Gå til innhold

Klarer ikke å installere win på sata-hd


Anbefalte innlegg

Jeg har installert windows på en ide-hd som begynner å bli gammel, men har nå kjøpt en s-ata-disk og vil installere windows på nytt. Ingen problemer med å partisjonere og formatere i installasjonsprosessen, men når maskinen restarter for å fortsette installasjonen får jeg feilmelding 'feil ved lesing av operativsystem'. Hva kan være feil? Har lagt inn s-ata-driverne som fulgte med hovedkortet under installasjonsprosessen (MSI K8N Neo - nForce 3). I Bios har jeg ikke noe boote-valg som heter s-ata, det heter bare harddisk :hmm:

 

Hvor bør jeg lete etter feilen? Noen tips? Hvordan kan jeg vite om maskinen faktisk forsøker å boote fra harddisken min - eller om problemet er at den ikke 'finner' disken?

 

Har følelsen av at det er en enkel feil.. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat det samme problemet selv.

Samme kort og WD 2500 JB Harddisk.

 

Jeg byttet om på Boot Seq. til : CD / IDE HDD / SATA(ns?)2 HDD, da startet systemet opp, og jeg kunne velge mellom 2000Pro og XP.

 

 

Leste også noe om Boot.ini. som måtte legges inn på den nye disken, noen som må gjøres i DOS. Jeg vet jo ikke engang hvordan man kommer seg inn i DOS i XP :roll:

Iogmed at du har partisert den har du vel satt på jumper mellon pin x og x for å låse SATA disken til 150MBs.

 

EDIT: Leste emnefelt bedre, jeg lastet WD`s program for partisjonering; først da fikk jeg partisjonert/formatert den nye SATA2 disken. Installerte XP, satte inn SATA driver- disketten som fulgte med hovedkortet (den har du?) etterfulgt av F6 under reboot, så trykket jeg på A under stasjonsvalg for driver , så når det var gjort fikk også jeg kun IDE HDD som valg....kom borti pil ned? og vips så dukket det opp de 2 stasjonene på IDE HDD og den nye SATA disken.

Mener bestemt det var pil ned, men garanterer det ikke.

 

Fikk også et valg om å trykke F8 den gangen det gikk å installere XP på den nye disken.

 

Men jeg har altså problemer på neste stepp, da jeg egentlig vil fjerne IDE HDD.

Håper dette hjalp noe, skal følge med på denne posten selv :)

Endret av Peter pan
Lenke til kommentar

Har hatt samme problem selv, og det virker som at hvis du har oprativsystem på den gammle ide disken også, må du i bios og sette oppstarten til ide disken først, og sata disken som nummer to, da vil du få valg om hvilken av disken som du vil starte fra.setter du sata disken til å starte opp først får du ofte feilmelding av en eller annen grunn.

 

ellers i enkelte annledninger kan du også sette ide disken som not installed, det hender seg det funker like greit, den kommer fram i windows fordet.

Lenke til kommentar

Hmmm..

Det ser ikke ut til å funke hos meg. :no:

 

Hvis jeg endrer til å boote fra ide-disken først, så starter bare windows fra den gamle harddisken (uten at jeg får noen valg). Kobler jeg ut den gamle ide-disken fysisk, så får jeg feilmeldingen.

 

Når det gjelder boot.ini - hva skulle jeg gjøre med den?? Windows-installasjonen har lagt inn en boot.ini-fil på sata-disken. Den inneholder følgende tekst:

 

[boot loader]

timeout=1

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

 

Noen som forstår seg på slikt, som kan se om det er noe feil her

:hmm:

Lenke til kommentar

Mye jeg ikke forstår her..

Boot.ini ligger altså på den nye disken allerede.

 

Men når du snakker om boot seq så snakker du om rekkefølgen på boot-enheter i bios, ikke sant? Og velger jeg noe annet enn den nye harddsiken først, så starter den altså bare det gamle operativsystemet på nytt.

Lenke til kommentar

har noe av sammre problem!! jeg kjøpte en Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16M og jeg finner ikke HD'en å får ikke instalert Xp på den... jeg har prøvdt me driver på diskett men det funker ikke.... noen som vet hva jeg må gjøre? jeg har den i samme kontakt som jeg hadde den forige hd'en i men den ble ødlagt

Lenke til kommentar
Har lagt inn s-ata-driverne som fulgte med hovedkortet under installasjonsprosessen (MSI K8N Neo - nForce 3)

SATA-drivere skal ikke innstalleres under installasjonen av OS på nForce3/4(og ICH5/6/7), unntaket er ved RAID. Dette hvis du bruker nVidia sin SATA-controller og ikke Silicon sine.

Det kan være en fordel og kople fra den gamle IDE-disken mens du du installerer OS'et, særlig siden det ligger et gammelt OS der.

Lenke til kommentar

Sånn, da var reinstallasjon uten IDE HDD tilkoblet gjort, og hei, det funker med kun SATA disken. :w00t:

 

Sjekk aller først at din nye SATA HDD er låst til 150 MBs med jumper.

 

Før jeg startet koblet jeg fra IDE HDD (denne kan du koble på etter at nyinstallasjonen er ferdig) og slettet den fra Boot Sequence (rekkefølge på booting) satte CD som 1.Boot, WD disken som 2.Boot (stod ingen ting om at den var en SATA) og Floppy som 3. Boot device.

