake innen Fredag, alle fortjener en skjangse mener jeg. Godt å høre at det er som jeg tror, at politiet kan innhente informasjon fra BBS og finne ut hvor pengene gikk. Da må det jo være mulig å finne ut av dette.

 

Politiet her i kommunen har "politi dag" her en dag i uken, ser ikke for meg at de har så fryktelig mye å gjøre for mye tull & kriminalitet er her hvertfall ikke. Hvem vet.. de er vell sikkert overlasta med svindel saker.. .

 

Jaja som de sier i sangen "det kommer ordna seg, det gjør jo alltid det, det kommer løsa seg til slutt" , eller noe sånt... la oss nå bare håpe det:).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Huff, enkelte mennesker burde ikke ha livets rett! :realmad: Selv om dette kanskje ikke hører helt hjemme under bildekritikk, så hold oss oppdatert om utviklingen i saken. Kan være lærerikt for oss alle!

 

Men finn.no bør vel ha rimelig gode kontrollrutiner for hvem som er "medlemmer"? Om de har betalt med mobiltelefon, kan de vel spores likevel? Trodde det var påbudt at alle mobil-abonnement og kontantkort var registrert nå, hvis ikke ville de bli sperret...? Selv om de kan velge å ha hemmelig nr eller ikke være tilgjengelig i telefonkataloger osv, så er de likevel tilgjengelig for operatør og politi... Det har i alle fall jeg fått beskjed om... Men de kan jo selvsagt ha brukt en stjålet telefon da...

 

Vel lykke til, håper det ordner seg for deg! :)

Lenke til kommentar

Sentimental, ja jeg er helt enig med deg. Jeg kunne aldri i verden omså det stod om livet, gjort noe sånt. Svindle folk som kjøper brukte ting, ofte pga. at dem har dårlig råd. Litt dumt å kombinere denne tråden med bildekritikk, men det ble bare sånn.

 

fredrikrb: Det stemmer fint det du sier, jeg har også hørt det der. Men jeg vet at for en stund siden så trengte man ikke å registrere telefoner som man kjøpte på Statoil eller hva det nå var, kan jo være at dem enda ikke har fått kontroll på alle slik at noen fortsatt ikke er registrert, men det er ikke godt å si.

 

Jeg fikk mail hos selger i dag morrest, "La oss få dagen i dag til å ordne opp, så skal du se at dette ikke er svindel".

 

Fikk ny mail i ettermiddag (jeg etterlyste svar, og hva de evt. hadde funnet ut), "Jeg jobber iherdig med dette nå".

 

Jeg vet ikke helt men det er vell begrenset hvor "iherdig" en trenger å "jobbe" for å overføre noen penger.. . Vellvell.

 

:|

Lenke til kommentar
donald D !! Nå  ble jeg nesten litt glad & frustrert på samme tida.

 

Hvordan lurte han deg?. Er Ståle Etternavn navnet hans?. 

 

Huff:(

5638813[/snapback]

Ingen etternavn dessverre, må fjerne dette, ta kontakt på pm om dere vil prate mer med fulle navn

 

Ståle Etternavn er navne hans ja...er ikke i tvil om det. Fyren har levd av å svindle folk i flere år. Politet vet at han driver med, men det jeg fikk høre var at fyren ikke eier nåla i veggen. Virker som han enten bruker opp pengene med en gang , eller gjemmer de et eller annet sted. Det jeg ikke skjønner er at fyren har drevet med dette i flere år , og likevell havner han ikke bak murene. Etter det jeg har hørt bruker han ofte falsk id og navn. I mitt tilfelde brukte han navne på en uskyldig dame som bodde i nærområde hannes.

 

Prata med en fyr som klarte å få igjen pengene, ved at han og Ståle hadde en felles interesse. Fyren vanker vissnok i modelltog miljøet. han fyren jeg prata med "truet" med å møte han på et tog treff og gi han det han fortjente. Noen dager senere fikk han igjen pengene. Men fyren jeg prata med poengterte at han fyren var en sleip jævel, og å true han funker ikke lengre.

 

Mitt inntrykk av Ståle er at han egentli lever i en egen verden....

 

Jeg har desverre ikke krefter nok til å prøve og få igjen pengene lengre.. Jeg blir bare sliten jeg hører navnet. Men jeg skulle ønsket at noen tok tak og enten fikk mannen på rett skjøl eller sendt han på at langt opphold bak lås og slå.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hei igjen !.

 

Takk for info Donald, fikk du noen gang lovnader om å få pengene tilbake?.

 

I kveld fikk jeg mail hvor jeg fikk forklart at grunnen til at jeg ikke hadde fått pengene tilbake før, var at det hadde skjedd en glipp, enten i banken eller hos ham, to tall i kontonummeret var byttet om. Men, i dag skulle pengene være på tur og jeg skulle ha dem i løpet av morgen dagen.

Har jeg noe grunn til å tro på dette?. Er jo lovt å håpe.. .

Han skriver også at "hvis pakken dukker opp så må du si i fra til oss straks". Pussig.

 

Alastor, skjønner det med etternavnene:).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...