Gå til innhold

spørsmål om vandel og håndvåpen..


Anbefalte innlegg

Hei, har kunne tenkt meg og begynt i en pistolklubb for å skyte med håndvåpen. Men så har det seg jo sånn at jeg ikke har helt plettfri vandel, har sittet inne i fengsel pga vold og vinningsforbrytelser, men det er nå fortid. Vil tro at jeg har hatt plettfri vandel i to-tre år nå og derfor lurer jeg på om jeg har noen nubbsjangs og få våpentillatelse for pistol? Eller hvor lang tid jeg må ha plettfri vandel for å få det?

 

Våpenloven er litt vag på dette derfor har jeg ikke funnet noe spesifikt svar på det.... :dontgetit:

 

Noen som er bedre å google enn meg, eller som har kunnskap om våpenloven som kan hjelpe meg med å få klarlagt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du har sittet inne pga vold er det kanskje litt i overkant å tro at noen her ønsker å hjelpe deg skaffe håndvåpen?

5626937[/snapback]

 

Og den uttalelsen kommer fra en med et nick som direkte oversatt til norsk blir "skalle-kløyver"?

 

Jeg har sittet inne for blant annet vold, da jeg var 16 år så banket jeg eks-stefaren min med et jernrør etter at jeg fant ut at han hadde banket moren min... det fikk jeg betinget fengsel og bot for, men da jeg ble tatt for å tjuvkoble og "trikse" med noen bensin pumper for å fylle "gratis" bensin så måtte jeg i fengsel siden prøvetiden min på den betingede dommen ikke hadde gått ut... Det er snart tre år siden jeg slapp ut nå...

 

Så noen "hardbarka" kriminell kan du IKKE komme å påstå at jeg er!! :realmad:

 

Men ellers så skjønner jeg hva du tenkte da du leste første innlegg...

 

Min intensjon er kun å drive med noe positivt på fritiden, skyte folk kan man gjøre på tv-spill! :thumbup:

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Om du har sittet inne pga vold er det kanskje litt i overkant å tro at noen her ønsker å hjelpe deg skaffe håndvåpen?

Er jo ikke som at han ber oss sende dem til han i posten heller da.

 

Vel vold taler jo ikke til din fordel da, å du er jo dømt for det. Om politiet ser svart/hvit på det er en annen sak. Mange ganger går det som regel greit bare man tar seg en prat med dem.

Lenke til kommentar

Takk for svar Drunken_Master og Hyrlen.

 

For å si det sånn så er ikke jeg noe voldelig eller voldsfiksert. Greit nok at jeg liker spill som GTA, Hitman, Splinter Cell og Max Payne og sånt men det betyr jo ikke at jeg har noe videre lyst til å plaffe ned alle de som står i køen framfor meg på Rema som en ravende gal lunatic fordet...

 

Grunnen til at jeg vil ha våpentillatelse er fordi at søsteren og faren til dama mi deltar på skytestevner, med rifle da... Men det som virker mest tiltalende for meg er håndvåpen! Har f.eks bestandig likt gassdrevne luftpistoler framfor luftgevær, vet ikke hvorfor men sånn er det bare... Og nå føler jeg at jeg er klar for noe grovere kaliber! :innocent:

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

For det første så må du i det minste ha vært aktivt medlem i en pistolklubb i minst seks måneder før du i det hele tatt kan søke om å få kjøpe en pistol. For det andre så vil pistolklubben ha pistoler selv som du kan få bruke der - du trenger altså ikke å kjøpe våpen selv. De fleste starter med cal. 22, og trener temmelig lenge før de deltar i konkurranser. Så vent litt med å tenke på å kjøpe pistol selv, du. :)

Lenke til kommentar
For det første så må du i det minste ha vært aktivt medlem i en pistolklubb i minst seks måneder før du i det hele tatt kan søke om å få kjøpe en pistol. For det andre så vil pistolklubben ha pistoler selv som du kan få bruke der - du trenger altså ikke å kjøpe våpen selv. De fleste starter med cal. 22, og trener temmelig lenge før de deltar i konkurranser. Så vent litt med å tenke på å kjøpe pistol selv, du.  :)

5630468[/snapback]

 

Ja jeg vet det, men kan man skyte med lånt pistol eller være medlem av pistolklubb uansett om man ikke har godkjent vandel?

 

Det er blant annet disse spørsmålene jeg er ute etter å få svar på...

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Du kan være medlem av pistolklubb og skyte med klubbens våpen selv om du har en kriminell fortid vil jeg tro. Men hvis målet ditt med å dette er å skaffe våpen (som det er for veldig mange) så blir du fort gjennomskuet.

5630790[/snapback]

 

Av politiet? Jeg vil bare skyte med noe større enn 22 kaliber... Har hørt at hvis du kjøper pistol selv uten våpentillatelse så kan du ha den oppbevart hos pistolklubben... stemmer det?

 

Det er jo forskjell på å være våpengal og gal med våpen!? :!: Haha...

Lenke til kommentar
Men ellers så skjønner jeg hva du tenkte da du leste første innlegg...

5628671[/snapback]

Ah, okey, beklager. Jeg er bare ikke så veldig glad i tanken på voldsdømte-folk med håndvåpen eller rifler.

Hadde jeg vist grunnen, hadde jeg jo selvfølgelig ikke skrevet det innlegget.