 

Startet opp maskinen med XP plata i CD og trykket på F6 under installasjonen.

Så ble det spurt om VIA SATA RAID floppydisk i drive A, satte den inn og installerte VIA Seriell ATA/ATAPI Host Controller for XP. (prøvde først å nå gå videre nå, men da ble ikke SATA HDD funnet) og VIA Seriell ATA Raid Controller for XP.

Gikk så videre med å installere XP. F8 for å godta Lisensavtale.

Trykket P for å opprette en partisjon på det upartisjonerte! området (enda jeg hadde XP der fra før med IDE HDD tilkoblet).

Trykket R for å slette valgt stasjon (listet som C i partisjon 1)

Trykket S (slettet på 1 sek)

Så partisjonerte jeg og formaterte (inn i 3 stk 80 GB hos meg)

Gikk videre med installasjonen.

Rebooting, husk IKKE trykk for å starte fra CD , vent også finner maskinen den nye SATA HDD din.

Så lar du installasjonen gå sin gang og vips - ferdig.

 

Dette tok det F... meg 4 lange kvelder å finne ut av og så går det plutselig bra på 1 time :dontgetit: . Alle produsentene gir forklaring for SATA Raid inst, det er tydeligvis helt utenkelig for dem å kjøpe kun 1 disk og la den gamle IDE HDD`n bli ståendes :mad:

 

Håper dette hjalp, unskyld teskje forklaring hvis det ikke var nødvendig, noterte kun hva jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Det kan være en fordel og kople fra den gamle IDE-disken ...

5612321[/snapback]

Det er det som er hele cluet her.

Den gamle disken har nødvendigvis en Primær partisjon. Windows installasjonsprogram vil da bare opprette en utvidet partisjon på den nye disken. Dermed blir situasjonen at først booter MBR fra primærpartisjonen på IDE disken (System), og så skal Windows boote fra den utvidete partisjonen på SATA disken (Boot).

Det blir mange muligheter for feil. Og man blir avhengig av begge diskene.

 

Ved å fjerne den gamle disken vil installasjonsprogrammet kunne lage en primær partisjon på SATA disken, og den kan operere på egen hånd siden System og Boot da er samme partisjon.

Lenke til kommentar

Det som er så rart er at jeg har gjort akkurat det samme som deg, Peter Pan. Men hos meg funker det ikke..

 

Jumperen er på plass, IDE-disken er koblet ut (det har jeg gjort hele tiden, i frykt for at jeg skulle komme til å installere på feil disk - og slette ting jeg vil ha), og rekkefølgen på boot-diskene er den samme som hos deg. Jeg har også installert begge driverne som lå på disketten som fulgte med hk. Har også forsøkt uten å installere disse driverne, men samme feilmelding hver gang når den restarter.

 

Den nye s-ata-disken funker helt fint i windows, nå har jeg formatert den og bruker den som ekstra lagring mens jeg tenker ut noe nytt å prøve :hmm:

 

Skjønner ikke noe, jeg :no:

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme problemet.. fikk min raptor 36gb idag. Ikkeno ser ut til å være gæli med systemet mitt. disken blir gjenkjent i bios, i XP osv. når jeg skal innstallere OS til den funker alt som det skal helt til windows har lastet alle innstallasjons filene og reebooter--> cant boot from disc... min andre disk en WD200gb sataII funker helt fint å boote fra. Jeg har ASUS a8n sli premium, lurer på om det er BIOS eller raptorns gamle sata interface. Jeg mener en disk er en disk, så lenge den blir gjenkjent og godtatt av systemet burde man kunne installere win og boote fra den.

 

Prøvde å legge in en systemdisk image med Trueimage, men resultatet var det samme--> cant boot from disk

 

så nå sitter jeg med 1000.-/36GB/highend lagringsplass :thumbdown:

 

men men,, man kan jo kjøre swap, temp og spill fra den dah selvom det ikke var akkurat det den var innkjøpt for.

Lenke til kommentar
Jeg har installert windows på en ide-hd som begynner å bli gammel, men har nå kjøpt en s-ata-disk og vil installere windows på nytt. Ingen problemer med å partisjonere og formatere i installasjonsprosessen, men når maskinen restarter for å fortsette installasjonen får jeg feilmelding 'feil ved lesing av operativsystem'. Hva kan være feil? Har lagt inn s-ata-driverne som fulgte med hovedkortet under installasjonsprosessen (MSI K8N Neo - nForce 3). I Bios har jeg ikke noe boote-valg som heter s-ata, det heter bare harddisk  :hmm:

 

Hvor bør jeg lete etter feilen? Noen tips? Hvordan kan jeg vite om maskinen faktisk forsøker å boote fra harddisken min - eller om problemet er at den ikke 'finner' disken?

 

Har følelsen av at det er en enkel feil..  :blush:

5611007[/snapback]

 

Biosen har 2 steder hvor du må angi hva du vil at den skal gjøre, tenker jeg.

1. Boot device priority dvs. du velger om det skal starte fra CD eller Floppy eller HD

og

2. Harddisk boot Priority dvs. hvilket av de HD som du har, skal boote. Kankje du har 10 stk, who knows, og da den som skal boote MÅ VÆRE overst på lista di. OK?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...