Gå til innhold

Sært problem - OC av CPU gir lagg i BF2?


Anbefalte innlegg

Hei,

mitt nye system virker relativt knirkefritt:

 

X2 3800+

Pov 7800GT

MSI K8N Neo4 SLI

2x1 GB Kingston valueram på 2,5-3-3-7 1T

 

På normal klokking flyter BF2 veldig greit (80-90fps) på 1600x1200.

Som seg hør og bør har jeg begynt å se på overklokking. Alt ser ut til å være stabilt på 240Mhz FSB, (2,4Ghz cpu) og 220Mhz Mem uten å endre timing eller Vcore eller Vmem. Så langt er alt bra.

 

Meeen det har dukket opp et sært problem: når CPU er overklokket OG jeg spiller BF2 på nett, så er det bittesmå frys, typisk 1-3 ganger pr. sekund. Ikke mye, men nok til at det er utrolig plagsomt. Det samme skjer ikke hvis jeg spiller singleplayer lokalt...og hvis jeg klokker ned til 2Ghz (har Clockgen kjørende i bakgrunnen) så forsvinner hakkingen umiddelbart. 2,2Ghz cpu/200Mhz minne gir samme problemet...det er bare standardklokking som fungerer uten hakking.

Problemet ser bare ut til å gjelde BF2 foreløpig (har ikke prøvd andre spill).

 

Er det en mulighet for at overklokking av FSB gjør at GPU og nettverkskort/PCI-buss plutselig blir uenige om noe? Jeg har låst PCI-bussen på 100Mhz, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor nettverket ser ut til å være påvirket... :-/

 

- Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

mitt nye system virker relativt knirkefritt:

 

X2 3800+

Pov 7800GT

MSI K8N Neo4 SLI

2x1 GB Kingston valueram på 2,5-3-3-7 1T

 

På normal klokking flyter BF2 veldig greit (80-90fps) på 1600x1200.

Som seg hør og bør har jeg begynt å se på overklokking. Alt ser ut til å være stabilt på 240Mhz FSB, (2,4Ghz cpu) og 220Mhz Mem uten å endre timing eller Vcore eller Vmem. Så langt er alt bra.

 

Meeen det har dukket opp et sært problem: når CPU er overklokket OG jeg spiller BF2 på nett, så er det bittesmå frys, typisk 1-3 ganger pr. sekund. Ikke mye, men nok til at det er utrolig plagsomt. Det samme skjer ikke hvis jeg spiller singleplayer lokalt...og hvis jeg klokker ned til 2Ghz (har Clockgen kjørende i bakgrunnen) så forsvinner hakkingen umiddelbart. 2,2Ghz cpu/200Mhz minne gir samme problemet...det er bare standardklokking som fungerer uten hakking.

Problemet ser bare ut til å gjelde BF2 foreløpig (har ikke prøvd andre spill).

 

Er det en mulighet for at overklokking av FSB gjør at GPU og nettverkskort/PCI-buss plutselig blir uenige om noe? Jeg har låst PCI-bussen på 100Mhz, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor nettverket ser ut til å være påvirket... :-/

 

- Trond

5623633[/snapback]

 

Kanskje ikke minnet liker seg på de frekvensene. BF2 er utrolig følsom på minnet..

Lenke til kommentar
Kanskje ikke minnet liker seg på de frekvensene. BF2 er utrolig følsom på minnet..

5624507[/snapback]

PCI-E på 100, PCI på 33Mhz, og HT er på 4x.

 

Jeg trodde også minnet var problemet, men det ser ut til å være overklokking av FSB og/eller CPU som er problemet. Når jeg overklokker fra 2 til 2,2 Ghz så skrur jeg divisoren på minnet ned så det holdes konstant på 200Mhz, men 2,2Ghz gir lagg og 2Ghz fungerer OK. Dessuten er jeg mest forundret over at det bare gir seg utslag når jeg spiller på en online-server, om den er aldri så folketom. Når jeg spiller singleplayer fungerer både 2Ghz/200Mhz, 2,2/200 og 2,4/220 glimrende. Det er derfor jeg lurer på om nettverkskortet blir forstyrret av overklokkingen, selv om PCI er låst...?

 

Skal teste litt mer i dag, ved å skru ned multiplier på CPU og bare overklokke FSB etc. Har hørt at noen har problemer med MSI K8N, ref følgende kommentar fra http://www.hardocp.com/article.html?art=NzE0LDc=

 

"We at HardOCP are sorry to report that this MSI K8N Neo4 motherboard has experienced errors in the field with overclockers. There seem to be some bugs that MSI cannot fix that are specific to this board that we never experienced in our testing. That said, we are pulling our award given, and advise you to look elsewhere should you be in the market for an enthusiast motherboard."

 

Har enda ikke funnet ut av hvilke problemer de sikter til, men noe er sikkert galt...

 

- Trond

Lenke til kommentar

Lykkelig nå. Etter mye fikling på klokkesettinger i BIOS, så gjorde jeg følgende:

 

* Flashet til ny bios

* Avinstallerte Core Center

* Avinstallerte Netlimiter

* Installerte AMD X2 Windows-driveren + amd clock

 

Og nå fungerer alt perfekt på 2,4Ghz cpu /220Mhz mem. 99FPS i BF2, uten hakking av noe slag. 6022MB/s på Int og 5962MB/s på Float i følge Sandra, og det hørtes nesten overraskende bra ut med 2GB dårlig ram?

 

Skal slutte å skru nå. Fikk forøvrig en av de styggeste "Nå har jeg ødelagt noe"-kaldsvettingene da jeg klarte å stille biosen slik at sikringen på soverommet gikk hver gang jeg forsøkte å skru på maskina...(!). En CMOS-reset løste heldigvis det problemet også.

 

Takk for hjelpen!

 

- Trond

Lenke til kommentar
Skal slutte å skru nå. Fikk forøvrig en av de styggeste "Nå har jeg ødelagt noe"-kaldsvettingene da jeg klarte å stille biosen slik at sikringen på soverommet gikk hver gang jeg forsøkte å skru på maskina...(!). En CMOS-reset løste heldigvis det problemet også.

 

5627922[/snapback]

Går det an? :dontgetit:

Hva stilte du på da?

*Blow fuse when pushing power-button: Enabled* :p

Lenke til kommentar
Skal slutte å skru nå. Fikk forøvrig en av de styggeste "Nå har jeg ødelagt noe"-kaldsvettingene da jeg klarte å stille biosen slik at sikringen på soverommet gikk hver gang jeg forsøkte å skru på maskina...(!). En CMOS-reset løste heldigvis det problemet også.

 

5627922[/snapback]

Går det an? :dontgetit:

Hva stilte du på da?

*Blow fuse when pushing power-button: Enabled* :p

5627970[/snapback]

 

 

hvem hakke en av de knappene a :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...