Gå til innhold

Logitech Z-5500, oppskryt eller sant?


Anbefalte innlegg

Noen flere som opplever lav brumming fra sub'en når kontrollenheten er slått på? Uansett hvilken ingang som benyttes og selv om det er stillt in på en inngang hvor det ikke er tilkoblet noen kabel.

5724995[/snapback]

 

 

Har en sånn lav brumming på mitt annlegg å (Hercules XPS 2.100) Å jeg vet ikke hva det er, jeg har en teori om at det kan være den innebygde forsterkeren som lager denne lydn!! :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen flere som opplever lav brumming fra sub'en når kontrollenheten er slått på? Uansett hvilken ingang som benyttes og selv om det er stillt in på en inngang hvor det ikke er tilkoblet noen kabel.

5724995[/snapback]

 

 

Har en sånn lav brumming på mitt annlegg å (Hercules XPS 2.100) Å jeg vet ikke hva det er, jeg har en teori om at det kan være den innebygde forsterkeren som lager denne lydn!! :hmm:

5864885[/snapback]

 

 

denne brummingen dere prater om kan også være at det ikke er ordentlig jordet. kansje dere har puttet den i en ujordet stikkontakt.

Lenke til kommentar

Men har ikke slike produkter som dette her ofte ujordet støpsel? Det utelukker jo jording i anlegget i alle fall. Men det kan nok være problemet likevel, siden pcer gjerne ofte er jordet, og når man fører elektronisk signal fra jordet til ujordet utstyr, så er det ikke helt uvanlig med slike brummelyder.

 

Om noen har dette anlegget så kan dere vel be-/avkrefte om dette har ujordet støpsel. Dersom summingen ikke eksisterer ved bruk av optisk kabel, er det et godt tegn på at koblingen mellom jordet pc - ikkejordet anlegg er årsaken i alle fall.

Endret av royerling
Lenke til kommentar
Men har ikke slike produkter som dette her ofte ujordet støpsel? Det utelukker jo jording i anlegget i alle fall. Men det kan nok være problemet likevel, siden pcer gjerne ofte er jordet, og når man fører elektronisk signal fra jordet til ujordet utstyr, så er det ikke helt uvanlig med slike brummelyder.

 

Om noen har dette anlegget så kan dere vel be-/avkrefte om dette har ujordet støpsel. Dersom summingen ikke eksisterer ved bruk av optisk kabel, er det et godt tegn på at koblingen mellom jordet pc - ikkejordet anlegg er årsaken i alle fall.

5890768[/snapback]

 

har z-5500.. er hos pappa nå, få får ikke sjekka. men er så og si 100% sikker på at ledningen er jorda! får men jeg får sånne smel når jeg setter på lyset ute på terassen osv.. men det er vel ikke noe farlig?

Lenke til kommentar
Nå hadde jeg håpet om at det i denne ganske lange tråden skulle komme frem mer info om lyden til Z-5500 enn "Det dunker HARDT." Noen som har noe annet, gjerne mer objektivt å si?

5865026[/snapback]

 

 

Mange av mine HIFI venner snakker nedsettende om Z-5500, da lyden du får er "plastikklyd" og at høytalerne mangler en evne til å gjengi favorittlåtene deres tilfredstillenede... Mulig dette har en sammenheng med at de har svidd av 40 - 100 000kr mer på anlegg som ikke alltid spiller høyere eller kraftigere - noe må jo være forskjellige eller hva?;) Skal du imponere HIFI nerdene/nerdinnnene, er selvsagt Z-5500 ikke å anbefale, er jo tross alt plastikklyd - men det er god plastikklyd (masse volum/trøkk). Som mange har sagt i tråden, får du jo så mye for penga.

 

Det er vanskelig å si noe objektivt om lydkvalitet, er jo så mange meninger og preferanser... Jeg har ikke kjøpt z-5500, da jeg har noe bedre fra før av, men hadde jeg kunne gjort kjøpet om igjen hadde jeg nok heller tatt z-5500 og 10000 til annen morro i dag. Heldigvis er penger noe man kan tjene mer av :D

 

Du får nesten ta turen og demohøre de et sted, eventuelt har du jo også angrefrist :thumbup:

 

EDIT: litt tastekrøll

Endret av Triceratops
Lenke til kommentar

Har nå hatt dette anlegget i en to måneders tid, og kan godt dele litt av mine erfaringer. For det første; så er dette anlegget helt klart mye "bang for the buck", og gir i mitt oppsett svært god plassering/panorering av ulike lydkilder, bra dynamikk , og en kraftig bass som mange higer etter, og som funker bra i spill. BF2 f.eks er meget realistisk på lyden (ja, jeg har hørt litt sånn lyd) og hever innlevelse og opplevelse mange hakk.

 

Bare om økonomien var relativt svak, eller jeg hadde andre prioriteringer, ville jeg vurdert dette anlegget til noe særlig film eller musikkbruk. Til det er den alt for lite oppløst i de øvre deler av toneregistret, dvs at man opplever lyden som mindre klar og definert enn på et ordentlig hi-fi anlegg. Ordentlig lav bass presterer denne ikke særlig godt, den livner ikke til før fra 50hz og og oppover, som ihvertfall er litt for høyt, særlig på dd/dts lydspor med egen subkanal. På den annen side, en sub som gjør dette på en akseptabel måte starter gjerne på minst det dobbelte av det hele dette anlegget koster. Igjen, bang for the buck.

