Gå til innhold

er det ulovlig og laste ned musikk?


Kimelimm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja. Det er ikke ulovlig å laste ned musikk.

Det er ulovlig å laste ned opphavsrettbeskytta musikk uten å betale for det. - Selvsagt inkluderer dette eksempelet det meste av musikk som lastes ned via. f.eks. winmx, men å si at å laste ned all musikk er ulovlig blir feil.

5632577[/snapback]

kan jeg bare laste ned sånn gammal 1938 musikk da eller? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det spørs ossen du gjør det. Jeg har hørt at hvis du bruker torrenter, så er det ikke ulovlig. Man tar forskjellige deler (bruddstykker) istedenfor hele dritten. Jeg bruker "fjernet av moderator" fordi det bruker torrent og er mye tryggere.

 

Prøv det thumbup.gif.

*

 

Ja, jeg skulle kanskje ikke sagt dette da :nei:, men det er det jeg har hørt av venner og lest på internett....

 

Men jeg skal si noe annet rundt nedlasting av musikk, som jeg sa her. Egentlig så er nedlasting av spill og musikk egentlig bare nedlasting av bayt og tegn.

Er litt rart at det er en lov mot det.

Endret av Articfare
Lenke til kommentar
ja som emnet: er det ulovlig og laste ned MUSIKK? som med Winmx der laster man bare ned musikk er det lov? takkr for alle svaR!

5632239[/snapback]

 

Det spørs ossen du gjør det. Jeg har hørt at hvis du bruker torrenter, så er det ikke ulovlig. Man tar forskjellige deler (bruddstykker) istedenfor hele dritten. Jeg bruker "fjernet av moderator" fordi det bruker torrent og er mye tryggere.

 

Prøv det :thumbup:.

5634012[/snapback]

 

Dette er vel helt feil? Måten du skaffer musikken på er likegyldig! Så lenge du ikke betaler eller på andre måter skaffer dei eierett over musikken så har du ikke lov til å eie den.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
er vell ingen norsk lover som sier at det ikke er lov , det er derimot ikke tilatt og spre opphavbveskyttet matriale

 

men hvem bryr seg , ingen isplevrandører gir ut info om brukerne bak ipadressen til IRAA og lignend ;)

5633107[/snapback]

 

Det visste jeg ikke. Litt off topic men hva skal egentlig til for at en IP-adresse blir utlevert fra en ISP-leverandør til andre enn det offentlige? (Vet jo selvsagt at Politiet har lov til å få tak i dette dersom det skal brukes i retten eller noe sånt.)

Lenke til kommentar
er vell ingen norsk lover som sier at det ikke er lov , det er derimot ikke tilatt og spre opphavbveskyttet matriale.

5633107[/snapback]

Joda, den nye åndsverkloven trådte i kraft 1. juli i fjor. Spredning av opphavsbeskyttet materiale har alltid vært forbudt, og med denne ble også nedlasting av ulovlig kopiert musikk - som innebærer så godt som alt du finner på P2P-nettverk - det samme.

Unntaket er samples fra offisielt hold, for eksempel spor lagt ut på plateselskapenes og/eller artistenes egne nettsider.

 

men hvem bryr seg , ingen isplevrandører gir ut info om brukerne bak ipadressen til IRAA og lignend ;)

 

Voksne, ansvarlige mennesker med samvittighet bryr seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...