 

Og hodekløyver-nicker skulle jeg gjerne byttet ;)

Lenke til kommentar
Ah, okey, beklager. Jeg er bare ikke så veldig glad i tanken på voldsdømte-folk med håndvåpen eller rifler.

Hadde jeg vist grunnen, hadde jeg jo selvfølgelig ikke skrevet det innlegget.

 

Og hodekløyver-nicker skulle jeg gjerne byttet ;)

5637805[/snapback]

 

Greit nok, du er tilgitt for den... :thumbup:

 

For å si det sånn, hvis jeg var er vandrende voldsatlet/voldsmaskin/antisosial menneskehater/natural bor killer og var ute etter å skyte noen så var jo det siste jeg ville gjort å melde meg inn i en pistolklubb. Hvor lett ville det ikke vært å finne ut hvem i nærområdet som hadde våpentillatelse for det kaliber drapsvåpenet ville vært??

 

Hvis jeg seriøst skulle drepe noen så ville jeg jo selfølgelig kjøpt en ulovlig uregistrert pistol heller... Thats make more sense you know? ;)

 

Men det er jo ikke saken, jeg liker våpen og synes det er atig med skyting, og derfor vil jeg holde på med det på et lovlig nivå!

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Bra. Hvis du vil skyte så er det ingen som hindrer deg i å skyte med klubbens våpen så lenge de "godtar" deg. I pistolklubben jeg er tilknyttet har de både finkaliber og grovkaliber for utlån. Ved kjøp av eget våpen vet jeg ikke hva loven sier om ditt rulleblad, men jeg vet at hvis du kommer gjennom den sjekken så må alikevel klubben si sin mening om deg til politiet.

 

Min anbefaling? Liker du å skyte så begynn å skyte med klubbens våpen. Ikke mas om eget våpen etter en uke fordi da vil mange sitte igjen med inntrykket at du er litt små-gal. Personlig brukte jeg klubbens våpen i 3 år før jeg kjøpte eget.

Lenke til kommentar
Min anbefaling? Liker du å skyte så begynn å skyte med klubbens våpen. Ikke mas om eget våpen etter en uke fordi da vil mange sitte igjen med inntrykket at du er litt små-gal. Personlig brukte jeg klubbens våpen i 3 år før jeg kjøpte eget.

5640591[/snapback]

 

Nei jeg har ikke planer om å kjøpe eget våpen med en gang altså, må jo først venne meg til å skyte med noe større enn luft-pistol! ;)

 

Nå er jo egentlig de fleste i pistolklkubben her litt små gærn fra før så, en har bestandig en ladet revolver i nattbord skuffen, og en ladet Colt 45 med lyddemper i klesskapet sitt i tilfelle noen bryter seg inn om natten. (Vet at lyddemper er ulovlig, men det vet vistnok ikke han) Og en annen har bestandig alle pistolene sine liggende på stuebordet så han kan invitere hjem fjortis jenter "for å vise dem våpnene" sine! Hehe... :!:

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Lyddemper er ikke ulovlig. Man trenger heller ikke mer tillatelse for å kjøpe den enn et våpenkort.

 

Men selvfølgelig er enkelte litt "gale", slik er det her også, men det er viktig at du som NY skytter viser at du er seriøs. Å ha ladede våpen liggende er bare dumt, selv for de mest erfarne.

5640786[/snapback]

 

Jo jeg mener at når jeg så i våpenloven så sto det noe om at det var ulovlig å ha lyddemper på alt av våpen unntatt 22 kaliber salongrifle som skulle brukes i tettbebygd strøk for å fjerne skadedyr og kråke...

 

Nei kjøper jeg våpen så skal de være trygt oppbevart etter forskriftene i godkjent våpenskap. Tenk for en dårlig samvittighet jeg blir å få hvis noen bryter seg inn og stjeler mine våpen og dreper noen! :ermm:

Lenke til kommentar
Jo jeg mener at når jeg så i våpenloven så sto det noe om at det var ulovlig å ha lyddemper på alt av våpen unntatt 22 kaliber salongrifle som skulle brukes i tettbebygd strøk for å fjerne skadedyr og kråke...

 

Jeg vet at lyddemper ikke er forbudt. Da jeg kjøpte pistol selv så jeg blant annet på en ruger mk2 med lyddemper på den lokale sjappa. Hvis du tar en tur innom hvilken som helst villmarksmesse vil du antagligvis se både lyddemper.net og alms.no gutta stå å selge for de fleste vanlige kalibre.

 

Ellers så kan du jo bare sjekke på www.sluttstykke.com sitt forum. Der er det stadig heftige diskusjoner om hvilke lyddempere som er best for diverse :)

Lenke til kommentar
Jeg vet at lyddemper ikke er forbudt. Da jeg kjøpte pistol selv så jeg blant annet på en ruger mk2 med lyddemper på den lokale sjappa. Hvis du tar en tur innom hvilken som helst villmarksmesse vil du antagligvis se både lyddemper.net og alms.no gutta stå å selge for de fleste vanlige kalibre.

 

Ellers så kan du jo bare sjekke på www.sluttstykke.com sitt forum. Der er det stadig heftige diskusjoner om hvilke lyddempere som er best for diverse :)

5642508[/snapback]

 

Snodig, kanskje jeg så på et gammelt regelverk? :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...