 

Anlegget ser også helt greit ut designmessig, og kontrollenheten er faktisk ganske stilig og gir et fint hi-tech preg over skrivebordet..

 

Så til slutt oppskrytt ? kanskje litt, men definitivt verdt pengene. Jeg vurderte en stund å finne en brukt femkanals effekforsterker og også noen brukte høyttalere, med budsjett på 10K til sammen, men slo fra meg dette da jeg hørte denne komboen. For all del, lyden ville ha blitt bedre, men ikke nok til å rettferdiggjøre en firedobling av prisen, selv om jeg ikke ville ha hatt noe store problemer med det ekstra utlegget.

Endret av wowbagger
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ja dette systemet er ypperlig, og eg elsker det- Kjøpte det hovudsaklig til å spille/se film på 360`en via optisk kabel. Det å spille/se film er for meg blitt ein ny opplevelse med deilig 5.1 lyd. Men no har eg bare hatt dette i noen få dager,og eg har heller ikkje smellt lyden på max,noen som heller ikkje er anbefalt på nye annlegg i starten. :p

 

Så eg lurer litt på kor mye/lenge man må bruke disse til de er "ferdig innspillt"?

 

Uansett,til den som vurderer å kjøpe dette,så løpt fort som faen og kjøp!

Lenke til kommentar

Lurer på noen småting:

 

Når dere snakker om Optisk kabel, er dette TOSLINK?

 

Brukes SPDIF utgang til optisk kabel?

 

Jeg har bare vanlige minijack utganger på mitt x-fi xtrememusic, hvordan benytter jeg en optisk kabel der?

 

Og hvis man bruker hovedkortets utgang vil det si at man sender _data_ til settet og ikke "ferdig" lyd som i minijackutganger? Da koder logitech settet selv om signalene til lyd den spiller?

 

Kanskje lite vits å investere i en optisk kabel til mitt Altec Lansing 5.1 THX sett når jeg har et X-Fi kort?

Lenke til kommentar
Når dere snakker om Optisk kabel, er dette TOSLINK?

Brukes SPDIF utgang til optisk kabel?

 

Jeg har bare vanlige minijack utganger på mitt x-fi xtrememusic, hvordan benytter jeg en optisk kabel der?

 

Og hvis man bruker hovedkortets utgang vil det si at man sender _data_ til settet og ikke "ferdig" lyd som i minijackutganger? Da koder logitech settet selv om signalene til lyd den spiller?

6396943[/snapback]

Vil tro det er toslink som benttes ved optisk overføring.

S/PDIF står for Sony/Philips Digital Interface Format som er en digital overføringsteknikk over metalkabel (ikke optisk altså). Over denne typen tilkobling kan man bl.a sende lyd digitalt som 2-kanals PCM-bølge (stereo), DTS, Dolby Digital/DD Live, etc.

Det er kun 2-kanals PCM-bølger som er ukomrimert av disse formatene. Alle de digitale 5.1-formatene har lossy komprimering av varierende grad.

 

S/PDIF kan kun brukes dersom du ser film som er forhåndsenkodet i et lydformat forsterkeren/reciveren din støtter, slik som DTS eller Dolby Digital Live. DVD-filmer og DivX/XviD-filmer med f.eks AC3-spor kan brukes med S/PDIF AC3-passthrough.

Du kan dermed ikke bruke digital S/PDIF i spill o.l. som ikke kan enkode i nevnte formatene i sanntid.

Men lydkort med intergrerte DTS og Dolby Digital Live-enkodere til relativt billig penge eksiterer! :)

Ta en titt her.

Med dette kortet vil alt av lyd som vanligvis sendes analogt over vanlig lydkabel bli enkodetet i opptil 7.1 digital lyd, og sendt over S/PDIF.

Lenke til kommentar
Så eg lurer litt på kor mye/lenge man må bruke disse til de er "ferdig innspillt"?

6394003[/snapback]

 

Etter det eg har hørt so kan du køyre på max heilt fra starten :thumbup:

6472488[/snapback]

 

Ja leste noen tåder på lyd forum. Innspilling er oppskrytt, Men at de spiller bedre etter ei stund er det vel ingen tvil om. Ihvertfall gjelder dette "større" system.

 

Elsker Z-5500 :love:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Det anlegget er faktisk bare på 207 ekte watt, og suben er på 75 ekte watt, så er nok litt oppskrytt hehe.

7184629[/snapback]

 

 

Z-5500 er ikke oppskrytt i det hele tatt...hatt mitt i snart 2 år nå uten noen problemer, og spiller kameraten min sitt sett (Creative Gigaworks) ned i støvlene uten å få pusteproblemer.. Maken til klar og fin lyd, og med bra trøkk skal man lete lenger etter når man tar prisen i betraktning!

 

Gir mine sterkeste anbefalinger til kjøp av dette settet! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...