Gå til innhold

Reklamasjon på skjermkort


Makky

Anbefalte innlegg

Barer lurer på hvor lang reklamasjontid det er på et skjermkort?

Er det 2 eller 5 år?

 

Et skjermkort burde da klare å holde i noen år med normal bruk, eller hva?

 

Men regner ikke med at "slitedeler" dekkes, som f.eks vifter, men tenker på at hvis kortet skulle dø etter 3 år med normal bruk.

 

Eller kommer skjermkort i en litt gråsone pga at hvis man f.eks kjøper toppkort i dag og det dør om 2 år, så er det nesten 0 verdt.

 

Er det noen som kan litt om dette som kan svare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke slik at varer som er ment til å vare i 2+ år har 5 års reklamasjon?

 

Fra fobrukerkjøpsloven:

§ 27. Reklamasjon

...

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

 

 

Et skjermkort burde da falle inn i den gruppen.

Ja, det kan ikke være tvil om at et skjermkort er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Mitt ATI 9700Pro, er snart tre år gammelt, men jeg forventer da helt klart at det skal vare noen år til.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

min x 800 xt pe tok kvelden etter 1,5 år....4000.- borte...litt overklokket og med en annen vifte og vips gjelder ingen garantie..det er med alle skjermkort likt....kanskje man skulle behold den gamle original vifte og mekket den på ifjen... Datakjeden prøvde så godt de kunne men jeg måte til slutt kjøpe ett nytt kort....nå er det pci express og en 1800 xt kort... deilig det men 4000.- nye kroner borte..oioi

Lenke til kommentar
ATi på sin Radeon serie gir 3 års garanti.

5609663[/snapback]

Greit nok det, men rettigheter etter forbrukerkjøpsloven borfaller ikke fordi om produsenten gir 3 års garanti. Forbrukerkjøpsloven gir deg reklamasjonsrett i 2 alternativt 5 år avhengig av om produktets forventede levetid er vesentlig lenger enn 2 år. Det kan vel ikke være tvil om at et gjennomsnittlig skjermkort skal vare vesentlig lenger enn 2 år. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, og en evt. garanti må sees på som et tillegg til disse rettighetene. En garanti som gir dårligere rettigheter enn forbrukerkjøpsloven er meningsløs i og med at kjøpsloven gjelder uansett. Det er dog ikke noe i veien for å gi en garanti som har kortere virketid enn forbrukerkjøpsloven, og som i denne tiden gir deg ekstra rettigheter, men kjøpsloven gjelder altså fortsatt.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven gjelder ved forbrukere, kjøpsloven gjelder ikke lenger med mindre produktet er kjøpt før år ~2002.

kjøpsloven gir også kun 2 års reklamasjonsrett på et produkt. Viktig å skille da kjøpsloven ikke gjelder fortsatt for forbrukere.

 

Selvfølgelig er reklamasjonsretten uavhengig av hvor lang garantitid det er på et produkt, var ikke det jeg mente, men jeg mente at hvis produktet var under 3 år så er det bare å sende inn produktet uten å trenge å fylle ut noe reklamasjonsskjema (for utløpt garantitid). kan spare litt blekk på det ;).

 

Men hvor er det definert som at skjermkort har vesentlig lenger levetid enn 2 år? Det avhenger litt av pris. Et kort som koster 5000.- bør kunne forventes å holde lenger enn ett til 500.-. Samt at man må ta i betraktning bruksområde etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...