Gå til innhold

Installere Windows på harddisk via kontrollerkort?


Anbefalte innlegg

Jeg har hjulpet en kompis med å sette inn noen brukte deler i hans gamle maskin, men har selvsagt glemt å sjekke at det var S-ATA-porter på hovedkortet, noe jeg tok som en selvfølge. Han bestilte derfor S-ATA-disk, og vil nå kjøpe en kontroller til denne. Spørsmålet er da om det går an å installere Windows på en slik, eller om den krever drivere slik at det blir umulig. Isåfall får vi installere Windows på den gamle IDE-disken, og bruke S-ATAen til fillagring osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han vurderte et fra clas ohlson til 400 kr for å slippe å vente på å få det i posten, men der fulgte drivere med, noe som må bety at windows ikke kan installeres der. Men på denne står det "Tilpassede standarder: Plug and Play, ACPI", noe jeg skulle kunne tolke dithen at OS faktisk er mulig. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noen problem å innstallere windows på en ekstern kontroller. Regner med det er en kontroller man plugger i PCI sporet i pcen det er snakk om.

 

På mitt hovedkort må jeg fortelle biosen at jeg vil boote fra scsi kontroller for at den skal se kontrolleren (dette kan variere så det er bare å prøve seg fram). Sett så boot nr. 2 til cd rom og start maskina. Pass på å ha IDE disken frakoblet.

 

Windows plata vil da starte å laste drivere og ber deg trykke F6 for å laste drivere. Stapp inn disketten med driverne, identifiser kontrolleren og innstaller.

 

Prøv dere litt frem og tilbake med boot sekvens for å finne ut nøyaktig hvilken boot som starter fra pci kontrollerkortet. Det værste som kan skje om dere velger feil er at dere må prøve et annet alternativ.

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Mange hovedkort har mulighet for å emulere diskettsjasjon fra usb pen-drive. Windows innstallasjonen nekter så vidt meg bekjent å laste drivere fra annen lokasjon enn A:\.

 

Om hovedkortet det er snakk om støtter dette finner du vanligvis ut med litt søking på diverse forum. Det er mest sannsynlig andre som har hatt samme problem som deg tidligere.

 

Forslaget til covah om å slipstreame windows cden er bra. Du finner instruksjoner på hvordan du gjør dette på nettet også.

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå gjorde vi det så enkelt at jeg tok med harddisken hjem for kvelden og installerer XP med drivere og full rulle,o g tar den med opp igjen i morgen. Hvis ikke det funker, får jeg streame en cd, og hvis det heller ikke funker, så vet jeg ikke min arme råd! Jeg får spørre mer når jeg trenger hjelp, og takk for link hårek!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...