Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter ikke :S


Anbefalte innlegg

Jeg skulle prøve en harddisk i min pc på grunn av at den pcen som den hardisken sto i var fulstendig klikk. Dette var selfølgelig ikke lurt, for når jeg startet pcen med denne disken i så klikket min pc også fulstendig :(

Jeg tar ut disken og prøver igjen men da bare henger den seg med en gang, det første bilde. Der hvor reklamen for hovedkortet står og hvor du kan velge å gå inn i biosen. Jeg får ikke kommet noe videre med dette virker det som. Har prøvd alt mulig, tatt ut alle disker, resat CMOS tatt ut og inn bateriet på HK, tatt tilogmed ut skjermkortet. Har dere noen ideer til dette problemet, er pcen ødelakt eller hva kan det være?`

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du skrive ned nøyaktig hva som er det siste som står på skjermen?

5617312[/snapback]

 

Det første og siste som står på skjermen er reklame for hovedkortet. Du har mulighet til å trykke "Del" for å komme inn i bios.

 

Vet ikke om du trenger noe bedere forklaring jeg..?

Lenke til kommentar
Har du sjekka BIOS om den nye disken ble satt som boot disk?

Kanskje maskina leter etter disken din..

5634385[/snapback]

 

Jeg har jo tatt å resatt BIOS da, så den kan vel nesten ikke ta å lete etter den disken da... Men jeg prøvde også å sette inn disken igjen etter dette. Funket dårlig :S

Lenke til kommentar
Altså, med en resatt BIOS, og en tom harddisk i maskina er det ikke rart du ikke kommer lenger. Default i BIOS er først å lete etter et bootbart medium på floppy, CD, så HD. Så, om du ikke har noen Windows CD i, og en tom HD så kommer du selvfølgelig ikke lenger.

5649663[/snapback]

 

 

Jeg her jo windows på den ene disken. Desuten så prøver den jo ikke å boote en gang. KOmmer ikke så langt. Virker som om den henger seg med en gang. Aller første bilde.

Lenke til kommentar
Så hvis vi har forståt riktig så du kommer ikke videre etter første bilde med  "trykke Del for å komme i BIOS".

Fungerer tastaturen da? Har du USB ?Koble fra og sett tastaturen på PS/2 port.

5652085[/snapback]

 

Stemmer, kommer ikke videre etter første bilde. Jeg har ikke USB tastatur. Virker på en måte som alt bare stopper HELT ved det første bilede.

Men det var en gang jeg starta maskinen og hvor den faktisk begynte å telle opp RAM. Men han bare hang seg i opptellinga. :(

Lenke til kommentar
Så hvis vi har forståt riktig så du kommer ikke videre etter første bilde med  "trykke Del for å komme i BIOS".

Fungerer tastaturen da? Har du USB ?Koble fra og sett tastaturen på PS/2 port.

5652085[/snapback]

 

Stemmer, kommer ikke videre etter første bilde. Jeg har ikke USB tastatur. Virker på en måte som alt bare stopper HELT ved det første bilede.

Men det var en gang jeg starta maskinen og hvor den faktisk begynte å telle opp RAM. Men han bare hang seg i opptellinga. :(

5657137[/snapback]

 

Da tror jeg at du kopler fra hardisken og så komme i BIOS, for at du trenger ikke noe harddisk for å komme inn. Der kan du kontrollere instillinger.

Hvilket win har du?

Etter at du har ordnet opp i dette, siden du resatt bios så vil en del instillinger falle i det blå, så prøver du igjen.

Ta det derfra og feilsøke etter hvert.

 

(det kan og hende at Del fungerer ikke lenger, som betyr at du må prøve med andre taster agså)

Lenke til kommentar

Da tror jeg at du kopler fra hardisken og så komme i BIOS, for at du trenger ikke noe harddisk for å komme inn. Der kan du kontrollere instillinger.

Hvilket win har du?

Etter at du har ordnet opp i dette, siden du resatt bios så vil en del instillinger falle i det blå, så prøver du igjen.

Ta det derfra og feilsøke etter hvert.

 

(det kan og hende at Del fungerer ikke lenger, som betyr at du må prøve med andre taster agså)

5660609[/snapback]

 

 

Har prøvd alle taster. for å komme inn i bios. Jeg har også prøvd uten noen disker. Jeg har win2000. Kan det være noen måte å gjøre dette på ved å flytte på RAM posisjoner osv? bare teste ut ting og tang

Lenke til kommentar

Ja her er det ikke så lett nei.

Da er det bare å prøve ting og tang som du sier, Men før du gjør det, kan du kontrollere om, på skjermkortet ditt står noe instilling for SAFE MODE ? hvis ja , sett den på safe og prøve igjen.

 

For at du komme i biosen. Når det gjelder taster, så du må taste , om det er Del mange ganger , ikke bare en gang, under oppstarten.

 

Ellers det kan være greit å informere om maskinvarene dine , for at det er sikkert folk ute der som vil komme med råd.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha svitsjet litt om på RAM-brikkene, ja. Jeg hadde et lignende problem selv, men det hang seg ikke før jeg kom inn i Windows. Tror egentlig ikke det er samme problem, men for meg hjalp det å flytte RAM-brikken i slot 1 til slot 3. Bruker bare to brikker, slot 2 og 3.

Lager PCen noen lyd før den henger seg? Enten lyd fra hovedkortet eller fra høyttalerene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...