Gå til innhold

spørsmål om vandel og håndvåpen..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo jeg mener at når jeg så i våpenloven så sto det noe om at det var ulovlig å ha lyddemper på alt av våpen unntatt 22 kaliber salongrifle som skulle brukes i tettbebygd strøk for å fjerne skadedyr og kråke...

 

Jeg vet at lyddemper ikke er forbudt. Da jeg kjøpte pistol selv så jeg blant annet på en ruger mk2 med lyddemper på den lokale sjappa. Hvis du tar en tur innom hvilken som helst villmarksmesse vil du antagligvis se både lyddemper.net og alms.no gutta stå å selge for de fleste vanlige kalibre.

 

Ellers så kan du jo bare sjekke på www.sluttstykke.com sitt forum. Der er det stadig heftige diskusjoner om hvilke lyddempere som er best for diverse :)

5642508[/snapback]

 

 

 

Utdrag fra våpenloven:

"Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha lyddemper til registreringspliktige våpen og glidestykket (sleiden) til automatpistoler. Denne bestemmelse gjelder ikke for lyddemper som er ervervet før 1 januar 2000 til lovlig ervervet salongrifle (cal. 22 lr)."

 

Men så står det også:

Departementet har merket seg at en del våpeneiere har påmontert lyddemper til pistol og revolver. Etter det departementet erfarer er det intet saklig behov for å påmontere lyddempere på våpen som skal benyttes til øvelses- og konkurranseskyting. Det er ingen skytterorganisasjoner som administrerer programmer hvor skyting med lyddemper inngår. Likeledes er det som hovedregel intet saklig behov for lyddemper på våpen som skal benyttes til jakt, utover et visst behov for lyddemper på salongvåpen i cal 22 long rifle til f eks kråkejakt og til utryddelse av skadedyr. Departementet vil på bakgrunn av ovennevnte behov foreslå at lyddempere til eldre salongrifler ikke skal omfattes av de nye bestemmelsene for derved å unngå det merarbeid for politiet som en etterregistrering av lyddempere til allerede registrerte våpen vil utgjøre. Departementet forutsetter imidlertid at det for lyddempere til andre våpentyper må søkes om tillatelse til å inneha denne. Ved nyerverv må det på vanlig måte godtgjøres et særskilt behov. Når det gjelder pistol og revolver antar departementet at det som hovedregel ikke er behov for lyddemper.

 

Så man må ihvertfall søke om å få kjøpe lyddemper med god grunn til hvorfor man trenger det...

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar

Hvor fant du den der? Sist jeg leste våpenlovene fant jeg ingenting om lyddemper.

 

Her er et par lenker som kanskje er interessante:

 

Er lyddemper lovlig?

Ja lyddemper er lovlig - også til jakt. I 1999 kom det nye forskrifter til våpenloven. Under høringsrunden var det snakk om å forby eller registrere lyddempere. Dette ble ikke noe av da Norsk institutt for Folkehelse kom med innsigelser mot forbud - på grunnlag av at lyddempere reduserer hørselskader.

Den som vil kjøpe lyddemper må fremvise våpenkort. Salget skal protokollføres som med salg av ammunisjon.

Det finnes ingen regel som regulerer bruk av lyddemper - eller kikkertsikter for den saks skyld, til bruk på jakt.

Artemis driver lyddemper.net

 

§ 2-5. Erverv av lyddemper

 

      Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha lyddemper til registreringspliktige skytevåpen. Krav om politiets tillatelse gjelder ikke innehaver av gyldig våpenkort som ved å fremvise dette sammen med gyldig legitimasjon, kan erverve lyddemper, direkte fra forhandler eller tilvirker, til våpen oppført i våpenkortet. Krav om politiets tillatelse gjelder heller ikke innehaver av gyldig våpenkort som tilvirker lyddemper til eget bruk til våpen oppført i våpenkortet når vedkommende gir melding til politiet før tilvirkningen starter, eller for lyddemper som før 1. januar 2001 er ervervet til lovlig registrert skytevåpen.

 

Andre linker:

http://www.sluttstykket.com/portal/index.p...light=lyddemper

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Hvor fant du den der? Sist jeg leste våpenlovene fant jeg ingenting om lyddemper.

 

OJSANN!! :dontgetit:

 

Har faktisk gjort en kjempebommert og sett feil, jeg har sett på forslag til endringer i våpenforskriften. Og ikke selve Våpenloven! :blush:

 

Beklager dette sterkt!

5648716[/snapback]

 

Vet du når det forslaget er datert? Hvis det er noe som er under høring nå så skal jeg kjappe meg ned på butikken og kjøpe lyddemper til uka :)

Lenke til kommentar
Vet du når det forslaget er datert? Hvis det er noe som er under høring nå så skal jeg kjappe meg ned på butikken og kjøpe lyddemper til uka :)

5648747[/snapback]

 

Du kan ta det med ro for det forslaget var datert helt tilbake til 1999... Men jeg fant ingen liknende forslag i 2005 forslaget.

 

Men som sagt så har jeg ikke noe jurist utdannelse så jeg har "litt" problemer med å tyde disse lovforskriftene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...